کد خبر: 89255

سهیل کثیری‌نژاد، کارشناس مسائل اسرائیل در گفت‌و گو با «فرهیختگان»؛

باخت استراتژیک صهیونیست‌ها در آتش‌بس موقت

صهیونیست‌ها پیدا کردن اسرای خود را یکی اهداف آغاز حمله زمینی به شمال غزه معرفی می‌کردند، اما نه‌تنها نتوانستند اسرای خود را پیدا کنند، بلکه در مرحله سوم آتش‌بس در همان منطقه مجبور به مبادله اسرای دو‌طرف شدند. آتش‌بسی که به‌نظر می‌رسد چند روز دیگر هم تمدید خواهد شد.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: صهیونیست‌ها پیدا کردن اسرای خود را یکی اهداف آغاز حمله زمینی به شمال غزه معرفی می‌کردند، اما نه‌تنها نتوانستند اسرای خود را پیدا کنند، بلکه در مرحله سوم آتش‌بس در همان منطقه مجبور به مبادله اسرای دو‌طرف شدند. آتش‌بسی که به‌نظر می‌رسد چند روز دیگر هم تمدید خواهد شد. روز گذشته و در آستانه پایان مهلت چهارروزه آتش‌بس، سخنگوی حماس اعلام کرد آتش‌بس یک روز دیگر تمدید خواهد شد و به ازای آن 10 اسیر آزاد خواهند شد، امری که قطعی بودن این گزاره را تقویت می‌کند. به‌نظر می‌رسد ادامه ‌آتش‌بس موقت، مطلوب‌ترین شرایط برای صهیونیست‌ها در جهت کنترل فشار جهانی خواهد بود، اما فشار افراط‌گرایان داخلی در سرزمین‌های اشغالی این احتمال را تقویت می‌کند که اسرائیل به ادامه حملات زمینی تن دهد. برای بررسی و تحلیل شرایط فعلی جنگ و آینده‌ آتش‌بس با سهیل کثیری‌نژاد، کارشناس مسائل اسرائیل گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کثیری‌نژاد در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که صهیونیست‌ها نتوانستند به اهدافی که در جنگ غزه به‌دنبال تحقق آن بودند، دست پیدا کنند و نهایتا مجبور به پذیرش آتش‌بس شدند و توضیح می‌دهد: «این آتش‌بس چند نکته داشت. یک نکته آن این بود شکستی که اسرائیلی‌ها در 7 اکتبر و در روزهای بعدی متحمل شدند را بیشتر به نمایش گذاشت، یعنی تعدادی از اسرائیلی‌هایی که گرایش‌های افراطی‌تر دارند و راست‌گرا هستند، مدام سعی می‌کردند که در روزهای قبل از آتش‌بس این موضوع را مطرح کنند که ما با تهاجم‌های زمینی‌ای که داشتیم، توانستیم خیلی موفق باشیم و در حال از بین بردن حماس هستیم و با پارلمان حماس عکس گرفتیم و آن را از بین بردیم، بیمارستان شفا را به‌عنوان نماد مقر فرماندهی اشغال کردیم ولی وقتی‌ آتش‌بس پذیرفته شده، معلوم شد اتفاقا همه‌چیز برعکس است. همین جریان‌های راست‌گرای افراطی نیز مجبور شدند به آن اذعان کنند که نه آن پارلمان و نه بیمارستان شفا هیچ‌کدام کارکرد فرماندهی برای حماس نداشتند. فرماندهی حماس در جای دیگر و به شکل دیگری در حال انجام بود و بنابراین اسرائیل نتوانست به فرماندهی حماس ضربه‌ای بزند. حماس کار خودش را هم انجام می‌دهد، مخصوصا با حرکت‌های هوشمندانه‌ای که این گروه برای آزاد کردن اسرا از سمت شمال غزه انجام داد که دقیقا در منطقه‌ای که تحت اشغال اسرائیلی‌هاست و آنها نزدیک به 25 درصد از خاک غزه را در این منطقه شمالی تحت اشغال دارند. این نشان داد این تلفاتی که اسرائیلی‌ها در جنگ زمینی متحمل شدند و به اذعان خودشان این تلفات نزدیک به 70 نفر است ولی بعضی از اخبار رسمی می‌گویند این تلفات بالای 150 نفر است، یعنی نتوانست آن اهداف را یعنی آزاد کردن اسرا، از بین بردن حکومت حماس و از بین بردن توان نظامی حماس را محقق کند و درنهایت اسرائیلی‌ها مجبور شدند به تبادل رو بیاورند و شروط مقاومت را قبول کنند.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها