کد خبر: 89027

گردهمایی مادران شریف در حمایت از مردم فلسطین؛

فرهنگ مقاومت نسل‌به‌نسل درحال گسترش است

جمعی از مادران دانشجو و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تصمیم گرفته‌اند در راستای حمایت از مادران و کودکان مظلوم غزه قدمی بردارند. از روزها قبل فراخوانی مبنی‌بر گردهمایی مادران شریف برای روز پنجشنبه 2 آذرماه از ساعت 13 تا 15 در فضای مجازی منتشر شد و از تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، اساتید و اعضای مادر خانواده بزرگ دانشگاه شریف دعوت شد به‌همراه فرزندان خود در این گردهمایی شرکت کنند.

فرهیختگان: هرچقدر از عملیات طوفان‌ الاقصی و اتفاقات پس از آن می‌گذرد نه‌تنها آتش جان مردم فروکش نمی‌کند، بلکه فعالیت‌های تبیینی در این حوزه، اقشار مختلف جوامع را نسبت به مساله فلسطین بیدارتر کرده است.
در گزارش‌های قبلی «فرهیختگان» درباره فعالیت‌ تشکل‌های دانشجویی در این زمینه بسیار صحبت کرده‌ایم. حالا جمعی از مادران دانشجو و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف تصمیم گرفته‌اند در راستای حمایت از مادران و کودکان مظلوم غزه قدمی بردارند. از روزها قبل فراخوانی مبنی‌بر گردهمایی مادران شریف برای روز پنجشنبه 2 آذرماه از ساعت 13 تا 15 در فضای مجازی منتشر شد و از تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، اساتید و اعضای مادر خانواده بزرگ دانشگاه شریف دعوت شد به‌همراه فرزندان خود در این گردهمایی شرکت کنند. درواقع در این برنامه مادران دانشگاه شریف به همراه کودکان‌شان مقابل دانشگاه گردهم آمدند تا حمایت خود از مادران غزه را ابراز کنند. خواندن سرود دسته‌جمعی توسط کودکان، رنگ‌آمیزی پرچم فلسطین، اجرای خیابانی روایت‌های مادری این روزهای غزه، شعرخوانی، خلق اثر هنری توسط هنرمندان مجرب، غرفه گفت‌وگوی دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف درباره فلسطین، سخنرانی یکی از اساتید خانم دانشگاه شریف و قرائت بیانیه مادران شریف در حمایت از مادران غزه بخش‌هایی از این برنامه دوساعته بود.
مرضیه ثقفیان، استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد این دانشگاه با اشاره به سختی‌های مادران غزه در سخنرانی دوزبانه فارسی و انگلیسی خود این‌گونه گفت: «من نمی‌توانم تصور کنم این روزها بر مادران باردار غزه چه می‌گذرد؟ بر مادرانی که در آستانه زایمان هستند و هیچ بیمارستانی برای آنها امن نیست چه می‌گذرد؟ بر مادرانی که نوزادشان هنوز نارس است ولی دیگر سوختی برای تامین برق دستگاه انکوباتور فرزندشان باقی نمانده است چه می‌گذرد؟ بر مادرانی که از شدت اضطراب شیرشان خشک شده اما برای سیر کردن فرزندشان شیرخشک هم نایاب شده چه می‌گذرد؟ بر مادرانی که نمی‌دانند تا چند دقیقه دیگر می‌توانند فرزند نوزاد نوپا کودک نوجوان و جوان‌شان را در آغوش بگیرند و ببوسند تا چند دقیقه دیگر می‌توانند مادری کنند چه می‌گذرد؟… و بر مادرانی که فرصت مادری کردن‌شان خیلی‌زود تمام شد و حالا به‌دنبال پیکر بی‌جان فرزندان‌شان زیرآوارها می‌گردند چه می‌گذرد؟ سختی پشت سختی؛ سختی در دل سخت، سختی کمرشکن، دل شکن؛ اما مادران غزه نمی‌شکنند. آنها ناله می‌کنند، گریه می‌کنند، بر سر و سینه می‌زنند، نفرین می‌کنند، اما نمی‌شکنند؛ فلسطین امروز کربلاست.»
بیانیه «مادران شریف» نیز در حمایت از مادران فلسطینی در این مراسم قرائت شد. آنان در این بیانیه با توجه به آتش‌بس چهار روزه غزه مواضع خود را در هفت‌محور اعلام کرده‌اند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما جمعی از مادران شریف به‌همراه کودکان خود در این مکان گرد آمده‌ایم تا به خواهران و برادران‌مان در فلسطین بگوییم که ما به این ایستادگی قهرمانانه افتخار می‌کنیم و تا پیروزی نهایی درکنارتان هستیم و دل‌هایمان با نور ایمان به نصرت‌الهی به یکدیگر پیوند خورده و سکوت را در مقابل این بی‌عدالتی مطلق جایز نمی‌دانیم. ما کودکان و نوزادان بی‌پناه غزه را چون فرزندان خود عزیز می‌داریم و جان‌مان از داغ آنان به درد آمده و با خشمی مقدس رفتار سبعانه رژیم غاصب را در حق فلسطین این پاره‌ تن اسلام محکوم می‌کنیم. ما حمایت از مظلومین را مایه شرافت خویش می‌دانیم و وعده خداوند را به عزیزان‌مان در فلسطین یادآوری می‌کنیم که «ولاتهنوا و لاتحزنوا و أنتم الاعلون ان‌کُنتُمْ مُومِنِینَ.» سست نشوید و اندوهگین نگردید که شما برترید اگر ایمان داشته باشید. در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: «امروز به خاک و خون کشیده شدن کودکان و زنان غزه و ایمان و مقاومت آن ملت مظلوم مقتدر، فریبکاری داعیه‌داران حقوق بشر را برملا نموده و حقیقت را بر وجدان‌های آگاه جهان آشکار کرده است و رژیم‌صهیونیستی را در محاصره حق‌طلبی و عزت‌خواهی ملت‌های مقاوم قرار داده است. لذا لازم است سازمان‌های بین‌المللی در عمل به وظیفه ذاتی خویش، اقداماتی فوری و مصرانه جهت پایان دادن به جنایات این رژیم منظور انجام دهند تا در چشم ملت‌ها با سکوت منزجرانه و بی‌عملی، خود شریک این جنایات بی‌وقفه نباشند.» این بیانیه می‌افزاید: «فرهنگ مقاومت با وجود خیانت اشغالگران نسل‌به‌نسل درحال گسترش و تقویت است. دشمن پی برده که نه‌تنها قادر نخواهد بود ملت فلسطین را از طریق از تکاب جنایت به زانو درآورد، بلکه هر ضربه‌ای آنان را مقاوم‌تر خواهد کرد. ما ملت ایران که سال‌ها بهای استقلال‌خواهی و حق‌طلبی خویش را با چشیدن طعم جنگ و تحریم و جنایت‌های گوناگون بین‌المللی چشیده‌ایم، شهادت می‌دهیم که پایان مسیر نورانی مقاومت، عزت، سربلندی و اقتدار دائمی ملت فلسطین خواهد بود.» مادران شریف در بیانیه خود از اهالی علم و هنر نخبگان و صاحبنظران خواستند تا امروز که تقابل حق و باطل به آشکارترین وجه نمایان شده به نام انسانیت به پا خیزند و با اثر کلام و هنر خویش دیگران را به‌سوی حقیقت رهنمون باشند و بدانند که هرکس بتواند گامی برای یاری جبهه حق بردارد و دریغ ورزد نزد انسان‌های آزاده محکوم و منفور است و به‌زودی باید در دادگاه الهی پاسخگوی بی‌عملی خویش باشد. آنها در پایان تاکید کرده‌اند: «به رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامیان آن به‌خصوص آمریکا هشدار می‌دهیم که جنایت نسل‌کشی در غزه، نه‌تنها آنان را به اهداف ننگین‌شان نخواهد رسانید، بلکه این اقدام نفرت‌انگیز همان‌گونه که تاکنون شرق تا غرب عالم را به خروش واداشته موجب آگاهی روزافزون ملت‌ها و رسوایی بیش از پیش ظالمین خواهد شد. دیر نخواهد بود آن زمانی که دست اراده‌ الهی از آستین ملت‌های به پا خاسته بیرون ‌آید و بساط ظلم تبهکاران را برچیند. این وعده خداوند به شما ظالمین است شکست خواهید خورد و به سوی دوزخ برانگیخته خواهید شد.»

مرتبط ها