کد خبر: 89026

مدرسه مهارتی؛ نقطه پیوند دانشگاه، صنعت و جامعه

دانشگاه آزاد به گردشگری اصفهان رونق می‌بخشد

مدرسه عالی مهارتی گردشگری و هتل‌داری با هدف پوشش نیاز آموزشی صنعت در واحد اصفهان تشکیل شد.

ابوالفضل مظاهری، دبیر گروه دانشگاه: مدارس عالی مهارت الگوی جدید آموزش‌های مهارتی است که در فضای دانشگاه آزاد شکل گرفت تا ضمن ارتقای آموزش‌های کاربردی و توانمندسازی دانشجویان، آنها را برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار با تکیه بر مدل‌های نوآوری اجتماعی آماده کند. بیش از 200 مدرسه با این عنوان در حوزه‌های مختلف تاکنون شکل گرفته است و تازه‌ترین آن مدرسه عالی مهارتی گردشگری و هتل‌داری واحد اصفهان محسوب می‌شود. فعالیت این مدرسه انتهای هفته گذشته با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در در جریان افتتاحیه نخستین هتل پنج‌ستاره بخش خصوصی آغاز شد. در گزارش امروز و در گفت‌وگو با پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد استان و واحد اصفهان به ویژگی‌های مهم این مدرسه پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
اصفهان در حال حاضر دارای بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی شناخته‌شده است و به قول وزیر میراث فرهنگی، عروس میراث‌فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود. با وجود پتانسیل گسترده شهر و استان اما صنعت گردشگری آنچنان که انتظار می‌رود هنوز به طور کاملی شکل نگرفته است. یکی از وجوه تکمیل این صنعت بدون شک مساله آموزشی است که حالا با شکل‌گیری مدرسه عالی مهارتی می‌تواند تقویت شود. نجفی، رئیس دانشگاه آزاد استان و واحد اصفهان در خصوص شکل‌گیری این مدرسه به «فرهیختگان» می‌گوید: «چند ماه قبل در جلسه‌ای مشترک که با اتاق بازرگانی و اتحادیه هتلداران اصفهان داشتیم و با توجه به اینکه خلأ‌ نیروی ماهر در زمینه هتلداری و گردشگری در فضای اصفهان به شدت احساس می‌شود، موضوع راه‌اندازی مدرسه مهارتی مطرح شد. نیاز به نیروی متخصص به شدت وجود دارد و هتل‌های اصفهان رو به رشد است. موضوع گردشگری یکی از محورهای درآمدی مهم شهر و استان محسوب می‌شود. از سوی دیگر، افرادی که باید در این فضا مشغول شوند، نیازمند کسب مهارت و تخصص لازم هستند. اصفهان، با وجود اینکه محور گردشگری است اما خیلی در این زمینه قوی نیست و آموزش‌های آکادمیک آنگونه که باید و شاید توسعه پیدا نکرده است. این مساله در کنار کمبود نیرو، موجب شده هتلداران به شدت علاقمند به توسعه آموزش‌ها در این زمینه باشند.

شروع پروژه مدرسه مهارتی با شکل گرفتن یک تیم مشترک در تابستان امسال آغاز شد و تدوین سرفصل‌های آموزشی مدنظر این تیم قرار گرفته است. رئیس دانشگاه آزاد واحد اصفهان درخصوص چگونگی تدوین سرفصل‌ها می‌گوید: «هم بدنه دانشگاهی در این کار مشارکت داشتند و هم بدنه حرفه‌ای هتلداری فعالیت کردند تا الان که کار آماده است. این حرکت همزمان شد با افتتاحیه هتل چهارباغ که نخستین هتل پنج‌ستاره بخش خصوصی محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری دکتر ملااحمدی، رئیس دانشگاه آزاد دهق ساخته شده است. ایشان از کسانی که بودند که درگیر پروژه راه‌اندازی مدرسه بودند، از این جهت پیشنهاد داده شد که همزمان با افتتاح هتل، مدرسه عالی مهارتی گردشگری و هتلداری را هم افتتاح کنیم.»
او ادامه می‌دهد: «خوشبختانه کار علمی این پروژه در چند ماه اخیر پیش رفت، با توجه به بدنه کارشناسی و حرفه‌ای کار که براساس نیاز موجود طراحی شد. امیدواریم خروجی خوبی هم داشته باشد. اساتید گردشگری حتی از خارج کشور از جمله بنیاد پروفسور جعفری و شخص خود ایشان که اصفهانی هستند و به عنوان چهره مطرحی در داخل و خارج در حوزه هتلداری شناخته می‌شوند، کمک و حمایت کردند. از ظرفیت ایشان هم در آینده استفاده خواهد شد. فکر می‌کنم اتفاق خیلی خوبی بیفتد. البته دکتر منتظرالقائم، رئیس سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه پیگیری مجدانه‌ای داشتند و زحمات فراوانی را به عنوان محور این پروژه کشیدند. امیدوارم هم دوره‌های کوتاه‌مدت و هم رشته‌هایی که تاکنون در حد کاردانی (تشریفات و هتلداری) و هم دوره‌های پیشرفته آموزش عوامل و پرسنل هتل‌ها را که می‌توانیم داشته باشیم با قوت ادامه دهیم. برخی از هتل‌های اصفهان هم پذیرفتند که به عنوان هتل مدرسه (اسکول) ایفای نقش داشته باشند. هتل اسکول دیگری نیز در نطنز در حال ساخت داریم که توسط یک خیر در واحد نطنز ساخته می‌شود. این هتل اسکول متعلق به دانشگاه آزاد و با منابع خیریه شروع شده است و با این حرکت واحد نطنز هم با کمک ایشان محور گردشگری خواهد شد.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها