کد خبر: 88817

رئیس کارگروه علوم دریایی وزارت علوم:

تربیت دانشجویان متناسب با نیازمان در دریا نبوده است

دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هستند که وظیفه تربیت نیروی انسانی و انجام فعالیت های تحقیقاتی برای رسیدن به زیست بوم نوآوری و فناوری را برعهده دارند. حوزه ای که رشته های مرتبط به آن را نمی توان در همه دانشگاه‌ها پیدا کرد. اگر از دانشگاه‌هایی که در استان های همجوار با دریا هستند، بگذریم، باید عنوان کرد در استان های دیگر شاید تنها معدود دانشگاه های مطرح کشور باشند که رشته های دریایی دارند.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: سیاست های کلی توسعه دریامحور در 9 بند از سوی مقام معظم رهبری در نیمه آبان ماه امسال به روسای 3 قوه ابلاغ شد تا از این طریق بستر برای توسعه اقتصادی در این حوزه فراهم شود. موقعیتی که با توجه به شرایط جغرافیایی کشور و همچنین چالش های اقتصادی امروز، اهمیت دو چندانی برای ما خواهد داشت. در این میان اما بند ششم این سیاست به بحث تأمین و ارتقای سرمایه انسانی و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی تاکید کرده، بندی که تحقق آن ارتباط مستقیمی با نظام آموزش عالی کشور دارد. به عبارت دقیق تر این دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هستند که وظیفه تربیت نیروی انسانی و انجام فعالیت های تحقیقاتی برای رسیدن به زیست بوم نوآوری و فناوری را برعهده دارند. حوزه ای که رشته های مرتبط به آن را نمی توان در همه دانشگاه‌ها پیدا کرد. اگر از دانشگاه‌هایی که در استان های همجوار با دریا هستند، بگذریم، باید عنوان کرد در استان های دیگر شاید تنها معدود دانشگاه های مطرح کشور باشند که رشته های دریایی دارند. البته این بدان معنی نیست که برای تحقق این سیاست ها، باید مجوز پذیرش دانشجو در چنین رشته هایی برای همه دانشگاه ها صادر شود، بلکه نیاز به همگرایی بیشتر در راستای استفاده بهتر از امکانات موجود وجود دارد. همچنین یکی از چالش های تربیت نیروی تخصصی مورد نیاز بخش دریا آن است که نیازسنجی درستی در این زمینه صورت بگیرد، اتفاقی که می طلبد با ابلاغ این سیاست ها، مسئولان آموزش عالی توجه جدی تری به آن داشته باشند.

محمد حسن شجاعی‌فرد؛ رئیس کارگروه علوم دریایی وزارت علوم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «در 7 آذر ماه سال گذشته، مقام‌معظم‌رهبری دیداری با فرماندهان نیروی دریایی داشتند و در آنجا به بحث دریا و لزوم استفاده از ثروت عظیمی که ایران از شمال و جنوب در اختیار دارد، تاکید کردند. یکی از بخش‌های مهم تحقق آن هم تامین نیروی انسانی است. بعد از این صحبت‌ها، در همان آذر ماه سمیناری در دانشگاه علم و صنعت با حضور متخصصان این حوزه مانند امیرسردار سیاری برگزار و در آن پیشنهاد ایجاد کارگروهی در این رابطه مطرح و بنده هم به‌عنوان رئیس آن معرفی شدم.» استاد ممتاز دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: «با توجه به اینکه معاون آموزشی وزارت علوم در این سمینار سخنرانی داشت و اهمیت دریا در آنجا بیان شد، این مقام مسئول عنوان کرد که کنار پنج گروه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم کشاورزی و هنر گروه دیگری هم برای علوم دریایی راه‌اندازی کنیم و درنهایت در اسفند سال گذشته کارگروه علوم دریایی در معاونت آموزشی وزارت علوم ایجاد شد.» شجاعی‌فرد گفت: «بعد از شکل‌گیری ما از 15 نفر از روسای دانشگاه‌هایی که رشته دریا داشتند، دعوت کردیم تا چالش‌هایشان را مطرح کنند و در مقابل هم از مصرف‌کنندگان نیروی انسانی مانند وزارت نفت، بنادر و کشتیرانی، شیلات و... دعوت کرده و آنها هم نیازهایشان را مطرح کردند. حتی موضوع نیروی دفاعی هم طرح شد که یک جلسه را با حضور امیر دریادار ایرانی، فرمانده نیروی زمینی برگزار کردیم.»

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها