کد خبر: 88484

موکب بهشت قدس دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق(ع)؛

دغدغه فلسطین؛ از غزه تا تئاتر شهر

تئاترشهر این ایام میزبان موکب بهشت قدس دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق(ع) است.

مطهره‌سادات قاسمی، خبرنگار گروه دانشگاه: بعد از ماجرای 7 اکتبر و اقدامات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی حساسیت تشکل‌های دانشجویی نسبت به این موضوع بسیار بیشتر از قبل شد و در حمایت ‌از مردم فلسطین اقدامات زیادی صورت گرفت؛ از انتشار بیانیه‌های مختلف گرفته تا برگزاری جلسات تبیین مسائل فلسطین و تجمعات مقابل سفارت ترکیه و سوئیس تا برگزاری اجتماعاتی در میدان فلسطین و... اما فعالیت‌های این تشکل‌ها صرفا به تجمعات و انتشار بیانیه محدود نشد و آنها همواره سعی داشتند اقدامی انجام دهند که بخشی از جامعه و مردم نیز با جریان حمایت از فلسطین و استکبار‌ستیزی همراه شوند. این مساله در فعالیت‌های بسیج دانشگاه امام صادق نمود پیدا کرد. آنها برای انجام فعالیت‌های‌شان یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های شهر را انتخاب کرده و مشغول برپایی موکبی متفاوت به اسم بهشت قدس شدند که در ادامه این مطلب گزارشی از آن را می‌خوانید.

بسیج دانشگاه امام صادق به‌عنوان یکی از تشکل‌های دغدغه‌مند در حوزه فلسطین پس از ماجرای 7 اکتبر در راستای چگونگی برنامه‌ریزی برای حمایت از مردم فلسطین جلساتی برگزار کرد که به گفته معاون مسئول بسیج این دانشگاه آن جلسات نتوانست آن‌طور که باید و شاید خروجی مطلوب داشته باشد. زیرا برای دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق، ایجاد ارتباط با مردم به جهت تاثیر‌گذاری بیشتر بسیار اهمیت داشت. ایده‌پردازی‌ها در این زمینه درنهایت منجر به طرحی تبیینی در‌قالب موکبی به نام بهشت قدس شد. این برنامه از یازدهم آبان‌ماه با فضاسازی مسجد‌الاقصی جنب تئاتر‌شهر آغاز شد. تلویزیون شهری ابتدای غرفه‌های بهشت قدس توجه هر عابری را جذب می‌کند و اولین منشأ تجمع مردم است. موسیقی‌ها و محتوای تصویری هم حال و هوای این منطقه را تغییر داده و حس مقاومت و همدلی با فلسطین بر فضا غالب شده؛ علاوه‌بر این برنامه‌های متنوعی مانند تئاتر خیابانی، روایت‌گری، شعر‌خوانی و سرود با محوریت استکبار‌ستیزی و اتفاقاتی که در فلسطین رخ داده، یکی پس از دیگری برگزار شده و در غرفه‌های مجاور نیز اساتید دانشگاهی و کارشناسان مسائل فلسطین، برای روشنگری و برطرف کردن شبهات حضور پیدا می‌کنند. مردم نیز مخاطبان خوبی هستند، حرف‌های اساتید که تمام می‌شود شاهد گفت‌وگوی آنها بایکدیگر هستیم که مسائل مربوط به فلسطین را تحلیل می‌کنند. مسئول بسیج پردیس خواهران دانشگاه امام صادق می‌گوید: «بنا بود موکب بهشت قدس در بازه زمانی مشخص شده از ساعت چهار بعد ازظهر آغاز و ساعت هشت شب به کار خود پایان دهد اما با توجه به استقبال پرشور مردم در بسیاری از شب‌ها ما تا ساعت 10 شب نیز حضور داریم.» غرفه کودکستان بهشت قدس هم که به‌نوعی نقطه اتصال فضای گفتمانی با خانواده‌ها تبدیل شده است. رادیو الاقصی نیز به‌صورت زنده از رادیو نمایش پخش می‌شود و اتفاقات این اجتماع دانشجویی و مردمی را پوشش می‌دهد. در این بین چای و دمنوش‌های چایخانه بهشت قدس نیز همیشه آماده است. اطلاعیه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق نشان می‌داد که این موکب فقط تا 21 آبان‌ماه به کار خودش ادامه می‌دهد اما باتوجه به استقبال بسیار خوب مردم، حضور دانشجویان بسیجی در تئاتر‌شهر تا شنبه 27 آبان نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

پوریا عصار، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به هدف اصلی راه‌اندازی موکب بهشت قدس بیان کرد: «فرمان جهاد تبیین ماه‌هاست‌ها که توسط مقام‌معظم‌رهبری صادر شده است که خطاب اول ایشان نیز به دانشجویان بود و در‌واقع در دیدار تجمعات دانشجویی این مساله بیان شد. بنابراین جهاد تبیین وظیفه تمام دانشجویان و به‌خصوص بسیج دانشجویی است.» وی افزود: «ما هم جمعی از دانشجویان بسیجی و به‌ویژه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق هستیم که محوریت اصلی کار با بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق که احساس کردیم ناظر به مساله فلسطین و درگیری‌های اخیر است، شبهات زیادی وجود دارد که نیاز است در این مورد با مردم به گفت‌وگو بپردازیم. قالب‌های متفاوتی برای برگزاری برنامه وجود داشت اما با توجه به اینکه سال‌هاست در برهه‌های مختلف ما حزب‌اللهی برای ایجاد گفت‌وگو کمتر به سراغ مردم می‌رویم به همین دلیل به‌دنبال قالبی بودیم که قابلیت جمع شدن مردم را داشته باشد که در کنار آن از قالب‌های هنری، نمایشی، رسانه‌ای و تبیینی بر مسائل جنگ اخیر حماس و اسرائیل داشته باشیم.» عصار با بیان اینکه در موکب بهشت قدس چند غرفه ایجاد شده است، تشریح کرد: «دوستان یک‌سری حلقه‌های گفت‌وگو با مردم تشکیل می‌دهند که اتفاقا جمعیت خوبی هم حضور پیدا می‌کند و افراد به‌راحتی می‌توانند نظرات خود را بیان کنند. در یکی از غرفه‌ها نیز کارشناسان مربوطه را دعوت‌ کرده‌ایم که در ابتدای بحث بر اینکه اینجا تریبونی یکطرفه نیست و افراد حق اظهارنظر و سوال دارند، تاکید می‌کنند. علاوه‌براین برنامه‌های متنوعی از‌جمله تئاتر، موسیقی، نقاشی زنده و... در این مکان برگزار می‌شود.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها