کد خبر: 88377

در اختتامیه دومین رویداد ملی مشق امید؛

طهرانچی: تبدیل نظام جدید دانشگاه آزاد از کلاس‌محوری به حل مساله

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین رویداد ملی مشق امید گفت: «نکته مهمی که در آموزش عالی وجود دارد، این است که دوره آموزش عالی حافظه‌محور با تحول دیجیتال و آمدن هوش مصنوعی و گردآوری داده‌ها تمام شده است. این نگاه، تحول آموزش عالی را می‌طلبد.»

فرهیختگان: مراسم اختتامیه دومین رویداد ملی «مشق امید» دیروز با حضور مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد و فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در سالن غدیر واحد تهران مرکزی برگزار شد تا پرونده این دوره البته در بخش دانشجویی بسته شود. بخش کارمندی و استاد رویداد نیز قرار است ماه آینده برگزار شود. در این آیین 9 تیم برگزیده دانشجو معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند. سخنگوی دولت نیز در این مراسم وعده داد تا بین تیم های برتر و دستگاه های متولی ارتباط لازم را ایجاد کند.
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین رویداد ملی مشق امید گفت: «نکته مهمی که در آموزش عالی وجود دارد، این است که دوره آموزش عالی حافظه‌محور با تحول دیجیتال و آمدن هوش مصنوعی و گردآوری داده‌ها تمام شده است. این نگاه، تحول آموزش عالی را می‌طلبد.»
وی با بیان اینکه مشق امید بخشی از آموزش دانشگاهی است، تصریح کرد: «در دوره تحصیلات عالیه باید تأکید آموزش بر تهییج، پژوهش و قابلیت آن در ایجاد درک بهتر از خود و دنیای پیرامون باشد. این تمرکز نباید بر گردآوری دانش داده‌ای که از طریق منابع دیجیتال به طریق فزاینده و بهتر تأمین می‌شود، قرار گیرد بلکه باید بر آموزش ایده‌های بزرگ و چگونگی توسعه آنها و روش‌های درک و حل مساله قرار گیرد.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه فعالیت در تشکل‌های دانشجویی بخشی از کلاس درس و عرصه حضور اجتماعی دانشجویان است، گفت: «این فضا نوعی کلاس درس جدید است. کشورهای پیشرو با روش‌های کلاس سنتی خداحافظی کرده‌اند چون این کلاس‌ها در سایه تحولات تغییر می‌کند. ما نیز در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال چرخش تحول‌آفرین از آموزش حافظه‌محور به یادگیری تعالی‌بخش، عمیق، کاربردی، فایده محور، بسترساز اشتغال دانش بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی در کنار ارتقای شاخص کارآمادگی و مهارت‌های موردنیاز به ویژه تعاملات، حل مساله، کار گروهی و کارآفرینی هستیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مسائل پیچیده شده و دیگر حل مساله به صورت فردی امکان‌پذیر نیست، گفت: «اگر می‌خواهیم در آموزش، کار گروهی، حل مساله و تعاملات را تمرین کنیم، باید مسیری که در سند تحول و تعالی دانشگاه ترسیم شده را طی کنیم که یکی از این اقدامات، افزایش مهارت دانشجویان است؛ البته مهارت با حضور در آزمایشگاه افزایش نمی‌یابد بلکه با حل مساله اتفاق می‌افتد.»
وی با تأکید بر کاربردپذیری محتوای آموزشی و کارآمادگی دانشجویان اظهار داشت: «کارآمادگی دانشجویان منجر به اشتغال می‌شود و آنچه امروز نیاز داریم، کارآفرینی است؛ چراکه براساس امار سال 1397 اشتغال دانشجویان فنی‌و‌حرفه‌ای 21 درصد است؛ چرا که در این دوران مهارت صرف کارآمد نیست بلکه جوانان باید کارآفرین باشند.»

مشق امید بخشی از فرآیند آموزشی دانشگاه است
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «رویداد ملی مشق امید، مشق حل مساله و بخشی از فرآیند آموزشی است. این رویداد مدل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است و نگاه این دانشگاه به نهاد دانشجویی است و قرار است دانشجو که به صورت فرد وارد دانشگاه می‌شود را به شبکه تبدیل کنیم تا هسته اشتغال جوان در دانشگاه شکل بگیرد؛ چراکه دیگر سیستم انفرادی کارآمد نیست. در واحدهای دانشگاهی نیز این موضوع در قالب مأموریت‌محوری (حل مساله و کادرسازی ملی) در دستورکار قرار گرفته است. براساس این نگاه، واحدها از عرضه‌گرایی باید به سمت حل مساله بروند و جای آن تشکل‌ها و هسته‌ها شکل می‌گیرند.»
رئیس دانشگاه آزاد در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تأکید اسلام بر سمع، ابصار و افئده گفت: «پیش از اسلام در نگاه تمدن غرب فقط به سمع و تعقل پرداخته می‌شد و ابصار جایی در تمدن غربی نداشت. این در حالی است که ابصار پژوهش مشاهده‌گر است و برای یادگیری سمع که همان فراگیری و آموزش است، کافی نیست. بنابراین باید بعد از ابصار به افئده رسید و در انتها شکرگزاری کرد. باید به دنبال ابصاری باشیم که یک طرف آن توان درک نیازها و طرف دیگر شناخت عمیق پدیده‌ها باشد. ابصار معلق نیست بلکه در زیست بوم است.»
وی با بیان اینکه کارکرد علم و فناوری، جهت دارد، به آیه 25 سوره حدید اشاره کرد و افزود: «خداوند می‌فرماید «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ». تمام فیزیک مغناطیس به دنبال شناختن این بأس شدید است و جهت علم و حل مساله منافع للناس است. حتی زمانی که خداوند فناوری ساخت زره را به حضرت داوود می‌آموزد، برای صیانت از انسان‌هاست. وقتی از سمع به ابصار رسیدیم، یک سوی آن اکتشاف و سوی دیگر منافع است.»
وی خاطرنشان کرد: «لازمه حل مساله، فهمیدن و درک پیچیدگی‌هاست. این موضوع، شعار رویداد ملی عصر امید است و درک مساله تابعی از شرایط محیطی است. برای فهم مسائل، درک عمیق لازم است و برخی افراد قدرت مشاهده، عقل و سمع دارند اما چشم دل ندارند و خداوند و عالم ملکوت را در محاسبات خود نمی‌آورند. با این نگاه و از منظر منطق مادی، غزه باید تسلیم می‌شد اما یک منطق الهی بر آن حاکم است و این را جامعه‌شناس مادی‌گرا درک نمی‌کند و فهمی از مقاومت ندارد.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها