کد خبر: 88148

چرا ایده رفراندوم از سوی جمهوری اسلامی ارجحیت بیشتری نسبت به سایر ایده‌ها دارد؟

ایده‌های ایران برای فلسطین باید در سازمان ملل متحد مطرح شود

س از غصب سرزمین‌ فلسطین توسط صهیونیست‌ها و شکل‌گیری دمل چرکینی به نام اسرائیل از دیرباز و آغاز درگیری‌ها در نوار غزه و کرانه باختری، بسیاری از دولت‌ها برای پایان بخشیدن به نزاع میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها ایده 2دولتی شدن را مطرح کردند. یعنی برای پایمال نشدن حقوق فلسطینی‌ها و حمایت از حقوق صهیونیست‌ها، دو دولت جداگانه با تابعیت مختلف از بحر تا نهر شکل بگیرد. این ایده از سوی سازمان ملل نیز حمایت شد.

کشورهای عربی نیز در نشست‌های مختلف طرحی به نام «صلح عربی» را به تصویب رساندند که در آن باز هم ایده 2دولتی با چند ماده و تبصره اضافه بود. ایده‌ای ‌که هرچند مستلزم پذیرش موجودیت اسرائیل بود اما اسرائیل به آن هم وفادار نبود و به شهرک‌سازی خود در مرزهای مشخص‌شده در صلح عربی ادامه می‌داد.
دو روز گذشته در جریان نشست مشترک سران سازمان‌های اسلامی، آیت‌الله رئیسی مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران با ایده 2دولتی را اعلام کرد و راهکار برون‌رفت از این وضعیت را برگزاری رفراندوم از تمام فلسطینیان اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان دانست. همچنین در کنار ایده رفراندوم 10 بند را نیز به‌عنوان پیشنهادهای ایران برای بهبود وضعیت فلسطین و تنبیه بین‌المللی رژیم‌صهیونیستی مطرح کرد. البته پیش از طرح ایده رفراندوم توسط رئیس‌جمهور، رهبر‌معظم‌انقلاب طی دفعات متعددی و آخرین بار در سال 98 و در دیدار با اقشار مردم، راه‌حل اصولی و اعلام‌شده جمهوری اسلامی را نظرخواهی از مردم فلسطینی‌الاصل معرفی کردند.

زینب مرزوقی خبرنگار گروه نقد روز گفتگویی با ثمانه اکوان کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با طرح ایده رفراندوم، دو دولتی شدن و چرایی ارجحیت ایده رفراندوم نسبت به دو دولتی شدن داشته است.

این گفتگو را می‌توانید از طریق این لینک بخوانید.

مرتبط ها