کد خبر: 87999

اتحاد و همدلی حلقه گمشده تراکتور؛

فرار رو به جلوی پاکو خمز

هنوز زخم‌های تیم نساجی به‌خاطر اتفاقات داوری بازی با تراکتور التیام پیدا نکرده است که پاکو خمز در اقدامی عجیب در کنفرانس خبری از عدالت در داوری می‌گوید و صراحتا عنوان می‌کند اگر سوت‌های مشکوک زده نشود برنده می‌شوند! به نظر می‌رسد او در شرایطی که تیمش در حرکتی سینوس‌وار ثبات برای موفقیت را از دست داده است به‌نوعی با چنین اظهاراتی فرار رو به جلو کرده و از زیر بار اظهارنظر درخصوص مسائل فنی شانه خالی می‌کند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: هنوز زخم‌های تیم نساجی به‌خاطر اتفاقات داوری بازی با تراکتور التیام پیدا نکرده است که پاکو خمز در اقدامی عجیب در کنفرانس خبری از عدالت در داوری می‌گوید و صراحتا عنوان می‌کند اگر سوت‌های مشکوک زده نشود برنده می‌شوند! به نظر می‌رسد او در شرایطی که تیمش در حرکتی سینوس‌وار ثبات برای موفقیت را از دست داده است به‌نوعی با چنین اظهاراتی فرار رو به جلو کرده و از زیر بار اظهارنظر درخصوص مسائل فنی شانه خالی می‌کند. این‌طور به نظر می‌رسد که او هنوز به‌خاطر شکست پرگل در فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر و دریافت هفت گل از استقلال غمگین است و به‌نوعی استرس تکرار آن شکست تاسف‌بار را دارد. به نظر می‌رسد خمس فصل متفاوتی را در تراکتور سپری می‌کند. او در اولین کنفرانس خبری‌اش همه کاسه کوزه‌ها را بر سر مدیران باشگاه شکاند، از جذب بازیکنان نامناسب صحبت کرد و در ادامه هم در هر هفته مهارت عجیب‌وغریبی را از انتقاد به باشگاه و بازیکنانش نشان می‌دهد که حتی باعث ناراحتی مدیران باشگاه نیز شده است؛ تا جایی که اگر مبلغ قرارداد بالای او وجود نداشت و سقف بودجه باشگاه نیز پر نبود چه بسا با او قطع همکاری می‌کردند.
عملکرد نامناسب تیم تراکتور در فصل جاری، انتقادها از عملکرد فنی خمز، ترکیب متفاوت و عجیبی که گاها در برخی بازی‌ها به میدان می‌فرستد همه و همه از دلایل متفاوت بودن خمز نسبت به فصل گذشته است. در شرایطی که توقع می‌رفت او به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای تاثیرات مثبتی را در فوتبال ایران بگذارد به نظر می‌رسه فوتبال‌مان روی او اثر گذاشته و به جای اینکه فوتبال را تحت تاثیر قرار دهد خودش تحت تاثیر قرار گرفته است. سرمربی تیم تراکتور در شرایطی که فقط یک روز تا بازی با استقلال مانده بود در کنفرانس خبری این شبهه را ایجاد می‌کند که شاید این مربی خود را از پیش بازنده می‌داند و به همین دلیل جنگ روانی را بیرون از زمین آغاز کرده است.

خاطره‌بازی با ۷ گل
استقلال فصل گذشته در دیدار رفت به تراکتور باخت اما در دیدار برگشت مقابل این تیم به پیروزی پرگل هفت بر یک رسید. ضمن اینکه در جام حذفی هم با دو پنالتی یامگا از سد تراکتور عبور کرد. چنین نتیجه غیرمنتظره‌ای آن هم در شرایطی که تراکتور فصل گذشته با خمز خوب کار می‌کرد همه را شوکه کرده بود و حالا دقیقا به همین دلیل بازی امروز استقلال و تراکتور فارغ از موقعیت دو تیم در جدول رده‌بندی حساسیت ویژه‌ای دارد. از طرفی تراکتور سال‌هاست که در آزادی موفق نشده استقلال را شکست دهد. از این رو ‌انگیزه مضاعفی دارند که طلسم را شکسته و پس از شش سال در ورزشگاه آزادی موفق به شکست استقلال شوند.
البته آنها فصل گذشته در تبریز و در بازی رفت موفق شدند استقلال را در خانه خودشان شکست دهند و این آمار ناکامی‌ها مربوط به حضور در ورزشگاه آزادی است. آخرین باری که آنها موفق شدند استقلال را در تهران و در استادیوم آزادی از پیش رو بردارند به زمان مربیگری امیرقلعه‌نویی در لیگ شانزدهم برمی‌گردد؛ جایی که منصوریان روی نیمکت استقلال نشسته بود و تراکتور موفق شد در ورزشگاه آزادی این تیم را شکست دهد. تراکتور همین حالا هم به لطف عدم نتیجه‌گیری رقبا در جایگاه چهارم جدول با ۱۵ امتیاز قرار دارد وگرنه برای تیمی که از ۹ بازی ۴ باخت در کارنامه خود ثبت کرده جایگاه چهارم غیرقابل باور است. تراکتوری‌ها به‌خوبی می‌دانند اگر می‌خواهند در لیگ جاری حقانیت خود را ثابت کرده و جایگاه واقعی خود در جدول رده‌بندی را نشان دهند نیازمند انجام یک کار بزرگ هستند. تیم تراکتور از ابتدای فصل تاکنون مقابل استقلال خوزستان، مس رفسنجان، هوادار و نساجی موفق به پیروزی شده است. این‌طور به نظر می‌رسد که در اغلب بازی‌های حساس از جمله رویارویی با سپاهان و پرسپولیس شکست را پذیرفته است. اگر تراکتور بخواهد به این روند خود ادامه داده و شرایط را تغییر ندهد بدون شک دیگر رقبا به‌زودی جای او را می‌گیرند و شانس خود برای بالا‌نشینی در جدول لیگ را از دست خواهد داد.

تراکتور چرا و چگونه؟
فصل قبل درست در هفته‌های پایانی خیلی‌ها بر این باور بودند که اگر پاکو خمز، زودتر مربی تیم تراکتور شده بود این تیم حالا می‌توانست حتی برای قهرمانی ادعا داشته و خود را در جمع سه تیم برتر جای دهد.
همین صحبت‌ها باعث شد تا مدیران باشگاه تحت تاثیر قرار گرفته و قبل از پایان فصل قرارداد این مربی را تمدید کنند و حالا یکی از دلایل اینکه می‌ترسند به این مربی انتقاد کنند همین قرارداد دوساله و البته گرانقیمت خمز است. در همین خصوص یکی از نزدیکان باشگاه تراکتور به «فرهیختگان» گفت: «مدیران باشگاه به‌شدت از عملکرد خمز ناراحت هستند، حتی در جلسه اخیری که اعضای هیات‌مدیره با او داشتند به‌شدت به وی انتقاد کرده و موارد مهمی را به او گوشزد کردند. از طرفی سرمربی تراکتور در جلسه انعطاف زیادی از خود نشان داده و همین باعث شد تا مدیران باشگاه تراکتور بار دیگر به او میدان داده و فعلا او را تحت فشار نگذارند.» پرواضح است که تیم تراکتور فصلی متفاوت را سپری می‌کند. در شرایطی که به نظر می‌رسید با وجود سرمربی اروپایی شرایط برای تراکتور خوب پیش برود اما ظاهرا اختلاف‌نظرها از همان ابتدا وجود داشت. دوگانگی در یارگیری، محدودیت‌های مالی، افزایش قیمت دلار برای جذب بازیکنان خارجی و البته برخی مخالفت‌ها با پاکو باعث شد تا استارت عدم هماهنگی از همان ابتدای فصل زده شود.
خمز قبل از اینکه راهی تعطیلات پایان فصل شود درخصوص جذب برخی بازیکنان مدنظرش با مدیران وقت باشگاه مذاکره کرد. در آن زمان قرار شده بود این مربی چند بازیکن را به باشگاه تراکتور اعلام کند، مدیران و کمیته فنی بازیکنان مورد نظر براساس فیلم‌هایی که ارسال می‌شود ارزیابی کنند و درصورت صلاحدید برای مذاکره وارد عمل شده و به توافق برسند. سرمربی تراکتور در مدتی که در تعطیلات بود این کار را انجام داد. چند بازیکن را به‌خوبی ارزیابی کرد فیلم بازی‌های آنها را برای باشگاه ارسال کرد و فیلم‌ها بازبینی شد اما درنهایت مبالغ درخواستی به شکلی نبود تا باشگاه تراکتور بتواند این نفرات را جذب کند. در نتیجه برای خمز پیغام فرستادند که امکان عقد قرارداد با بازیکنان مورد نظر او وجود ندارد و در عوض نفراتی به‌عنوان جانشینانی برای بازیکنان مورد نظر او در انتخاب شدند. سرمربی تراکتور در آن مقطع با توجه به مشکلات مالی و افزایش قیمت دلار قانع شد که از بین نفرات مورد نظرش فقط یک نفر (خمینز) را به تیم تراکتور منتقل کند و سایر نفرات با نظر باشگاه جذب شدند. البته باشگاه تراکتور برای جذب این نفرات درنهایت تایید سرمربی خود را می‌گرفت اما واقعیت این است که این مربی چندان شناختی از بازیکنانی نظیر نادری یا حسین‌زاده نداشت؛ در نتیجه با شروع مسابقات او نتوانست تیم مورد نظر خود را ببندد و زمان زیادی طول کشید تا به ترکیب مورد نظر خود برسد. از طرفی حالا هم با سبک بازی تراکتور می‌توانیم ادعا کنیم خمز هنوز ترکیب مورد نظر خود را پیدا نکرده است که این نیز یکی از چالش‌های اخیر او با باشگاه است. در واقع مدیران، سرمربی و حتی بازیکنان تراکتور به اتفاق نظر و اتحادی که لازمه حضور یک تیم در لیگ است نرسیدند. اختلاف در باشگاه تراکتور موج می‌زند اما در ظاهر همه چیز خوب به نظر می‌رسد. این دقیقا مخرب‌ترین نوع رابطه در یک تیم فوتبال است؛ هرچند مدیران این باشگاه فعلا تصمیم گرفتند تا نیم‌فصل به پاکو خمز فرصت دهند اما به نظر می‌رسد نتیجه بازی با استقلال در سرنوشت این مربی بسیار تاثیر‌گذار است.

مرتبط ها