کد خبر: 87984

یک همت تا هزار میلیاردی شدن سینما؛

سینمای ایران برای ۱۴۰۲ چه فروشی را هدف‌گذاری کرده است؟

سینمای ایران از ابتدای دهه 80 تا اواسط دهه 90، نتوانست تعداد مخاطبان خود را از مرز 20 میلیون نفر فراتر ببرد. در این دوره، مخاطبان سینما میان 9 میلیون تا 18 میلیون مخاطب در نوسان بود تا اینکه اتفاقی امیدوارکننده برای گیشه سال 95 افتاد.

مجتبی اردشیری، خبرنگار: این روزها همه از حال خوب سینما سخن می‌گویند و اینکه سینما موفق شده تا با افزایش میزان مخاطب، رکورد دوران کرونا را پشت ‌سر گذاشته و به آمار پیش از کرونا برسد. گفته‌ای که البته کاملا درست است و سینما حتی در یک حرکت پیش‌دستانه، درصدد فتح قله‌هایی است که تاکنون به دست نیامده است. گواه این مدعا چندان دور نیست؛ یک نمونه‌اش «فسیل» است که با حدود شش میلیون و 500 هزار مخاطب پس از «عقاب‌ها»، به دومین فیلم پرمخاطب سینمای پس از انقلاب تبدیل شده است. فیلمی که به‌تنهایی تاکنون 280 میلیارد تومان فروخته و احتمالا با تداوم اکرانش طی ماه‌های آینده، مرز 300 میلیارد را نیز درمی‌نوردد. یا اتفاقی که همین سه‌شنبه اخیر رخ داد و سینماها با 272 هزار مخاطب، شلوغ‌ترین روز پساکرونایی خود را شاهد بودند. در این روز «هتل» با 152 هزار مخاطب به آمار 160 هزار نفره «هزارپا» نزدیک شد و اگر این مرز روانی را درنوردد (که احتمالا موفق به انجام این کار می‌شود) رکورد فروش روزانه یک فیلم را طی یک دهه اخیر از آن خود می‌کند.
هتل طی 40 روز، با جذب بیش از دو میلیون و 200 هزار مخاطب به گیشه 100 میلیاردی رسید که این میزان سرعت حتی در گیشه نوروزی فسیل که طی 40 روز نخست نمایش خود، 85 میلیارد تومان فروخت نیز دیده نشده است. یا اینکه در کارزار جذب مخاطب کمدی دیگر تنها نیست. فیلم‌های کودک و نوجوان و اجتماعی نیز حالا به رقبایی تبدیل شده‌اند که می‌توانند تاثیر مستقیمی روی گیشه سالانه گذاشته و خود به وزنه‌ای سنگین در گیشه تبدیل شوند.
تمام این عملکردها نشان می‌دهد سینما طی ماه‌های اخیر جانی دوباره گرفته است که حالا با مهندسی اکران تا پایان سال قرار است از مرز 1000 میلیارد تومان عبور کند؛ علی‌الخصوص آنکه در شرایط فعلی که قطار گیشه با شتاب در حال حرکت است قرار است از ماه آینده «ویلای ساحلی» با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی نیز به نمایش درآید که هیچ بعید نیست تاریخ‌سازی فسیل را تکرار کند و سینمای ایران را به راندمانی برساند که طی سالیان اخیر تجربه نشده است.

تا صبح شنبه ۲۰ آبان ماه که ۲۳۵ روز از سال 1402 گذشته، سینمای ایران موفق شده است به عدد ۱۶ میلیون و ۲۳۴ هزار مخاطب برسد. گیشه نیز با این میزان مخاطب، به ۶۹۶ میلیارد و ۶۵۹ میلیون تومان رسیده است که یک آمار فراتر از انتظار محسوب می‌شود. فروش سینمای 1402 با همین عملکرد فعلا در رتبه 15 فروش کل سینمای پس از انقلاب قرار دارد (چون مابقی سال‌ها کمتر از 16 میلیون مخاطب داشتند) و اگر با همین دست‌فرمان جلو برود، جایگاه خود را در جدول فروش سالیانه پس از انقلاب تاحدود بسیاری بهبود می‌بخشد. البته این اتفاق چندان دور از دسترس نخواهد بود. در حوزه کمدی فیلم‌هایی چون «گیج‌گاه»، ویلای ساحلی و هتل و البته بازوهای کمکی چون فسیل، می‌توانند گیشه این ژانر را تا پایان سال تضمین کنند. حالا به این موارد بیفزایید فیلم‌هایی که در خلال این آثار به روی پرده رفته و مخاطب هدف خود را جذب می‌کنند. سینمای اجتماعی هم با اکران دو فیلم جدید «عامه‌پسند» و «حدود 8 صبح» جانی دوباره گرفته و شاید بتواند خاطرات خوش «ملاقات خصوصی» را تکرار کند. این اقبالی که به سینمای کودک و نوجوان شده نیز با تداوم اکران «بچه زرنگ» و احتمالا دو، سه فیلم دیگری که تا پایان سال در این حوزه به روی پرده می‌رود تاحدودی تضمین می‌شود و بنابراین با یک حساب سرانگشتی ساده متوجه می‌شویم که رسیدن به گیشه هزارمیلیاردی که در برآورد سینمای امسال لحاظ می‌شد، نه‌تنها دست‌یافتنی است بلکه شرایط از بهبود این گیشه و گذر از این مرز و حرکت به سمت گیشه 1200 میلیارد تومانی تا پایان سال سخن می‌گوید. بنابراین رکوردها در سینمای ایران تا پایان امسال در چند حوزه تغییر پیدا می‌کنند و نویددهنده اتفاق‌هایی خوب خواهند بود.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها