کد خبر: 87792

جنگ غزه باتلاقی برای رژیم‌صهیونیستی است؛

بازنده هفتم اکتبر

عملیات طوفان الاقصی از چند بعد موجب شکست و فضاحت امنیتی برای رژیم‌صهیونیستی شده و آنچه موجب اختلال در سیستم محاسباتی صهیونیست‌ها در مواجهه با محور مقاومت شده آثار و پیامدهای چندجانبه عملیات طوفان الاقصی است. نخست انجام یک عملیات غافلگیرانه توسط بخشی از حماس یعنی گردان‌های عزالدین قسام نشان‌دهنده ضعف رژیم در رویارویی با قدرت‌های بزرگ‌تر مانند حزب‌الله و ایران است. چند‌صد میلیارد دلاری اسرائیلی که ادعای قدرت منطقه‌ای داشت حالا در برابر گروه کوچکی از مقاومت قفل شده است.

محمود زارعی، پژوهشگر اقتصادی: تصاویر ارسالی از نوار غزه در چند هفته اخیر نشان‌دهنده حجم توحش و خوی وحشی‌گری صهیونیست‌ها و اربابان غربی و آمریکایی آنها است اما علی‌رغم تلاش صهیونیست‌ها برای سرپوش گذاشتن روی شکست در عملیات طوفان الاقصی از طریق حمله دیوانه‌وار به نوار غزه و بمباران هوایی منازل مسکونی و بیمارستان‌ها، آثار و پیامدهای اقتصادی این عملیات ریشه‌های این رژیم را به لرزه درآورده است.
عملیات طوفان الاقصی از چند بعد موجب شکست و فضاحت امنیتی برای رژیم‌صهیونیستی شده و آنچه موجب اختلال در سیستم محاسباتی صهیونیست‌ها در مواجهه با محور مقاومت شده آثار و پیامدهای چندجانبه عملیات طوفان الاقصی است. نخست انجام یک عملیات غافلگیرانه توسط بخشی از حماس یعنی گردان‌های عزالدین قسام نشان‌دهنده ضعف رژیم در رویارویی با قدرت‌های بزرگ‌تر مانند حزب‌الله و ایران است. چند‌صد میلیارد دلاری اسرائیلی که ادعای قدرت منطقه‌ای داشت حالا در برابر گروه کوچکی از مقاومت قفل شده است.
غافلگیری رژیم از این عملیات، ابعاد نفوذ و اشراف اطلاعاتی مقاومت در طوفان الاقصی هیمنه اطلاعاتی و توانمندی امنیتی رژیم را برای ایجاد امنیت در سرزمین‌های اشغالی در هم شکسته است و این شکست اطلاعاتی نقطه‌‌ عطفی است در فرآیند فرسایش و فروپاشی آن، اما بزرگ‌تر از ابعاد شکست امنیتی و اطلاعاتی برای رژیم‌صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی، شکست اقتصادی این رژیم در پی این اقدام است؛ شکستی که آنها را تا مرز جنون پیش برده است و مقامات صهیونیست بارها عنوان کرده‌اند که جنگ غزه حکم مرگ و زندگی برای آنها دارد و تلاش دارند حتی با تلفات سنگین نظامی و غیرنظامی حماس را نابود کنند.
اساسا طرح صلح ابراهیم و عادی‌سازی روابط رژیم با کشورهای عربی به‌خصوص عربستان در پی حوادث چند هفته اخیر به سرنوشتی نامعلوم دچار شده است. فشار افکار عمومی برای قطع روابط سیاسی و اقتصادی رژیم با کشورهای اسلامی افزایش یافته است و این یعنی حفظ تنش در منطقه و متوقف شدن برنامه‌های توسعه اقتصادی رژیم که پیامدهای بسیاری را برای آنها به دنبال خواهد داشت.
پیامد دیگر عملیات طوفان الاقصی توقف پروژه عرب مد است. پس از شکست پروژه‌‌ دالان تورانی ناتو یعنی عبور کریدور زنگه‌زور از خاک ارمنستان و حذف ایران از کریدورها جهانی، حالا سرنوشت رقیب دیگر کریدور شرق به غرب ایران یعنی عرب مد براساس پیامدهای عملیات طوفان الاقصی نامشخص است و برآوردها نشان می‌دهد این پروژه ممکن است سال‌ها متوقف بماند.
یکی دیگر از برنامه‌های غرب برای بازدارندگی اسرائیل و شکست محور مقاومت، درگیر کردن کشورهای مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در اقتصاد و زیرساخت رژیم است. سرمایه‌گذاری چین، هند، امارات و سایر کشورها با محوریت بندر حیفا یکی از این اقدامات بود که حالا با افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این رژیم متزلزل شده است.
ماه‌ها کشمکش سیاسی و بحران داخلی باعث خروج سرمایه از این رژیم شده است، اتفاقی که با درهم شکسته شدن امنیت ساختگی اسرائیل شاهد تشدید آن هستیم؛ نشانه اولیه این اتفاق سقوط ارزش شکل و واحد پول صهیونیست‌ها و تلاش دولت جعلی برای حفظ بازار با تزریق ارز است.
سقوط تولید ناخالص داخلی رژیم هم امری حتمی و غیرقابل مدیریت است. فراخوان نیروهای ذخیره به ارتش، تعطیلی واحدهای تولیدی، رکود بازارها به خاطر وحشت صهیونیست‌ها، خروج نیروهای کار خارجی از رژیم و از دست دادن بازار کار فلسطین عواملی است که بر سر تولید ناخالص رژیم سایه افکنده است.
کسری بودجه به خاطر هزینه‌های جنگ و بازسازی شهرک‌ها بلای دیگری است که پایه‌های اقتصادی رژیم را درهم خواهد شکست.
ترس صهیونیست‌ها از سکونت در شهرک‌های نزدیک غزه و مرزهای شمالی و تمایل به مهاجرت به عمق فلسطین اشغالی به خاطر ضعف رژیم در حفظ امنیت شهرک‌نشین‌ها کابوس رژیم در دوران بعد از جنگ خواهد بود که میلیاردها دلار هزینه برای آنها در‌برخواهد داشت. از همه اینها گذشته سال‌ها تلاش برای وجه‌سازی و برندینگ صهیونیست‌ها در کشورهای مختلف در اثر وحشی‌گری رژیم در هم شکسته و افزایش انزجار افکار عمومی در بسیاری از کشورها و شنیده شدن زمزمه‌های تحریم کالاهای این رژیم توسط مردم، آینده اقتصادی آنها را سیاه خواهد کرد.
یکی دیگر از ابعاد شکست اقتصادی رژیم در حوزه فناوری اطلاعات است؛ هک سیستم‌های امنیتی رژیم‌صهیونیستی در چند هفته اخیر بازار فناوری اطلاعات این رژیم را تحت تاثیر قرار خواهد داد و مشتری محصولات آنها به سمت بازارهای دیگر سوق پیدا خواهند کرد. رژیم هر‌چقدر هم با بمباران غزه تلاش کند تا ابعاد امنیتی و اطلاعاتی طوفان الاقصی را بپوشاند، اما پیامدهای اقتصادی آن نظیر خروج سرمایه، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و کاهش تولید ناخالص داخلی کسری بودجه و... سال‌ها دامن آن را خواهد گرفت.
جنگ غزه باتلاقی برای رژیم‌صهیونیستی است و هر چقدر آن را ادامه بدهد در آن بیشتر فرو خواهد رفت. به نظر می‌رسد راهبرد مقاومت برای حمله به اقتصاد صهیونیست‌ها با عملیات طوفان الاقصی و پیامدهای متعدد امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی آن، جان دیگری به آرمان قدس شریف داد و مساله فلسطین را بار‌ دیگر در صدر اخبار جهان قرار داد.

مرتبط ها