کد خبر: 87706

شوکی بزرگ‌تر از 7 اکتبر برای واشنگتن؛

بفرمایید خاورمیانه جدید

موشک‌باران پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه و حمله موشکی به سرزمین‌های اشغالی از مبدأ عراق و یمن شوکی بزرگ‌تر از ۷ اکتبر برای واشنگتن است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: برای بسیاری باور‌نکردنی بود که روزی رژیم‌صهیونیستی دست به اقدام نظامی علیه مردم غزه یا کرانه باختری بزند و پاسخش را از یمن، لبنان و عراق دریافت کند. این اتفاق باورنکردنی را «طوفان الاقصی» رقم زد. تصور ابتدایی این بود که در بدترین سناریو، تنها مقاومت اسلامی در لبنان(حزب‌الله) پا به میدان خواهد گذاشت اما علاوه‌بر حزب‌الله، انصارالله یمن و مقاومت اسلامی در عراق نیز به میدان آمده‌اند. اگرچه حزب‌الله با صهیونیست‌ها در تقابل است و سه لشکر صهیونیست‌ها را در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی ناچار به استقرار کرده است اما این مقاومت عراق است که علاوه‌بر سرزمین‌های اشغالی، به سراغ سر مار رفته است و پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه را هم زیر حملات پهپادی و موشکی خود برده است. احتمالا همین حملات نیز باعث شد تا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه‌شب به عراق سفر و با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفت‌و‌گو کند. براساس آنچه در سایت وزارت خارجه آمریکا آمده، بلینکن در تشریح سفر خود خطاب به رسانه‌ها گفته است در نخستین اقدام جلسه‌ای توجیهی با ‌آلینا رومانوفسکی،‌ سفیر واشنگتن در بغداد و دیگر اعضای عالی تیم سفارت داشته است. او دلیل حضورش در عراق را به ‌یک سری حملات توسط شبه‌نظامیان‌ به پرسنل آمریکا در عراق و سوریه مرتبط دانسته و گفته: «کار شماره یک برای من، تضمین امنیت افرادمان است.»‌ او درباره هدفش از دیدار با نخست‌وزیر عراق تاکید می‌کند در درجه اول به دنبال تقویت تعهد واشنگتن بر مشارکت با بغداد در حوزه‌های مختلف بوده است. با این‌حال هدف دوم خود را ارسال پیام به طرف‌هایی عنوان می‌کند که به دنبال سوءاستفاده از درگیری غزه و تهدید پرسنل نظامی آمریکا در منطقه هستند. او می‌گوید پیامش بسیار مهم بوده: «این کار را نکنید.» بلینکن صراحتا گفته است کشورش «به دنبال درگیری با ایران» نیست اما برای محافظت از پرسنل خود، چه نظامی و چه غیرنظامی، آنچه را که لازم است انجام خواهیم داد.
چند ساعت پس از دیدار شبانگاهی بلینکن با السودانی و اظهارات مطبوعاتی‌اش، نخست‌وزیر عراق راهی تهران شد، با سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن برای ابلاغ پیام واشنگتن، دیداری نیز با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر‌ معظم ‌انقلاب داشت. هرچند از محتوای پیام بلینکن به مقامات ایران و جواب تهران به آنها مطلبی منتشر نشده است، اما از دیدار رهبر انقلاب با السودانی و سخنان بیان‌شده در آن می‌توان پاسخ ایران را دریافت. ایشان در این دیدار با یادآوری نقش عراق در حمایت از مردم غزه، خواستار «افزایش فشار سیاسی به آمریکا» می‌شوند.
همچنین برنامه‌ریزی دیدار السودانی با رهبر معظم انقلاب و فراتر رفتن محتوای سفر نخست‌وزیر عراق از انتقال صرف پیام آمریکا، نشان می‌دهد تهران تلاش کرده با احترام حداکثری نسبت به نخست‌وزیر عراق، مانع از نزول جایگاه بغداد به‌عنوان یک دولت موثر منطقه‌ای به سطح یک «انتقال‌دهنده پیام واشنگتن» شود؛ پیامی که السودانی آن را به سرعت دریافت. نخست‌وزیر عراق در جریان این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، عملیات طوفان ‌الاقصی را «یک عملیات قهرمانانه و موجب خوشحالی همه آزادگان جهان» دانست.
افزایش سطح سفر نخست‌وزیر عراق در کنار سخنان بیان‌شده توسط سران ایران، نشان می‌دهد نه‌تنها تهدیدهای بلینکن نادیده گرفته شده‌اند بلکه اساسا اصل پیام نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته است.
روز جمعه سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تهدید آمریکا مبنی‌بر «بمباران ایران» در صورت مداخله این حزب در جنگ، اشاره کرد با وجود این تهدید لبنان در جنگ وارد شده و از تهدیدهای واشنگتن نیز نمی‌ترسد. نصرالله ضمن رد تهدید آمریکا اعلام کرد اگر این کشور از دو ناو هواپیمابری که در سواحل مقابل لبنان مستقر کرده، علیه این کشور استفاده کند، آنها را غرق می‌کند. با ابراز این سخنان در روز جمعه، احتمالا بلینکن به همین دلیل سراسیمه یکشنبه حامل پیام تهدید سنگین‌تری از سوی واشنگتن بوده، تا آن کارگر افتد؛ هرچند نتیجه نشان می‌دهد احتمالا خود وی نیز نادیده گرفته شده است.
برای این نادیده گرفته شدن نیازی به برخوردهای ایران و لبنان با آمریکا نیست. روزگذشته فیلمی به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بلینکن را در تلاش برای درآغوش کشیدن هاکان فیدان، وزیرخارجه ترکیه نشان می‌دهد؛ اقدامی که با خودداری فیدان مواجه شد. پیش از این اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز اعلام کرده بود تور داخلی خود را به دلیل سفر وزیرخارجه آمریکا نیمه تمام نگذاشته و به آنکارا نخواهد آمد. مساله‌ای که دیدار بین این دو را منتفی می‌ساخت.
البته در جریان سفر بایدن به منطقه هم نشست سران اردن، مصر و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در پایتخت اردن برای بررسی اوضاع جنگ با حضور بایدن، لغو شد تا ابهت آمریکا شکسته و بیشتر از همه ‌رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل آمریکا در منطقه، تاوان این ابهت از‌بین‌رفته را پس دهد. به همین دلیل تاکنون از سمت لبنان، سوریه، یمن و عراق حملاتی علیه رژیم صورت گرفته است؛ حملاتی که البته با منشا عراق شامل پایگاه‌های آمریکا در این کشور و سوریه نیز شده‌اند. این اتفاق نشان می‌دهد عراق «میدان اصلی فرسایش توان آمریکا در منطقه» است.
گروه‌های مقاومت عراقی در ابتدا دو پایگاه آمریکا در عراق با نام‌های ‌الحریر‌ در اقلیم کردستان و ‌عین‌الاسد در استان الانبار را هدف گرفتند اما با ادامه جنگ، دو مرحله دیگر نیز پیشروی داشتند. مرحله دوم گسترش دایره حمله به پایگاه‌های آمریکا بود که شامل مواضعی در سوریه شد و سپس حمله به خاک فلسطین اشغالی. مقاومت عراق طبق بیانیه‌های منتشر‌شده خود در نخستین حمله موضعی را در «اطراف بحر‌المیت» و در دومین حمله موضعی را در «ام الرشاش» در نزدیکی ایلات هدف قرار داده است. به نظر می‌رسد جنگ ادامه خواهد داشت و مقاومت عراق نیز به اهداف جدیدتری فکر می‌کند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها