کد خبر: 87598

سهراب بختیاری‌زاده در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

سکته‌های مداوم لیگ ضربه بزرگی به تیم‌ها می‌زند

باعث جنجال‌ها زیادی در بازی‌های مختلف شد، مصاحبه‌های سرخابی‌ها علیه یکدیگر که به فضای مجازی هم کشیده شد و از نظر بار فنی بازی‌های جذاب و پرگلی را شاهد بودیم. درحالی‌که تنور لیگ حسابی داغ شده و در هفته دهم باید شاهد رویارویی مدعیان در اصفهان و تهران باشیم (تقابل سپاهان با پرسپولیس و استقلال با تراکتور) شاید با فشار سرمربی تیم ملی مسابقات تعطیل شود و شاهد وقفه‌ای طولانی در بازی‌ها باشیم.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: باعث جنجال‌ها زیادی در بازی‌های مختلف شد، مصاحبه‌های سرخابی‌ها علیه یکدیگر که به فضای مجازی هم کشیده شد و از نظر بار فنی بازی‌های جذاب و پرگلی را شاهد بودیم. درحالی‌که تنور لیگ حسابی داغ شده و در هفته دهم باید شاهد رویارویی مدعیان در اصفهان و تهران باشیم (تقابل سپاهان با پرسپولیس و استقلال با تراکتور) شاید با فشار سرمربی تیم ملی مسابقات تعطیل شود و شاهد وقفه‌ای طولانی در بازی‌ها باشیم. البته تعطیلات پیش رو فیفا دی است اما از قبل قرار بود هفته دهم برگزار شود و بعد از آن ملی‌پوشان در اردوی تیم ملی حاضر شوند که یکباره امیر قلعه‌نویی تغییر نظر داد. درباره موارد اشاره‌شده سهراب بختیاری‌زاده، کارشناس فوتبال به سوالات «فرهیختگان» پاسخ داده است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا درمورد بازی‌های خوبی که در هفته نهم شاهد بودیم صحبت کنید، اینکه تیم‌هایی مثل ملوان، شمس آذر و صنعت نفت نشان دادند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
درمورد ملوان و شمس آذر باید بگویم که هر دو ازجمله تیم‌هایی هستند که من از اول فصل بازی‌های آنها را دنبال می‌کردم و هر دو به نظرم تا الان عالی کار کرده‌اند. ملوان توانسته 3، 4 برد خیلی‌خوب کسب کند و این بار هم سپاهان را با شایستگی تمام در اصفهان شکست داده است. این تیم ساختار فنی خوبی درکنار بازیکنان جوان و با‌انگیزه‌ای دارد که می‌تواند کیفیتش را حتی بهبود ببخشد. شمس آذر را هم از لیگ یک می‌شناسم و اعتقاد دارم ساختار کلی این تیم خیلی‌خوب است و با وجود اینکه بازی‌ها را با کسر امتیاز آغاز کرد اما هرگز ناامید نشده و با قدرت وارد مسابقات شده است. شمس آذر ازجمله تیم‌های قابل احترام لیگ است اما درمورد صنعت نفت آبادان با شما موافق نیستم؛ چراکه این تیم با پتانسیل بالایی که دارد نتوانسته انتظارات مردم خونگرم آبادان را برآورده کند.

نفت آبادان مقابل پرسپولیس نمایش خوبی داشت، موافق هستید؟
بله، با این نظر موافقم اما عملکرد یک تیم را نمی‌شود با یک بازی قضاوت کرد، آن هم مسابقه‌ای که یک‌طرفش پرسپولیس است. از این جهت که یک تیم را در یک مسابقه از سه زاویه باید قضاوت کرد. ساختار تیمی، ‌انگیزه فردی و تیمی و شکل بازی. از آنجا که حریف نفت، پرسپولیس بود، طبیعی است که بازیکنان این تیم سرشار از ‌انگیزه باشند اما درمورد شکل بازی و ساختار تیمی آنها در این فصل نتوانسته‌اند روند خوبی داشته باشند و نتایج کسب شده و جایگاه این تیم در جدول به‌خوبی نشان‌دهنده این مساله است. درکنار آن، یکی دیگر از دلایلی که باعث شد نفت مقابل پرسپولیس صاحب چند موقعیت شود، بی‌نظمی پرسپولیس در کارهای دفاعی بود که واقعا هیچ وقت این تیم را در این فصل در امور دفاعی به این شکل بی‌نظم ندیده بودم. پرسپولیسی که 90 دقیقه به حریفانش خیلی‌سخت موقعیت گل می‌دهد در این مسابقه آشفته و پراشتباه بود که نتیجه‌اش را دید.

لیگ هر هفته هیجانش بیشتر می‌شود، در این شرایط که در هفته دهم شاهد رویارویی سپاهان با پرسپولیس، استقلال با تراکتور خواهیم بود، تعطیل کردن مسابقات تصمیم درستی است؟
متاسفانه در این فصل از همان هفته‌های نخست شاهد لغو بی‌دلیل بازی‌ها و بی‌نظمی زیادی بودیم که این مساله خودش بی‌انگیزگی، افت بدنی و مشکلات زیادی را برای تیم‌ها ایجاد می‌کند. سکته‌هایی که به لیگ داده می‌شود کار مربی را برای ایجاد‌ انگیزه دوباره، حفظ کیفیت بدنی بازیکنانش و... خیلی سخت می‌کند و طبیعی است که با افت محسوس بازی‌ها شاهد خواهیم بود. درکنار این مساله آمار مصدومان تیم‌ها هم بالا می‌رود. وقفه‌های طولانی بر پیکر کلی تیم‌ها ضربه‌های سنگین و جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند که نمونه آن را در لیگ‌های حرفه‌ای دنیا اصلا نمی‌بینیم.

در مقطعی از کارلوس کی‌روش انتقاد می‌شد که خیلی در برنامه‌ریزی سازمان لیگ دخالت می‌کند اما در این فصل انگار سرمربیان تیم‌های ملی امید و بزرگسال به جای سازمان لیگ تصمیم گیرنده هستند.
واقعیت امر این است که لیگ برتر ایران خیلی کمبود‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد که اساسا برمی‌گردد به مشکلات اقتصادی کشور که امیدوارم هرچه زودتر این شرایط تغییر کند تا سفره‌های مردم رنگین‌تر شود. تا وقتی مشکلات اقتصادی حل نشود، نمی‌توانیم در خیلی از رشته‌های ورزشی ازجمله فوتبال پیشرفت محسوسی داشته باشیم. درکنار این مسائل اگر قرار باشد برنامه‌ریزی‌ها درست نباشد، مشکلات روزبه‌روز بیشتر می‌شود. وقتی مربیان نسبت به این وقفه‌های طولانی اعتراض می‌کنند کاملا درک‌شان می‌کنم، چون می‌دانم که چقدر کارشان سخت‌تر می‌شود. امیدوارم برنامه‌ریزی‌ها به‌شکلی باشد که نه تیم ملی ضربه ببیند و نه باشگاه‌ها. فکر نمی‌کنم این کار خیلی‌سخت باشد.

شما به موفقیت تیم ملی در جام ملت‌ها امیدوارید؟
درست است که ما بازیکنان خوب و شایسته زیادی را در تیم ملی داریم اما نباید فراموش کنیم که حریفان سال‌به‌سال قوی‌تر می‌شوند و تیمی مثل ژاپن تبدیل به یکی از تیم‌های صاحب سبک در دنیا شده و حریفان نامدارش در سطح دنیا را یکی از پس از دیگری از پیش‌رو برمی‌دارد. تیم‌های کره، استرالیا و عربستان از مدعیان اصلی قهرمانی در جام ملت‌ها هستند. دیگر تیم‌ها هم اطمینان داشته باشید که پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و به‌راحتی نمی‌توان از سد آنها عبور کرد. امیدوارم با یک اتحاد ملی بتوانیم در جام ملت‌ها نتایج خوبی بگیریم.

این روز‌ها اعتراضات به داوری بسیار زیاد شده است. فکر می‌کنید چاره کار آوردن VAR است؟
در این باره حرف زیاد است که فعلا دوست ندارم به آنها بپردازم، فقط امیدوارم هرچه زودتر این کمک‌داور ویدئویی را وارد فوتبال کنند تا حقی از تیمی ضایع نشود و فشار از روی داور‌ها برداشته شود، البته اگر واقعا دنبال پیشرفت هستیم و می‌خواهیم قدم رو به جلو برداریم و اگر غیر از این است نباید انتظار بهتر شدن این وضع را داشته باشیم. متاسفانه هرچه این حواشی داوری‌ها بیشتر باشد، اجازه نمی‌دهیم مردم از فوتبال لذت ببرند و ذهن‌شان درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌شود.

شما با جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی در جام‌جهانی 2006 همبازی بودید، حتما در جریان صحبت‌های اخیر این دو مربی درمورد یکدیگر هستید، صحبتی در این باره ندارید؟
هر دو اول باید این را بدانند که نام بزرگی در فوتبال ایران دارند و برای یکدیگر باید ارزش و احترام زیادی قائل باشند. من با هر دو این عزیزان همبازی بوده‌ام و خیلی‌خوب با شخصیت‌شان آشنایی دارم. واقعا تعجب می‌کنم که چرا این صحبت‌ها را انجام داده‌اند و آن را به پای عصبانیت‌شان می‌گذارم. به‌هرحال نه جواد از نتیجه بازی تیمش با شمس آذر راضی بود و نه یحیی از دو امتیازی که تیمش در تهران از دست داد اما این مساله هم نباید دلیل موجهی برای به‌کار بردن این الفاظ توسط آنها علیه یکدیگر باشد. انتظار من و همه مردم از این دو اسم بزرگ در فوتبال کشورمان این است که در هر شرایطی بر اعصاب، رفتار و گفتار خود مسلط باشند. به‌هرحال آنها الگوی خیلی از جوانان علاقه‌مند به فوتبال هستند. امیدوارم دیگر چنین حرف‌هایی را از این دو عزیز نشنویم و هر دو به‌شکل بهتری احترام یکدیگر را نگه دارند.

مرتبط ها