کد خبر: 87592

ثمانه اکوان، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

سیدحسن نصرالله نقشه رسانه‌های غربی را خنثی کرد

ثمانه اکوان در رابطه با سخنرانی دو روز گذشته دبیرکل حزب‌الله لبنان معتقد است در بررسی صحبت‌های سیدحسن نصرالله نباید به منطقی بودن یا آگاهی‌بخش‌بودن سخنان ایشان بپردازیم بلکه مساله این است، شرایط به‌وجود‌آمده و توقعی که رسانه‌های غربی به وجود آورده بودند این بود که نشان دهند گروه مقاومت یک گروه سرکش، غیرقابل اطمینان و درعین حال غیرمنطقی است و بسیار احساساتی با مسائل برخورد می‌کند.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: روز جمعه، برای امت اسلامی و هواداران محور مقاومت، روز موعود بود. بالاخره روز سخنرانی سید مقاومت لبنان فرارسیده بود. پیش از سخنرانی بسیاری معتقد بودند که این سخنرانی یک اعلام جنگ علنی با رژیم‌صهیونیستی است و برخی دیگر هم معتقد بودند که سخنرانی دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، غیرقابل پیش‌بینی است. پس از سخنرانی سیدحسن نصرالله اما تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها خواندنی‌تر بودند؛ چراکه برخلاف میل آمریکا و البته رژیم‌صهیونیستی، سید مقاومت نشان داد این گروه بیش از آنکه تمایل به ادامه تنش در منطقه داشته باشند، به دنبال آرامش در منطقه است. از این‌رو پیش‌بینی‌ها و فضاسازی برخی تحلیلگران که همگام با رسانه‌های غربی پیش رفته بودند، نادرست از آب درآمد. از طرف دیگر سیدحسن نصرالله با سخنرانی روز جمعه خود نشان داد تمام تحرکات مقاومت غیرقابل پیش‌بینی است و هرچند از مواضع حماس درمقابل رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌کنند اما آنچه که حاکم است عقل و منطق است و نه احساسات.
ثمانه اکوان در رابطه با سخنرانی دو روز گذشته دبیرکل حزب‌الله لبنان معتقد است در بررسی صحبت‌های سیدحسن نصرالله نباید به منطقی بودن یا آگاهی‌بخش‌بودن سخنان ایشان بپردازیم بلکه مساله این است، شرایط به‌وجود‌آمده و توقعی که رسانه‌های غربی به وجود آورده بودند این بود که نشان دهند گروه مقاومت یک گروه سرکش، غیرقابل اطمینان و درعین حال غیرمنطقی است و بسیار احساساتی با مسائل برخورد می‌کند. به عقیده اکوان رسانه‌های غربی سعی داشتند نشان دهند پس از این سخنرانی، احتمال حمله به مواضع رژیم‌صهیونیستی بالا می‌رود. همچنین ایران و حزب‌الله به دنبال تشدید تنش در منطقه هستند. او می‌گوید: «این تحلیل و پیش‌بینی، پس از سخنرانی سیدحسن نصرالله، خدا را شکر از بین رفت. ایشان نشان داد که هم به‌عنوان رهبر یکی از مهم‌ترین گروه‌های مقاومت و هم به‌عنوان فرد فعال در امور سیاسی و نظامی لبنان، اتفاقا به‌شدت بر مبنای عقلانیت و منطق تصمیم می‌گیرد. ایشان اعلام کرد که غزه و حماس به لحاظ تجهیزات نظامی و تاکتیک‌های نظامی، در شرایطی قرار دارد که خودش توانایی دفاع از خودش را دارد و نیازی به حضور گروه‌های دیگر مقاومت در خارج از فلسطین اشغالی نیست.»

آمریکا تلاش دارد تا حماس را شبیه به داعش نشان دهد
البته اکوان معتقد است: «این بدان معنا نیست که رژیم‌صهیونیستی می‌تواند هر جنایتی در غزه مرتکب شود و گروه‌های مقاومت هم پاسخی به او ندهند. بنابراین حملات غیرمنظم و تاکتیکی حزب‌الله، نیروهای مقاومت عراق و یمن و سایر گروه‌هایی که به لحاظ دیپلماتیک و به لحاظ سیاسی و نظامی به رژیم‌صهیونیستی فشار می‌آورند، همه در این راستاست که به دنبال آتش‌بس سریع در منطقه باشند. رهبرکل جنبش اسلامی لبنان اشاره کرد که حماس همان روز اولی که عملیات را انجام داد، پیروز میدان بود و رژیم به دلیل اینکه کاملا به این مساله واقف است، دست به کشتارهای جنون‌آمیز می‌زد. بنابراین اتفاقا بازیگر غیرمنطقی و جنایتکار در این بین، فقط صهیونیست‌ها و حامیانش هستند و گروه‌های مقاومت و ایران نشان دادند که بسیار منطقی با موضوع برخورد می‌کنند و این موضوع را از لحاظ دیپلماتیک پیش می‌برند. همچنین موازنه تهدید در منطقه به راه انداختند تا رژیم‌صهیونیستی بداند، نمی‌تواند هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد و در حوزه دیپلماسی نیز فعال عمل می‌کنند.» این تحلیلگر امور بین‌الملل در پاسخ به این سوال که چرا آمریکایی‌ها تلاش داشتند تا یک چهره کاملا خشن از مقاومت نشان دهند، می‌گوید: «آمریکایی‌ها حتی خود حماس را هم سعی دارند که شبیه به گروه‌‌های تروریست داعش نشان دهند که مثلا هیچ عقلانیت و منطقی پشت کارهایش نیست. اما نوع رفتار حماس مخصوصا با اسرا و نوع رفتارش در آغاز دیپلماسی و مذاکرات برای آزادسازی اسرا، نشان داد که تا به الان براساس منطق و منافع فلسطین و حوزه مقاومت عمل می‌کند. اگر رژیم‌صهیونیستی بخواهد به جنایت‌های خودش ادامه دهد، این احتمال می‌رود که هم از درون و هم از بیرون تحت فشار قرار بگیرد. گروه‌های مقاومت عملیات‌های سنگین‌تری را علیه این رژیم انجام خواهند داد و این همراه با افزایش گام‌به‌گام خشونت در منطقه خواهد بود.»

آمریکا عامل اصلی در جنایات صهیونیست‌ها
اکوان بر این باور است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به ابعاد مهم و قابل توجه طوفان ‌الاقصی اشاره کردند اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوع در این خصوص تاکید وی بر «فلسطینی» بودن این عملیات است. او می‌گوید: « پیش از این هم این مساله نیز از زبان مسئولان نظام جمهوری اسلامی بیان شده و باید به آن به‌صورت ویژه پرداخته شود. تاکید سیدحسن نصرالله بر پیروزی غزه در این عملیات همان‌طور که از ابتدای طوفان ‌الاقصی نیز اشاره شده‌است، باید مورد توجه قرار گیرد. این اتفاق یکی از نقاط برجسته تاریخ مقاومت در برابر صهیونیست‌ها بوده و از این پس نیز می‌تواند سرنوشت مردم فلسطین را تا سال‌ها تحت‌تاثیر قرار دهد. تاکید بر این مساله که فلسطینی‌ها و مردم غزه راه چاره دیگری جز این اقدام نداشتند و اقدام علیه دشمن صهیونیستی را بر مرگ تدریجی ترجیح دادند، نکته محوری در این خصوص است. تا پیش از این نیز بارها توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده بود که آمریکا عامل اصلی در جنایات صهیونیست‌ها در منطقه و همچنین ممانعت از شکل‌گیری آتش‌بس بین صهیونیست‌ها و مردم غزه است. سیدحسن نصرالله نیز دقیقا به همین مساله در سخنرانی‌اش اشاره کرد. به نظر می‌رسد تحلیل نقش آمریکا در این مساله به‌شدت حائز اهمیت باشد.» او ادامه می‌دهد تاکید سیدحسن نصرالله بر این بود که تمام انسان‌های روی زمین مسئولیت دارند در برابر این حادثه واکنش نشان دهند. اکوان می‌گوید: «شاید برای بسیاری این مساله مطرح باشد که بهتر است جامعه اسلامی و مردم در سرزمین‌های اسلامی به فکر جنگ و مبارزه با اسرائیل باشند اما سیدحسن نصرالله تاکید کرد که همه مردم در این خصوص مسئولیت دارند اما باید با اقدامات رسانه‌ای، نوشتن و گفتن از این مساله نقش خود را ایفا کنند. پرداختن به این نکته که مردم در تمام نقاط دنیا چه مسئولیت انسانی‌ای در این خصوص دارند، بسیار مهم است.»

تلاش برای تحریم رژیم‌صهیونیستی
او می‌گوید که بسیاری بر این عقیده بودند که سیدحسن نصرالله در این سخنرانی، ورود حزب‌الله به جنگ با اسرائیل را به‌صورت رسمی اعلام خواهد کرد. اکوان توضیح می‌دهد: «دبیرکل حزب‌الله لبنان با این حال اعلام‌ کرد که ما از همان روز اول عملیات یعنی روز 7 اکتبر، وارد میدان عملیات نظامی علیه صهیونیست‌ها شده بودیم و عملیات‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. ضرورت توجه به این مساله از این بابت است که بسیاری توقع داشتند، حزب‌الله ورود عجولانه‌ای به جنگ داشته یا تلاش کند که جنگ را به سایر جبهه‌های منطقه‌ گسترش دهد اما سیدحسن نصرالله نشان داد جبهه مقاومت با درایت بیشتری شرایط را سنجیده و به‌صورت عجولانه و بدون برنامه‌ریزی وارد جنگ تمام‌عیار در منطقه نخواهد شد اما تهدید می‌کند که در صورت اتفاق نیفتادن آتش‌بس و نرسیدن کمک‌های بشردوستانه به غزه یا تلاش دشمن صهیونیستی برای بیرون راندن مردم از غزه، راهی غیر از حمله تمام‌عیار به صهیونیست‌ها باقی نمی‌ماند و مردم در سراسر کشورهای منطقه علیه این رژیم به پا خواهند خاست.»
اکوان در پایان تصریح می‌کند: «به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌ها و مواضع اخیر رهبران گروه‌های مقاومت و همچنین رهبر معظم انقلاب، مهم‌ترین وظیفه کشورهای منطقه هم‌اینک، تلاش برای بالا بردن میزان تهدیدات علیه رژیم‌صهیونیستی و تلاش برای تحریم این رژیم است. همچنین دیپلماسی در اولویت اول قرار دارد، بنابراین تلاش دیپلماتیک برای مسئول دانستن صهیونیست‌ها در مساله جنایت علیه بشریت و انجام دیپلماسی برای برقراری آتش‌بس را در شرایط فعلی مهم‌ترین وظیفه کشورهای مسلمان دانست.»

مرتبط ها