کد خبر: 87522

واحد نجف‌آباد در مسیر تبدیل به یک «دانش‌شهر»؛

۱۰۰ شرکت به نمایشگاه کار طرح پویش می‌آیند

چهاردهم دی سال 1364 بود که دانشگاه آزاد یکی از واحدهای خود را به شهر نجف‌آباد برد و حالا بعد از گذشت کمتر از 40 سال این واحد دانشگاهی در آستانه تبدیل به دانش‌شهری شناخته می‌شود که علاوه‌بر تحصیل، کار، فناوری، آموزش و زندگی شخصی را نیز دربرمی‌گیرد. برگزاری بیست‌وپنجمین نشست شورای دانشگاه در واحد جامع نجف‌آباد بهانه‌ای شد تا در این گزارش به ظرفیت‌های این مجموعه بزرگ دانشگاهی بپردازیم.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: دانش، جهان پهناور را به دهکده‌ای کوچک بدل کرده و برقراری ارتباط میان دورترین نقاط را به‌آسانی میسر ساخته است. پیش‌تر به مدرسه و دانشگاه، محدود بود اما حالا عباراتی مانند «دانش‌شهر» در ادبیات علمی کاربرد دارد. یکی از دانش‌شهرهای ایران را نجف‌آباد می‌‌دانند؛ شهری که با در اختیار داشتن واحد دانشگاهی مجهز به آزمایشگاه، کارگاه، مرکز رشد و پارک علم‌وفناوری، نقشی محوری در چرخه علمی کشور ایفا می‌کند. چهاردهم دی سال 1364 بود که دانشگاه آزاد یکی از واحدهای خود را به شهر نجف‌آباد برد و حالا بعد از گذشت کمتر از 40 سال این واحد دانشگاهی در آستانه تبدیل به دانش‌شهری شناخته می‌شود که علاوه‌بر تحصیل، کار، فناوری، آموزش و زندگی شخصی را نیز دربرمی‌گیرد. برگزاری بیست‌وپنجمین نشست شورای دانشگاه در واحد جامع نجف‌آباد بهانه‌ای شد تا در این گزارش به ظرفیت‌های این مجموعه بزرگ دانشگاهی بپردازیم.

«صدرا» نمایشگاه کار طرح پویش
ظرفیت‌ها و پتاسیل‌های واحد نجف‌آباد مسئولان دانشگاه آزاد را بر آن داشت تا بیست‌وپنجمین نشست شورای دانشگاه را این‌بار در این واحد دانشگاهی برگزار کنند. نعیمی درباره انتخاب‌واحد نجف‌آباد برای برگزاری این نشست به «فرهیختگان» توضیح داد: «کلیدواژه «دانشگاه آزاد نجف‌آباد» به نام دانش‌شهر (knowledge city) ایران است. دانشگاه آزاد نجف‌آباد برای میزبانی از جلسه شورای دانشگاه آزاد انتخاب شده، چون با توجه به رویکرد سیاست‌های سازمان مرکزی، معمولا شوراهای کشور را در اقصی‌نقاط ایران برگزار می‌کنند. دانشگاه آزاد نجف‌آباد هم به‌واسطه جامعه مستقل بودن و ظرفیت‌های ویژه‌ای که دارد میزبانی بیست‌وپنجمین دوره شورای کشور را پذیرفته است. شاید دلیل دیگری که دکتر طهرانچی مدنظر داشت، همزمانی برگزاری شورای کشور با رویداد «صدرا» است.»
او با اشاره به رویداد صدرا گفت: «صدرا مخفف صنعت، دانشگاه و راه اشتغال است. اگر حروف اول این کلمات را کنار هم بگذاریم، می‌شود صدرا. صدرا نمایشگاه کار طرح پویش است. شرکت‌ها به داخل دانشگاه می‌آیند و نیازهای اشتغال خود را مطرح می‌کنند. دانشجویان در فضای نمایشگاهی سراغ این شرکت‌ها می‌روند، رزومه می‌دهند و درصورتی‌که آن شرکت در طرف مقابل ببیند که می‌تواند نیازهایش را برطرف کند، در قالب طرح پویش، دانشجو را جذب می‌کند.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد تصریح کرد: «یکی از چالش‌های اساسی دانشجویان این است که اعتمادبه‌نفس ندارند که خودشان به‌صورت مستقیم وارد شرکت‌ها شوند. شاید هنوز بلد نیستند چگونه با شرکت‌ها مذاکره کنند. در رویداد صدرا، ما شرکت‌ها را دعوت می‌کنیم به دانشگاه بیایند و در یک محیط امن، دانشجو به این شرکت‌ها مراجعه کند، بعد از اینکه با همدیگر ملاقات کردند، دانشجو را انتخاب می‌کنند و طرح پویش آغاز می‌شود.»
حضور 100 شرکت در رویداد صدرا
او در پاسخ به این سوال که قرار است چند شرکت در رویداد صدرا حضور پیدا کنند و چه میزان فرصت شغلی ایجاد می‌شود، گفت: «100 شرکت را دعوت کرده‌ایم. این شرکت‌ها در زمینه‌های رشته‌ای متفاوت فعال هستند. همه آنها مربوط به رشته‌هایی مثل مکانیک یا برق نیستند، بلکه تنوع رشته‌ای وجود دارد و خودمان مهندسی کرده‌ایم. هم رشته‌های فنی و مهندسی، هم علوم انسانی، هم مدیریت، هم بازاریابی و هم در برخی موارد روانشناسی دعوت شده‌اند، ازجمله رشته‌های فنی و مهندسی حاضر می‌توان به کامپیوتر، مکانیک، مواد و برق اشاره کرد.»
ارائه هزار فرصت شغلی در نمایشگاه صدرا
رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد درخصوص اینکه آیا تمام شرکت‌های مذکور دانش‌بنیان هستند یا خیر، تاکید کرد: «الزاما دانش‌بنیان نیستند. آنها کارهای اقتصادی جدی خود را انجام می‌دهند، ولی نیاز به شاغل و نیروی انسانی دارند. هنوز نیروی انسانی مناسب خود را پیدا نکرده‌اند. هرکدام از این شرکت‌ها حداقل با 10 نیاز به نمایشگاه آمده‌اند. در نمایشگاه ‌صدرا‌ 100 شرکت به همراه هزار فرصت شغلی ارائه می‌شوند. برای این هزار فرصت شغلی با دانشجویانی که می‌آیند و بازدید می‌کنند، صحبت و مصاحبه کرده و از بین آنها انتخاب می‌کنند. وقتی انتخاب صورت گرفت، دانشجو در قالب طرح پویش وارد مبحث کاری خود می‌شود و طرح را ادامه می‌دهد. وقتی دانشجویان انتخاب شدند، در قالب طرح پویش شروع به فعالیت می‌کنند و مسیر طی می‌شود.
«پیش‌بینی شما از تعداد دانشجویانی که موفق به حضور در صنعت شوند و مسیر شغلی برای آنها ایجاد شود، چیست؟» نعیمی در پاسخ به این سوال گفت: «سومین بار است چنین کاری را انجام می‌دهیم، به همین دلیل نام رویداد، ‌صدرا3‌ است. سال گذشته ‌صدرا2‌ را برگزار کردیم و 100 شرکت نیز حضور داشتند، برآورد خودمان این بود که کمی بیش از 500 نفر جذب صنایع شدند. امسال با تجربه‌های قدیمی سعی کردیم مقداری هدفمندتر شرکت‌ها را پای کار بیاوریم.»
او افزود: «از سوی دیگر با توجه به اینکه رویداد طی دو روز برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی کرده‌ایم حضور دانشجو در ‌صدرا‌ مثل حضورش در کلاس درسی باشد؛ حتی اگر قرار است دانشجو در حاشیه نمایشگاه به این مقوله فکر کند که باید از امروز در اندیشه اشتغال آینده خود باشد، خودش نوعی فرهنگ‌سازی برای دانشجو است. 100 شرکت با هزار فرصت شغلی را دعوت کرده‌ایم و برآوردمان این است که ان‌شاءالله در افتتاحیه حداقل هزار نفر را در سالن داشته باشیم. به صورتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که دانشجو را خودمان به سالن نمایشگاه انتقال می‌دهیم تا خودش در آنجا حرکت کرده و بتواند فرصت‌های شغلی را پیدا کند.»
آموزش رزومه‌نویسی برای دانشجویان
نعیمی خاطرنشان کرد: «این نمایشگاه، یکی از دلایل برگزاری شورای کشور است. در این نمایشگاه، پیش از برگزاری رویداد به دانشجوها آموزش رزومه‌نویسی می‌دهیم. به آنها می‌آموزیم خودشان را به چه شکلی باید به شرکت‌ها ارائه کنند تا شرکت مذکور از ظرفیت‌ها و نقاط مثبت فرد آگاه شود. در واقع کاری می‌کنیم دانشجو بهترین ارائه خود را داشته باشد.»
او درباره دلیل دیگری که باعث شده دانشگاه آزاد نجف‌آباد انتخاب شود گفت: «وجود زیرساخت‌های مناسب در مجموعه دلیل دیگر این انتخاب است؛ از پارک علم و فناوری و مراکز رشد تا کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها. دلیل خیلی جدی دیگر، راه‌اندازی اولین خط تولید لامپ‌های کم‌مصرف در داخل دانشگاه بوده که اعضای هیات‌علمی آن را راه‌اندازی کرده‌اند. این لامپ‌ها به صورت تجاری تولید شده و محصولی که برای بازار مفید است، ارائه می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد درباره دیگر برنامه‌ها به‌جز رویداد ‌صدرا‌ که قرار است در جلسه شورا مورد بررسی قرار بگیرد، تصریح کرد: «ان‌شاءالله در روز دوم شورای کشور، افتتاحیه رویداد ‌صدر‌ا را داریم. در روز اول و نصف روز دوم، دستور کارهای مشخصی از سوی سازمان مرکزی اعلام می‌شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. زیارت شهید حججی را نیز با همکاران خواهیم داشت و نماز می‌خوانیم. بقیه موارد براساس دستور کاری است که سازمان مرکزی تنظیم کرده است.»
نعیمی درخصوص بازدیدهای دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد هم گفت: «به نظرم فقط از نمایشگاه ‌صدرا‌ بازدید می‌کند. او هم در مراسم افتتاحیه و هم در نمایشگاه ‌صدرا‌ حضور پیدا خواهد کرد.»
فعالیت 1600 دانشجو در قالب طرح پویش
نعیمی درباره اینکه واحد نجف‌آباد پیش‌تر در طرح پویش تا چه اندازه موفق بوده و چند دانشجو به صنایع معرفی کرده، گفت: «درحال‌حاضر حدود هزار و 600 نفر دانشجو داریم که در قالب طرح پویش هستند. البته در هدفی که ترسیم کرده‌ایم، این عدد باید حداقل به پنج هزار نفر برسد. یکی از اقدامات جدی و سیاست‌های ما در حوزه تربیت مهارتی دانشجویان نیز همین طرح پویش است تا دانشجویان بتوانند جذب صنعت شوند. البته تا زمان دستیابی به هدف، فاصله زیادی داریم و باید خیلی تلاش کنیم. رویداد ‌صدرا‌ سالی دو مرتبه برگزار می‌شود، فقط به این خاطر که آمار و تعداد اشتغال را برای دانشجو افزایش دهد.»
او با اشاره به برگزاری رویداد ‌صدرا‌ برای نخستین بار در سال 1402 خاطرنشان کرد: «معمولا آبان و اسفند، رویداد ‌صدرا‌ را برگزار می‌کنیم. درواقع یک رویداد نیز پیش از پایان سال خواهیم داشت. وجود سه‌هزار دانش‌آموز ‌سما‌ در نجف‌آباد نیز یکی از ظرفیت‌های ما محسوب می‌شود. این تعداد دانش‌آموز در 14 مدرسه مشغول به تحصیل هستند. مرکز رشد ما به نوعی مرکز رشد دانش‌آموزی هم به شمار می‌رود. سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های بچه‌ها در مقطع دانش‌آموزی نیز استفاده کنیم.»

فعالیت 25 هزار دانشجو و 380 هیات‌علمی

حدود 25 هزار نفر جمعیت دانشجویی واحد نجف‌آباد است؛ 1500 دانشجوی بین‌الملل و حدود 380 عضو هیات‌علمی و 380 کارمند نیز در دانشگاه مشغول به کار هستند، همچنین اکنون 14 دانشمند دو درصد جهان هیات‌علمی واحد نجف‌آباد به‌شمار می‌روند. به‌عبارتی 8.2 (هشت و دو دهم) درصد کل اعضای هیات‌علمی دانشمندان 2 درصد برتر کشور که در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند متعلق به واحد نجف‌آباد هستند.
حضورR&D 11 شرکت صنعتی در واحد نجف‌آباد
وجود کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های متعدد به‌همراه مراکز رشد و پارک علم‌وفناوری نیز ازجمله ظرفیت‌های واحد نجف‌آباد محسوب می‌شود. مرکز رشد این واحد دانشگاهی مربوط به تجهیزات پزشکی بوده و موافقت اصولی وزارت بهداشت را دارد. حدود 40 هسته تحقیقاتی در این مرکز رشد مستقر هستند. پارک علم‌وفناوری واحد نجف‌آباد پردیس پارک علم و فناوری دانشگاه است و درحال‌حاضر واحدهای تحقیق و توسعه حدود 11 شرکت صنعتی بزرگ را در خود دارد. 32 شرکت دانش‌بنیان در واحد نجف‌آباد مستقر هستند. پارک علم‌وفناوری این واحد دانشگاهی یک اکوسیستم حوزه فناوری است که تلاش می‌کند با استفاده از قوانین جهش تولید در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بتواند این شرکت‌ها را به مرحله تولید صنعتی و مقیاس‌های بزرگ برساند.
5 ویژگی مهم واحد جامع نجف‌آباد
از نگاه رئیس دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد پنج ویژگی فعالیت این واحد جامع را از دیگر مراکز آموزش عالی متمایز کرده است. نخست آنکه واحد نجف‌آباد، این بوده که بزرگ‌ترین واحد دانشگاهی در مرکز کشور از لحاظ فضای آموزشی است. 1200 هکتار اراضی دانشگاه بوده که کل دانشگاه را پوشش می‌دهد و به این دلیل نیز به آن دانش‌شهر می‌گویند. دوم آنکه در حوزه پژوهش، کسب نمایه و اعتبارات بین‌المللی و چاپ و انتشار مقالات است که از سوی اعضای هیات‌علمی اتفاق می‌افتد. حدود پنج‌هزار و 600 از دانشگاه آزاد نجف‌آباد «publish» (منتشر) شده است. 14 دانشمند برتر واحد هم به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مهم محسوب می‌شوند. اعضای هیات‌علمی از بُعد فرهنگی و آموزشی هم یکی از ظرفیت‌های خیلی بزرگ این مجموعه به‌شمار می‌روند. نکته دیگر زیرساخت‌های مناسب برای ایجاد موضوعات اقتصادی و تولیدی است. یکی از نمونه‌ها وجود شرکتی است که لامپ‌های کم‌مصرف تولید می‌کند. از بعد فرهنگی نیز قرارگیری دانشگاه در شهری به نام نجف‌آباد بوده که یکی از شهرهای سرآمد؛ چه در حوزه سیاسی، چه در حوزه علمی و چه در حوزه فرهنگی کشور است و یکی از ظرفیت‌ها محسوب می‌شود.

مرتبط ها