کد خبر: 87423

نقد ‌کودک‌کشی در اروپا و آمریکا به خط قرمز تبدیل شده است؛

حکم: اخراج، جرم: دفاع از فلسطین

بعد از توییت بنزما در حمایت از مردم فلسطین، ژرالد دارمنن وزیر کشور فرانسه، کریم بنزما را به ارتباط داشتن با اخوان‌المسلمین متهم کرد. در پی این ادعا والری بویر، سناتور فرانسوی درخواست سلب تابعیت بنزما و پس‌گرفتن توپ طلا را از او مطرح کرد.

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز: اروپایی‌ها زمانی که با شعار حمایت از آزادی بیان به سلوان مومیکا اجازه اهانت به قرآن می‌دادند هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند که زمان زیادی نیاز نباشد تا تشت رسوایی آنها در حمایت از آزادی بیان زمین بخورد. حماسه طوفان‌الاقصی و درگیر شدن رژیم‌صهیونیستی با بحران موجودیت خود باعث شده تا کشورهای حامی این رژیم که سران‌شان یک به یک از تل‌آویو بازدید کردند، همه شعارهای خود در مورد آزادی بیان را نادیده گرفته و حداکثر تلاش خود را برای تقابل با حامیان فلسطین و منتقدان جنایات رژیم‌صهیونیستی به کار گیرند. دامنه تقابل با آزادی بیان تاجایی رفته که علاوه‌بر فعالان رسانه‌ای، چهره‌های ورزشی و سیاسی شناخته شده را نیز در برمی‌گیرد. در ادامه به مرور مصادیقی پرداخته‌ایم که آینه تمام‌نمایی از آن چیزی محسوب می‌شود که دولت‌های غربی نامش را آزادی بیان گذاشته‌اند.

1.درخواست پس گرفتن توپ طلا و سلب تابعیت فرانسه از او!
بعد از توییت بنزما در حمایت از مردم فلسطین، ژرالد دارمنن وزیر کشور فرانسه، کریم بنزما را به ارتباط داشتن با اخوان‌المسلمین متهم کرد. در پی این ادعا والری بویر، سناتور فرانسوی درخواست سلب تابعیت بنزما و پس‌گرفتن توپ طلا را از او مطرح کرد.

2.پای اسرائیل که وسط باشد هر قراردادی باید لغو شود
پس از آنکه انورالغازی که سابقه بازی در باشگاه‌های آژاکس، لیل، استون ویلا، اورتون و آیندهون را دارد، از فلسطین حمایت کرد، باشگاه نیس فرانسه نیز یوسف اتال مدافع ۲۷ ساله خود را به بهانه یهودستیزی و به دلیل اعتراض به کشتار غزه، اخراج کرد.
3.حمایت از فلسطین در استادیوم ممنوع
استادیوم آنفیلد در انگلستان یکی از بهترین اجتماعات حمایتی از مردم فلسطین بوده است. پلیس انگلستان اما علاوه‌بر جمع کردن پرچم‌های فلسطین از بین تماشاگران با برخی از تماشاگرانی که پرچم فلسطین را در دست داشتند نیز برخورد کرد.
4.راهپیمایی تک‌نفره در حمایت از رژیم‌صهیونیستی!
در شهر مانهایم آلمان راهپیمایی تک‌نفره یک شهروند حامی رژیم‌صهیونیستی با اسکورت چهار پلیس برگزار شد. این درحالی است که دولت آلمان جریمه‌های سنگینی برای راهپیمایی در حمایت از فلسطین وضع کرده است.
5.سانسور تجمع۱۰۰ هزار نفری لندن!
بیش از یک هفته است که خیابان‌های انگلستان میزبان حامیان مردم غزه است. درحالی‌که پلیس انگلیس اعلام کرد حداقل بیش از ۱۰۰ هزار نفر در تجمع حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آمدند اما این تجمع در رسانه‌های بزرگ دنیا یا سانسور شد یا ضریب بسیار کمی گرفت.
6.سرکوب معترضان به جنایات علیه فلسطین در آمریکا و آلمان
بعد از انفجار بیمارستان المعمدانی دامنه اعتراضات ضدصهیونیستی در جهان شدت یافت. اما کشورهای غربی از جمله آمریکا و آلمان که حامی رژیم‌صهیونیستی محسوب می‌‌شوند به شدید‌ترین نحو برخورد کردند. همچنین پلیس آمریکا، ۲۰۰ نفر از افرادی که برای حمایت از فلسطین در ترمینال گرند سنترال نیویورک تجمع کرده بودند را بازداشت کرد.
7.انجمن ادبی آلمان مراسمی که قرار بود در آن از یک نویسنده فلسطینی تقدیر شود را لغو کرد!
انجمن ادبی آلمان مراسمی را که طی آن قرار بود جایزه «لیتپروم» به نویسنده فلسطینی، عدنیه شبلی برای رمان «یک جزئیات جزئی» اهدا شود را لغو کرد. لغو این مراسم بازخوردهای منفی گسترده‌ای بین کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت. حدود ۱۰۰۰ نویسنده، از جمله سه برنده جایزه نوبل، حمایت نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت از رژیم بابت تجاوزاتش به غزه را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.
8.فیلتر هوشمند غزه توسط متا
شرکت متا، بزرگ‌ترین صفحه خبری فلسطین به نام Eye On Palestine را در اینستاگرام بست. این حساب بیش از پنج میلیون دنبال‌کننده از سراسر جهان داشت که اخبار جنگ غزه را پوشش می‌داد. این شرکت همچنین با اتهامات فیلتر هوشمند محتوای حامی مردم فلسطین طی بازه درگیری رژیم‌صهیونیستی و غزه روبه‌رو است.
9.سردبیر مجله آمریکایی به دلیل حمایت از فلسطین اخراج شد!
بعد از انتشار یک فراخوان برای آتش‌بس در غزه، مجله «Artforum» سردبیر ارشد خود دیوید ولاسکو را برکنار کرد و مدعی شد که انتشار این فراخوان با استانداردهای رسانه‌ای آنها مطابقت ندارد. در بخشی از این فراخوان آمده بود: «ما از آزادی فلسطین حمایت می‌کنیم و خواستار پایان دادن به کشتار و صدمه زدن به همه غیرنظامیان، آتش‌بس فوری، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و پایان دادن به همدستی دولت‌هایمان در نقض شدید حقوق بشر و جنایات جنگی هستیم.»
10.برکناری از سمت دولتی به خاطر حمایت از فلسطین
سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس با اشاره به قانونی که مقامات دولتی را ملزم می‌کند علنا از همه تصمیمات سیاسی کابینه حمایت کنند، گفت: «به دلیل اظهارنظرهایی که با اصول مسئولیت جمعی مطابقت نداشت، از پل بریستو خواسته شده تا پست خود را در دولت ترک کند.» بریستو که دستیار وزیر فرهنگ انگلستان در امور پارلمانی بود در واکنش به این اقدام گفت: «اکنون می‌توانم در مورد موضوعی که بسیاری از مردم کشورش عمیقا به آن اهمیت می‌دهند، صحبت کنم. من باور دارم که می‌توانم این کار را از روی صندلی مجلس بهتر انجام دهم تا اینکه بخشی از دولت باشم.»
11.اخراج حامیان فلسطین از انگلستان
سوئلا برآورمن، وزیر کشور بریتانیا در نامه‌ای به پلیس، اهتزاز پرچم فلسطین و شعار آزادی این سرزمین را از جمله مصادیق حمایت از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) برشمرد و خواهان برخورد پلیس با آنها شد. رابرت جنریک معاون وی نیز خطاب به حامیان گروه‌های مقاومت فلسطین هشدار داد که روادید آنها ابطال و از این کشور اخراج خواهند شد. وی در نامه‌ای به تمام پاسگاه‌های پلیس این کشور درخواست کرد که فهرست اتباع خارجی ساکن انگلیس را که به دلیل حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطین دستگیر می‌کند، به این وزارتخانه گزارش کند.
12.تعلیق خبرنگاران حامی فلسطین
بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در حال بررسی فوری این موضوع هستیم. ما اتهامات مربوط به نقض دستورالعمل‌های خبری و انتشار پیام در شبکه‌های اجتماعی را جدی می‌گیریم. اگر زمانی تخلفی را مشاهده کنیم، اقدام خواهیم کرد.» البته تعلیق کارکنان حامی فلسطین محدود به بی‌بی‌سی نیست و گاردین کاریکاتوریست کهنه‌کار خود را به دلیل کشیدن کاریکاتور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی اخراج کرد. شبکه خبری «ام اس آن بی‌سی» آمریکا نیز برنامه‌های سه مجری مسلمان خود را در بحبوحه افزایش تنش‌ها در غزه متوقف و مجریان خود را تعلیق کرد.
13.تهدید دبیرکل سازمان ملل به برکناری
دبیرکل سازمان ملل که بدون نام بردن از اسرائیل نسبت به جنایات رژیم‌صهیونیستی انتقادات بی‌سابقه‌ای مطرح کرده بود پس از آنکه رژیم‌صهیونیستی خواهان برکناری او شد گفت از تفسیرهای نادرست بیانیه‌اش شوکه شده و موضعش را تغییر داد و تاکید کرد که: «اقدامات ۷ اکتبر توسط حماس در اسرائیل را محکوم کرده است.»
14. تعلیق دانشجویان عضو انجمن فلسطین در دانشگاه لندن
به دنبال اعتراض‌هایی که در دانشگاه لندن شکل گرفت، اعضای انجمن فلسطین در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی، به دلیل تظاهرات همبستگی برای غزه که هفته گذشته برگزار شد، تعلیق شدند.
15. منع حضور چفیه‌پوش‌ها در دانشگاه‌های آلمان
دانشگاه‌ها و مقامات آموزش عالی آلمان محدودیت‌هایی را برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها وضع کرده‌اند به‌طوری‌که از ورود دانشجویانی که چفیه به صورت بسته باشند و نیز دانشجویانی که پرچم‌هایی حاوی عبارت «فلسطین را آزاد کنید» همراه داشته باشند، ممانعت به عمل می‌آورند.
16.منع استخدام حامیان فلسطین در دانشگاه کالیفرنیا
مقامات مختلف دانشگاه کالیفرنیا ازجمله یکی از استادان دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در یکی از گزارش‌هایی که در مجله وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده، خواستار آن شد که دانشجویان حامی فلسطین و حماس را در سازمانی استخدام نکنند.
17.ممانعت از استخدام دانشجویان معترض در دانشگاه هاروارد
در دانشگاه هاروارد بیش از 30 گروه دانشجویی نامه‌ای را امضا کردند مبنی‌بر اینکه رژیم‌صهیونیستی کاملا مسئول تمام خشونت‌ها در منطقه است. گویا قرار است فهرستی از نام اعضای این بیانیه منتشر شود تا ممنوعیت‌هایی نسبت به استخدام آنها اجرا شود.
18.تشکیل کمیته انضباطی برای دانشجویان «یورک» کانادا
مقامات دانشگاه ‌یورک‌ اعلام کرده‌اند که آزادی بیان محدودیت دارد و در صورت نقض این محدودیت، دانشجویان باید مسئولیت کاری را که انجام داده‌اند، برعهده بگیرند. این دانشگاه، برای برخی از دانشجویان که برخلاف این بیانیه عمل کرده‌اند، کمیته انضباطی تشکیل داده است.
19.اخراج استاد حامی تروریسم در دانشگاه کلمبیا
یکی از استادان دانشگاه کلمبیا که به طرفداری از حملات حماس نسبت به رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان داده بود، مورد حمله قرار گرفت و یکی از دانشجویان این دانشگاه با راه انداختن کمپینی، طوماری با امضای 45 هزار نفر از حامیان رژیم‌صهیونیستی تهیه کرده و خواستار اخراج این استاد به بهانه طرفداری از تروریسم از دانشگاه شده است.
20.چک سفید امضا به اسرائیل
میدل‌ایست‌آی به‌نقل از روزنامه یدیعوت خبر داد که یکی از پیشنهادهای اسرائیل برای مصر جهت پذیرش آوارگان جنگ غزه، کنار گذاشته‌شدن بخش اصلی بدهی‌های قاهره به بانک جهانی است. از آنجا که بانک جهانی به‌طور سنتی تحت نفوذ ایالات متحده قرار داشته و رئیس آن همواره یک آمریکایی است، ناظران اینکه آمریکایی‌ها پشت پیشنهاد ادعایی مزبور باشند را نامحتمل نمی‌دانند.

مرتبط ها