کد خبر: 87348

‌حاجی عبدالرزاق سخا، پزشک و فعال مذهبی جهان اسلام:

عزاداری امام حسین(ع) در افغانستان پایه وحدت شیعه و سنی شده است

حاجی عبدالرزاق سخا‌، پیرمرد خوش‌مشرب افغانستانی در کابل پزشکی خوانده و در همین شهر، تکیه‌ای برای عزاداری امام حسین(ع) را اداره می‌کند. جست‌وجوی نام او در گوگل نشان می‌دهد در افغانستان با نام ‌حاجی صاحب‌ مشهور است. در این گفت‌وگو از حاجی سخا خواسته‌ایم درباره وضعیت شیعیان در دوران حکومت طالبان و تفاوت‌های عزاداری در افغانستان و ایران صحبت کند و همچنین با توجه به سفرهای متعددش به سراسر جهان، نظرش را درباره این گزاره که «معنویت در جهان رو به کاهش است» با تکیه بر دیده‌ها و ادراکاتش برایمان شرح دهد.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: حاجی عبدالرزاق سخا‌، پیرمرد خوش‌مشرب افغانستانی در کابل پزشکی خوانده و در همین شهر، تکیه‌ای برای عزاداری امام حسین(ع) را اداره می‌کند. جست‌وجوی نام او در گوگل نشان می‌دهد در افغانستان با نام ‌حاجی صاحب‌ مشهور است. یکی از فیلم‌هایی که درباره او در یوتیوب منتشر شده، مشخص می‌کند او دارای یک نمایشگاه بزرگ فروش خودرو در کابل است. فیصل مدرس، خبرنگار مشهور افغانستانی در این گزارش که در کانال 20 هزار عضوی‌اش منتشر کرده، به موضوع خرید و فروش خودرو با سوءاستفاده از نام «فروشگاه موتر سخا» پرداخته که حتی دامنه این سوءاستفاده به پاکستان نیز کشیده می‌شود؛ در افغانستان به خودرو، موتر می‌گویند. حاجی عبدالرزاق سخا در کنار ثروت ناشی از مبادلات تجاری و جایگاه اجتماعی‌اش به‌عنوان پزشک، مداح اهل بیت نیز به شمار آمده و همواره در دشوارترین شرایط امنیتی، تکیه تحت اداره خود را فعال نگه داشته است. اداره اماکن مذهبی در خانواده او به یک سنت تبدیل شده و یکی از پسرانش در اسپانیا مسجدی را اداره می‌کند که در آن نمازجمعه نیز برگزار می‌شود.
فرصت گفت‌وگو با او را در جریان بیستمین دوره اجلاس پیرغلامان حسینی در گیلان (11 تا 13 مهر) به دست آوردیم. او پیش از این گفت‌وگو، مصاحبه‌ای با شبکه اینترنتی حبیب داشت که با استقبال روبه‌رو شده و سخنانش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. در این گفت‌وگو از حاجی سخا خواسته‌ایم درباره وضعیت شیعیان در دوران حکومت طالبان و تفاوت‌های عزاداری در افغانستان و ایران صحبت کند و همچنین با توجه به سفرهای متعددش به سراسر جهان، نظرش را درباره این گزاره که «معنویت در جهان رو به کاهش است» با تکیه بر دیده‌ها و ادراکاتش برایمان شرح دهد. او در خلال صحبت‌هایش اشاره می‌کند عزاداری امام حسین‌(ع) در افغانستان به یک گردهمایی بزرگ و گسترده برای تقویت وحدت شیعه و سنی بدل شده است؛ بالعکس تلاش‌هایی برای سوءاستفاده از این مراسم در بخش‌هایی از جهان اسلام صورت می‌گیرد. در ادامه متن این مصاحبه را می‌خوانید.

*ابتکارات محلی این است که در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) مشترکات رادر نظر می‌گیریم مثلا از اهل سنت در مجالس خود دعوت می‌کنیم و با آنها نمازجمعه مشترک می‌خوانیم. با آنها مراسم مشترک برگزار می‌کنیم. یک ابتکار به خرج داده‌ایم که بین شیعه و سنی فاصله از بین برود. یکی از فرمایشات حضرت آیت‌الله سیستانی این جمله است که «اهل سنت قلب و جان ما هستند.»‌ ما این را عمل کردیم و از آنها در مراسم عزاداری و مجالس‌ خود دعوت کردیم.

*سال گذشته 50-40 نفر از نیروهای طالبان به حسینیه آمدند تا امنیت آن را تامین کنند. وقتی اینها آمدند و به آنها غذاهای نذری تعارف کردیم از نذر ما نخوردند. چای ما را هم نخوردند. ما پرسیدم چرا نمی‌خورید؟ باز امتناع کردند و شب با ما در حسینیه بودند و وقتی نماز شب و نماز صبح خواندن ما را دیدند و وقتی ذبح نذورات ما را دیدند که ذکر خداوند را جاری می‌کنیم، تعجب کردند. گفتند به ما گفته‌اند شما شیعیان مسلمان نیستید، شما نماز خواندید و ذکر خدا را گفتید.

*حضرت امام حسین(ع) را اهل سنت هم دوست دارند. زیادتر از جان خود دوست دارند. وقتی اهل سنت نمازجمعه می‌خوانند با نام حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت فاطمه(س) خطبه نماز را شروع می‌کنند. در نمازهای خود صلوات می‌گویند، اینها احترام می‌گذارند و دوست دارند. در این خصوص تبلیغ‌های سوء شده است. فرق بین شیعه و سنی وجود ندارد.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها