کد خبر: 87059

بازگشت مصدومان بارسا در آستانه نخستین ال‌کلاسیکوی فصل

ژاوی به دنبال انتقام، کارلتو به فکر حفظ صدر

نخستین ال‌کلاسیکوی فصل عصر امروز در ورزشگاه خانگی بارسلونا برگزار می‌شود تا یکی از حساس‌ترین دیدارهای این فصل فوتبال اروپا را شاهد باشیم.

مسعود خاموشی، خبرنگار: نخستین ال‌کلاسیکوی فصل عصر امروز در ورزشگاه خانگی بارسلونا برگزار می‌شود تا یکی از حساس‌ترین دیدارهای این فصل فوتبال اروپا را شاهد باشیم. ژاوی و تیمش با لشکری از مصدومان نامدار قرار است رودرروی رئال مادریدی قرار بگیرد که این روزها هم کمی دچار حاشیه شده و هم در تابستان نتوانست تیمی کامل و یکدست را ببندد و به همین دلیل در برخی پست‌ها دست آنچلوتی کمی بسته است. کاتالان‌ها البته امیدوارند در بازی امروز بتوانند از برخی مصدومان خود به‌خصوص روبرت لواندوفسکی، مهاجم گلزن و لهستانی خود استفاده کنند تا یکی از نبردهای تعیین‌کننده فصل برای رقابت بر سر عنوان قهرمانی لالیگا را به سود خود به پایان برسانند. بارسا روند شکست‌ناپذیری خود در این فصل در تمامی رقابت‌ها را حفظ کرده اما از 10 بازی خود در لیگ 24 امتیاز اندوخته و پشت سر رئال 25 امتیازی قرار دارد. به همین دلیل نتیجه بازی امروز می‌تواند در سرنوشت جدول تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

بازگشت لوا و دی‌یونگ
فصل پیش بارسا بدون تردید بهترین تیم لالیگا بود و با اقتدار در حالی که چهار هفته به پایان رقابت‌ها باقی مانده بود قهرمانی‌اش را قطعی کرد. این در حالی بود که آنها 10 امتیاز با رئال مادرید، نزدیک‌ترین رقیب خود فاصله داشتند و این نشان می‌دهد که ژاوی به خوبی توانسته بود تیمش را در شرایط مطلوب نگه دارد. البته نباید فراموش کرد که شاگردان او در آخرین ال‌کلاسیکوی رسمی و در ورزشگاه نیوکمپ در دیدار جام حذفی با چهار گل شکست خوردند و شب بدی را سپری کردند اما آنها پیش از شروع فصل در دیداری دوستانه برابر رقیب سنتی و قدیمی با سه گل به برتری رسیدند و روحیه خوبی برای دیدار امروز دارند. البته برخلاف فصل پیش، آبی‌و‌اناری‌ها در شروع رقابت‌های این فصل پرنوسان نشان دادند و سه تساوی برابر ختافه، مایورکا و گرانادا باعث شد‌ صدر جدول را به تیم آنچلوتی واگذار کنند. آخرین دیدار آنها در لیگ هفته گذشته و برابر اتلتیک‌بیلبائو برگزار شد که با تک گل پدیده جوان این بازی سخت را بردند. مارک گویو ثانیه‌هایی پس از ورودش به زمین تک گل تیمش را زد تا نشان دهد که باید منتظر محصولی جدید از آکادمی لاماسیا باشیم. چهارشنبه شب نیز در لیگ قهرمانان آنها موفق شدند 2 بر یک شاختار دونتسک را شکست دهند و تا حدی خیال‌شان از صعود به دور بعد راحت شد. برخلاف چند دوره اخیر لیگ قهرمانان که بارسا یا در همان دور گروهی حذف می‌شد یا به زحمت به مرحله حذفی می‌رسید این بار آنها با رکورد صددرصد برد در دور رفت مرحله گروهی مدعی نخست صعود از گروه H هستند.
ژاوی برای بازی امروز شش مصدوم بسیار مهم و نامدار دارد که به نظر می‌رسد تنها می‌تواند روی کمک دو نفر از آنها حساب کند و بقیه شانسی برای حضور برابر رئال ندارند. فرانکی دی‌یونگ، پدری، ژول کنده، سرجی روبرتو، روبرت لواندوفسکی و رافینیا نفراتی هستند که در هفته‌های گذشته یکی یکی آسیب دیدند و این نگرانی بین هواداران این تیم وجود داشت که به ال‌کلاسیکو نرسند. با توجه به اطلاعاتی که از تمرینات بارسا منتشر شده است، لوا، دی‌یونگ، پدری و کنده به تمرینات برگشته‌اند و حتی گفته می‌شود دی‌یونگ و همچنین مهاجم لهستانی بارسا احتمالا مشکلی برای همراهی تیم خود ندارند. البته شاید ژاوی روی این دو بازیکن ریسک نکرده و این دو را از ابتدا در ترکیب قرار ندهد. حتی رافینیا نیز در کنار سایر بازیکنان به تمرین پرداخته و شاید او را نیز برابر رئال در ترکیب ببینیم. در این میان تنها غیبت کنده و سرجی روبرتو قطعی است و مدافع فرانسوی اگر‌چه به تمرینات برگشته اما شرایط مساعدی برای این دیدار سنگین و حساس ندارد.
یکی از نفرات تاثیرگذار بارسا در فصل قبل پدری بود که حدود دو ماه است دچار مصدومیت شده و هنوز نتوانسته به شرایط بازی برگردد. طبق نظر پزشکان تیم قرار بود او برابر شاختار دقایقی بازی کند تا شرایطش برای ال‌کلاسیکو سنجیده شود اما ظاهرا روند بهبودی مصدومیتش خوب پیش نرفته و به همین دلیل ژاوی برای دیدار چهارشنبه شب روی او ریسک نکرد. پدری یک بار دیگر سال گذشته در دیدار برابر منچستریونایتد از همین ناحیه پای راست مصدوم شده بود و چند ماه از میادین دور بود و به همین دلیل ژاوی نمی‌خواهد با بازی دادن زودتر از موعد به او دوباره باعث مصدومیتش شود. او اگر در بازی امروز به میدان نرود چهارمین ال‌کلاسیکوی پیاپی‌اش را از دست داده که رکوردی جالب محسوب می‌شود. او بازی برگشت فصل قبل تیمش در نیوکمپ که با برتری بارسا به پایان رسید و همچنین دو مسابقه رفت و برگشت در جام حذفی را به‌دلیل مصدومیت از دست داد و حالا دوباره در یک ال‌کلاسیکوی دیگر غایب است.

ستاره‌ای به‌نام بلینگام
در سوی دیگر میدان اما رئال هم شرایط چندان بدی ندارد و پس از برد 2 بر یک برابر براگا در لیگ قهرمانان با روحیه‌ای مناسب و در شرایطی که روند تقریبا خوبی را در نتیجه‌گیری داشته‌ است به مصاف بارسا می‌رود. آنها هم مثل بارسا در گروه خود در لیگ قهرمانان همه امتیازات را جمع کرده‌اند و شرایط بسیار خوبی برای صعود به دور بعد دارند. در لالیگا هم با هشت برد، یک تساوی و یک شکست فعلا صدرنشین هستند و البته خیرونای شگفتی‌ساز را هم‌امتیاز خود می‌بینند. تنها شکست آنها در دیدار حساس برابر اتلتیکو مادرید در وندا متروپولیتانو بود که البته این نگرانی را برای هواداران تیم ایجاد کرده که رئالی‌ها تنها بازی مهم و حساس خود تا اینجای فصل را باخته‌اند و ممکن است این اتفاق در ال‌کلاسیکو نیز تکرار شود.
با این حال فعلا همه توجهات در رئال مادرید به جود بلینگام، خرید گرانقیمت و انگلیسی تیم در تابستان دوخته شده است. ستاره جوانی که در 12 بازی خود در این فصل رکورد عالی 11 گل و سه پاس گل را داشته و حالا قرار است در 20 سالگی نخستین ال‌کلاسیکوی خود را تجربه کند. البته خط دفاعی رئال هم در بازی امشب می‌تواند نقطه قوت آنها باشد چراکه در این فصل تنها هفت گل دریافت کرده و نمایشی بسیار خوب داشته است. در خط حمله نیز اگرچه این تیم 21 گل زده اما پس از جدایی کریم بنزما و حضور او در الاتحاد عربستان، رئالی‌ها تنها خوسلو را به‌عنوان مهاجم به خدمت گرفتند و حالا در پست مهاجم هدف با مشکل مواجه هستند. در این شرایط حتی این پیشنهاد مطرح شده که آنچلوتی بهتر است بلینگام را به خط حمله ببرد تا از شم بالای گلزنی او استفاده کند. گری لینکر، مهاجم سابق تیم ملی انگلیس و کارشناس فوتبال این کشور در این باره می‌گوید: «فرمی که او در رئال مادرید دارد به گرت ساوت‌گیت نیز در تیم ملی کمک زیادی می‌کند. اگر روزی هری کین در دسترس نبود یا اینکه پس از کنار رفتنش از تیم ملی -با توجه به اینکه الان 30 ساله است- حتی جود می‌تواند به‌عنوان مهاجم نوک یا مهاجم سایه در ترکیب تیم به میدان برود. بلینگام توانایی‌های بسیار زیادی دارد و دست مربیانش برای استفاده از او در پست‌های مختلف باز است. به نظرم او کامل‌ترین بازیکن انگلیسی است که تاکنون دیده‌ام و جالب اینکه فقط 20 سال دارد. شاید هیچکس نتواند او را برای یک پست مشخص تعریف کند و به همین دلیل است که آنچلوتی هم در نقاط مختلف از او استفاده می‌کند تا بهترین بازده را از این بازیکن بگیرد.»
بلینگام در دیدار برابر براگا دچار آسیب‌دیدگی شد اما سرمربی ایتالیایی می‌گوید که مشکلی برای این دیدار ندارد: «او در ال‌کلاسیکو بازی می‌کند، چون حالش خوب شده و بهبود یافته است. مشکل او کوفتگی عضلانی بود که برطرف شد. من مجبور نیستم به او توضیح دهم که ال‌کلاسیکو چیست چون همه دنیا آن را می‌دانند. این یک بازی جهانی است.»

مرتبط ها