کد خبر: 86964

جلسه فولادی‌ها با منصوریان؛ او تخفیف نمی‌دهد؛

عیار مارتینز برابر تیم‌های بزرگ مشخص می‌شود

مشکل فولادی‌ها سه میلیارد و 600 یا هفت میلیارد و 200 نیست. مشکل آنها آنجاست که برای رسیدن به سقف مجاز قرارداد فقط ۱۵ میلیارد جا دارند و اگر بخواهند به منصوریان پول بدهند برای جذب بازیکن در نیم‌فصل با مشکل مواجه خواهند شد. از این رو آنها ترجیح می‌دهند هر طور شده از منصوریان تخفیف بگیرند تا مبلغ بیشتری برای جذب بازیکن در اختیار داشته باشند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: بازی هفته هشتم تیم فولاد خوزستان مقابل شمس‌آذر رقابتی حیثیتی به حساب می‌آید. برای فولادی‌ها نه تیم شمس‌آذر بلکه نتیجه سومین بازی‌شان با سرمربی اسپانیایی مهم است. فولادی‌ها که از ابتدای فصل روز خوش ندیده بودند درنهایت با فشار هواداران خود مجبور به انتخاب سرمربی خارجی شده و حالا نتیجه این انتخاب درست را می‌بینند. نه اینکه منصوریان مربی بدی باشد یا توانایی لازم برای هدایت فولاد را نداشته باشند اما جوی که علیه این مربی به وجود آمده بود آرامش را از او و تیم فولاد گرفت. منصوریان با بهترین تفکرات و بهترین بازیکنان هم نمی‌توانست در فولاد موفق باشد چراکه سکوهای ملتهب به او اجازه نمی‌دادند تمرکز کند. برکناری این مربی و استخدام مارتینز بهترین تصمیمی بود که مدیران فولاد طی چند سال اخیر گرفتند. با این حال انتخاب منصوریان در همان ابتدای فصل هم چالش‌هایی دارد که هنوز عواقبش برای باشگاه فولاد باقی مانده است.

منصوریان ۶۰ درصد نمی‌خواهد
فسخ یک‌طرفه قرارداد منصوریان از سوی باشگاه فولاد باعث شد تا این مربی دادخواستی در این خصوص تنظیم کند اما فولادی‌ها خیلی سریع متوجه اقدام او شده و مانع شدند. آنها درحالی منصوریان را پای میز مذاکره کشاندند که پیش از این ۳۰ درصد از قرارداد این مربی را پرداخت کرده بودند اما همچنان بر سر تسویه‌حساب با این مربی اختلاف دارند. طبق قانون مربی‌ای که برکنار می‌شود می‌تواند کل مبلغ قرارداد خود را دریافت کند. درحالی‌که فولادی‌ها در نظر دارند ۶۰ درصد از کل مبلغ قرارداد این مربی را به او بپردازند. از آنجا که قرارداد علیرضا منصوریان طبق شنیده‌ها ۱۲ میلیارد تومان بوده است ۶۰ درصد از کل مبلغ قراردادش هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود. به این ترتیب فولادی‌ها با احتساب ۳۰ درصدی که در ابتدای فصل پرداخت کردند قصد دادند فقط سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دیگر بپردازند که این پیشنهاد مورد موافقت این مربی قرار نگرفت. در واقع شاید مبلغ دریافتی از فولاد به دلیل تمکن مالی که منصوریان دارد برای او چندان اهمیتی ندارد اما هفته‌هایی که این مربی در این باشگاه گذراند و ناسزاهایی که شنید باعث شده است به‌راحتی از حق و حقوق خود کوتاه نیاید. این درحالی است که دستیاران و اعضای کادر فنی این مربی نیز مبلغ جداگانه‌ای دریافت خواهند کرد.
مشکل فولاد کجاست؟
مشکل فولادی‌ها سه میلیارد و 600 یا هفت میلیارد و 200 نیست. مشکل آنها آنجاست که برای رسیدن به سقف مجاز قرارداد فقط ۱۵ میلیارد جا دارند و اگر بخواهند به منصوریان پول بدهند برای جذب بازیکن در نیم‌فصل با مشکل مواجه خواهند شد. از این رو آنها ترجیح می‌دهند هر طور شده از منصوریان تخفیف بگیرند تا مبلغ بیشتری برای جذب بازیکن در اختیار داشته باشند. از این رو طی روزهای آینده جلسه‌ای بین مسئولان باشگاه فولاد و منصوریان برگزار می‌شود تا درمورد مبلغ پرداختی به این مربی و دستیارانش تصمیم بگیرند. با این حال تنها مشکل فولاد ۱۵ میلیارد باقی‌مانده نیست بلکه چون مدیران این باشگاه خود مایل به جذب مربی خارجی بودند و از ابتدا کارخانه با چنین اقدامی مخالف بود تمام مسئولیت‌های مالی را به عهده باشگاه گذاشتند. به این ترتیب حتی اگر سقف قراردادی هم وجود نداشت باز هم فولادی‌ها برای پرداخت پول به منصوریان و جذب بازیکن در نیم‌فصل مشکل داشتند.

معجزه اسپانیایی
فولاد در انتهای جدول و بدون امتیاز به مارتینز رسید. کمتر کسی فکر می‌کردیم مربی اسپانیایی بتواند در فرصت باقی‌مانده، فولاد را این‌گونه جلا دهد، اما او با برخی تغییراتی که به وجود آورد شرایط را برای بازیکنان تغییر داد تا جایی که حالا میل به خواستن و برنده شدن در بین اعضای این تیم دیده می‌شود. مارتینز حتی می‌توانست موفق‌تر هم باشد. او به لحاظ فنی به اندازه کافی توانا است اما هنوز نتوانسته مدیریت این تیم را برعهده بگیرد. اگر او بتواند به‌عنوان یک مربی مقتدر تیمش را مدیریت کند از چالش‌های موجود در این تیم کاسته شده و با اضافه شدن چاشنی اتحاد، فولادی به‌مراتب قدرتمندتر خواهیم دید. او اگر حالا می‌تواند برای خود سری در میان سرها در بیاورد به دلیل دو نتیجه موفقیت‌آمیز اخیرش است که او را روی سکوها به مردی محبوب تبدیل کرده است. فولادی‌ها در شرایطی که دو تیم دیگر خوزستان یعنی صنعت‌نفت و استقلال خوزستان بدترین نتایج را تجربه می‌کنند خود را از انتهای جدول جدا کرده و با دو پیروزی ناپلئونی به قهرمان تیم‌های خوزستانی تبدیل شده است. محبوبیت مارتینز زمانی بیشتر می‌شود که هواداران از ابتدای فصل حضور یک مربی خارجی در تیم‌شان را فریاد می‌زدند و حالا که معادلات درست از آب درآمده به حمایت بیشتر از او اصرار دارند. شوک یک تغییر در باشگاه فولاد در کنار تمایل این مربی به گل نخوردن باعث شده تا این تیم در دو بازی آسان مقابل هوادار و استقلال خوزستان دو برد پیاپی را تجربه کند. البته از حق نگذریم تعطیلات مکرر لیگ بهترین هدیه برای مارتینز و تیم فولاد بود؛ چراکه فرصت کافی برای شناخت از یکدیگر و بازسازی تیم فولاد داشت و موفق شد تحول را در جمع فولادی‌ها ایجاد کند. بازی مالکانه فولاد با مارتینز را باید در بازی با حریفان قدرتمند هم ببینیم‌ شاید این تیم در بازی با استقلال خوزستان و هوادار بتواند با ارائه بازی مالکانه و درنهایت استفاده از فرصت‌های موجود به پیروزی‌های تک‌گله برسد اما عیار این مربی و تیمش زمانی مشخص خواهد شد که مقابل تیم قدرتمند یا مدعی قهرمانی به میدان برود. از شانس این مربی، آنها تاکنون حریف قدرتمندی را مقابل خود ندیدند. از این رو هرچند می‌توان ادعا کرد فولاد با مارتینز متحول شده اما حاشیه امنیتی برای آنها وجود ندارد.
گل تیم فولاد در بازی با استقلال خوزستان در دقیقه ۹۲ به ثمر رسید و آنها در دقیقه ۸۵ به هوادار گل زدند. این نشان می‌دهد مرد اسپانیایی قبل از هر چیز به گل نخوردن فکر می‌کند و تفکرات تدافعی فعلا و در شرایط موجود برای او اولویت دارد. این تیم با همین دو برد از انتهای جدول جدا شد، با شش امتیاز تا رده دهم جدول صعود کرد و در میانه جدول رده‌بندی حداقل فعلا از حاشیه امنیت برخوردار است. فولادی‌ها آرامش موجود را مدیون تصمیم درست ولی دیرهنگام مدیران فولاد و البته تفکرات مارتینز هستند. با این حال هنوز ترکش‌های ناکامی همراهی منصوریان روی بدنه تیم فولاد باقی است چراکه این مربی با ۱۱ گل خورده، تفاضل گل منفی پنج را برای فولاد به جا گذاشته است. آنها اگر می‌‌خواهد از امتیازات منفی رهایی پیدا کنند باید پیروزی‌های مختصر و مفید خود را به بردهای پرگل و هیجان‌انگیز تبدیل کنند. بازی پیش‌رو مقابل شمس آذر که البته حریف راحتی برای فولادی‌ها نیست می‌تواند فرصت مناسبی برای نشان دادن توانایی‌های تیم مارتینز باشد.

مرتبط ها