کد خبر: 86860

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

امتیاز ارتقا به پژوهش‌های مساله‌محور تعلق می‌گیرد

محمدحسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی چندی پیش در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از ارائه نسخه اولیه اصلاح آیین‌نامه ارتقا به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده بود.

محمدحسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی چندی پیش در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از ارائه نسخه اولیه اصلاح آیین‌نامه ارتقا به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده بود. او چند روز قبل از دیدار نخبگان با رهبر انقلاب به «فرهیختگان» گفت: «بررسی‌هایی نسبت به آیین‌نامه ارائه‌شده وزارت علوم صورت گرفت، نکات اصلاحی بیان شد و مجددا به وزارت علوم بازگشت و درحال بررسی است. حدس من این است که ظرف یک تا دو سال آینده ما با چند رویکرد، حل مساله و رویکردهای فرهنگی و کارآفرینی تغییراتی را در آیین‌نامه داشته باشیم.»
رئیس دانشگاه سوره در ادامه با اشاره به لزوم اصلاح آیین‌نامه ارتقا از جوانب مختلف اظهار کرد: «اصلاحات دیگری نیز وجود دارد ازجمله اینکه آیین‌نامه به‌گونه‌ای نوشته نشده است که برای اساتید هنر بتوان ارتقائات دقیق‌تری را طراحی کرد یا طرح‌های جدی برای اینکه مدل‌های متفاوتی برای ارتقا استادان در حوزه هنر وجود داشته باشد، مثلا در حوزه فنی مهندسی چنین چیزی وجود دارد و تقریبا پذیرفته شده است و تنها باید مدل آن نهایی شود و استخراج شود و تبدیل به آیین‌نامه شود.» وی افزود: «این اتفاقات درحال‌حاضر درحال رخ دادن است و بررسی‌ها صورت می‌گیرد و مسیر یک تا دوسال است که شروع شده و حدس من این است که احتمالا، تصویب آیین‌نامه جدید تا قبل از دوسال آینده اتفاق بیفتد.»
او گفت: «شاید شکل آیین‌نامه به این صورت است که صرف انجام دادن پژوهش استاد می‌توانست نمره‌های خوبی بیاورد. زمانی مقاله نوشتن و انجام کارهای پژوهشی 20 تا 25 سال قبل رایج نبود و برای اینکه این چرخ به حرکت دربیاید، رویکرد مناسبی بود. اما اکنون ارزیابی همه به این صورت است که این رویکرد کفایت نمی‌کند و اگر استادی صرفا پژوهش کند نباید ارتقا مرتبه پیدا کند.» ساعی با اشاره به رویکرد جدید آیین‌نامه ارتقا تصریح کرد: «رویکرد جدید به این صورت است که پژوهش‌هایی را برای اساتید درنظر می‌گیرد که به حل مسائل کشور کمک کند و تنها به لحاظ علمی و روش تحقیقی پژوهش قابل‌توجهی نباشد، بلکه نتیجه آن نیز حل یک مشکل باشد و این مکانیسم‌هایی نیاز دارد که روی این مساله تمرکز کند که مدل‌هایی را در این زمینه طراحی خواهیم کرد. پژوهش حذف نمی‌شود، اما قرار است پژوهش‌های معطوف به حل مسائل جامعه برای استادان امتیاز بیاورد.»

مرتبط ها