کد خبر: 86854

در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟

ضیافت فیلم کوتاه ایران در تهران

از پنجشنبه هفته گذشته تا دیروز، مهم‌ترین رویداد سینمای کوتاه ایران در تهران برگزار شد؛ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال به دوره چهلم خود رسید و از قضا ویژگی‌های جالب توجه و حتی در بعضی موارد منحصربه‌فردی داشت.

مصطفی قاسمیان، خبرنگار: از پنجشنبه هفته گذشته تا دیروز، مهم‌ترین رویداد سینمای کوتاه ایران در تهران برگزار شد؛ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال به دوره چهلم خود رسید و از قضا ویژگی‌های جالب توجه و حتی در بعضی موارد منحصربه‌فردی داشت. این جشنواره که قرار بود دیشب با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان برسد، در پنج روز با نمایش 95 فیلم در بخش ملی و 59 فیلم در بخش بین‌الملل در پردیس سینما گالری ملت تهران به کار خود خاتمه داد. در این گزارش مروری می‌کنیم بر آنچه که در این دوره جشنواره گذشت.

به گواه حاضران در پردیس سینما گالری ملت، جشنواره فیلم کوتاه تهران در این دوره، روزهای شلوغی را گذراند. آمار رسمی که از سوی مسئولان جشنواره اعلام شد، تماشای فیلم‌های روز اول این رویداد توسط شش هزار نفر بود که صف‌های طولانی در پردیس ملت ایجاد کرد. استقبال از فیلم‌های داستانی بخش ملی به قدری زیاد بود که در همان روز اول، دو سالن به ظرفیت سالن‌ها اضافه شد، چون سالن‌های اصلی جوابگو نبود. صف‌های دو سالن اصلی تا روز آخر هم آنقدر طولانی بود که تا آسانسورهای دو طرف پردیس می‌رسید و هرکدام حدود 30 متر بود. به عکس در مسابقه سینمای بین‌الملل، وضعیت اصلا جالب نشد. سالن مربوط به این آثار تقریبا هیچ‌گاه پر نشد و شاید برای هر فیلم، 20 یا 30 درصد آن پر می‌شد. این در حالی است که از 59 فیلم بخش بین‌الملل، 9 فیلم در بخش اصلی فیلم‌های کوتاه جشنواره‌های شاخص جهانی مثل کن، ونیز، کلرمون-فران، برلین، لوکارنو و تورنتو رونمایی شده بود و حالا به جشنواره تهران آمده بودند.

اتفاق جدید این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز واگذاری رای‌گیری مردمی فیلم‌های جشنواره به یک نهاد صنفی است که به تازگی راه‌اندازی شده. در حالی که انجمن سینمای جوانان ایران مدتی است که با انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) اختلاف دارد، در این دوره با هدف پیشگیری از شائبه دخالت جشنواره در نتایج، نظارت بر آرا را به کانون تازه‌تاسیس دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران واگذار کرد.
می‌دانید انجمن سینمای جوانان ایران جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برگزار می‌کند. با این حال در چهلمین دوره این جشنواره، فیلمی با نام «مدیر مدرسه» به نمایش درآمد که بعضی از دست‌اندرکاران این انجمن از جمله عوامل اصلی آن بودند و حاشیه اول جشنواره، از همین جا شروع شد. محمد منصوبی، مدیر باشگاه فیلم‌اولی‌های انجمن نویسنده و میکاییل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن، کارگردان این فیلم بودند. مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن و دبیر جشنواره البته برای این اتفاق، سه دلیل آورد که بعضی قابل توجه و پذیرفتنی است؛ اول اینکه در دوره‌های قبل نیز چنین اتفاقی افتاده، دوم آن که بنا به مطالبه اعضای انجمن، مدیران انجمن از فیلمسازان کوتاه انتخاب می‌شوند و نباید جلوی فیلمسازی آنها را گرفت، سوم آن که عوامل سازنده این فیلم در انجمن مسئولیت دارند، اما در جشنواره مسئولیتی ندارند، چهارم آنکه امسال هیات انتخاب احیا شد و خودشان این فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کردند و پنجم آنکه بعضی دست‌اندرکاران دیگر انجمن هم فیلم داشتند، اما پذیرفته نشدند. این موضوع البته گذشت، اما برای جشنواره حاشیه ساخت.
برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها