کد خبر: 86823

یادداشت رییس‌جمهور سابق آمریکا پیرامون مسائل فلسطین و اسرائیل؛

باراک اوباما: کشتن غیرنظامیان به هیچ وجه قابل توجیه نیست

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صفحه شخصی‌اش نوشت: زمانی که ما از اسرائیل حمایت می کنیم، باید روشن کنیم که چگونه اسرائیل این مبارزه علیه حماس را محاکمه می کند.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صفحه شخصی‌اش نوشت:
زمانی که ما از اسرائیل حمایت می کنیم، باید روشن کنیم که چگونه اسرائیل این مبارزه علیه حماس را محاکمه می کند. 

مهم است که استراتژی نظامی اسرائیل از قوانین بین‌المللی، از جمله قوانینی که به‌دنبال جلوگیری از مرگ یا رنج مردم غیرنظامی، تا حد ممکن هستند، باشد. حفظ این ارزش ها به خاطر خود مهم است؛ زیرا از نظر اخلاقی عادلانه است و اعتقاد ما را به ارزش ذاتی منعکس می کند.

هر استراتژی نظامی که هزینه‌های انسانی را نادیده بگیرد در آینده نتیجه معکوس خواهد داشت.

حفظ ارزش‌ها برای امنیت بلندمدت اسرائیل حیاتی هستند. جهان از نزدیک شاهد وقوع رویدادهای منطقه است و هرگونه استراتژی نظامی اسرائیل که هزینه های انسانی را نادیده بگیرد، در نهایت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. تاکنون هزاران فلسطینی در بمباران غزه کشته شده اند که بسیاری از آنها کودک هستند.

تصمیم دولت اسرائیل برای قطع غذا، آب و برق برای جمعیت غیرنظامی اسیر نه تنها تهدیدی برای تشدید بحران انسانی در حال افزایش است. این می‌تواند نگرش فلسطینی‌ها را برای نسل‌ها سخت‌تر کند وحمایت جهانی از اسرائیل را کاهش دهد.

بنابراین مهم است که کسانی از ما که از اسرائیل را در زمان نیازش حمایت می کنیم، راهبردی را تشویق کنیم که بتواند حماس را ناتوان کند و در عین حال تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

این دیدگاه غیراخلاقی مبنی بر اینکه هر دلیلی می‌تواند به نحوی کشتار عمدی مردم بی‌گناه را توجیه کند، درست نیست. این به معنای استفاده از زبان غیرانسانی نسبت به مردم غزه، یا کم اهمیت جلوه دادن رنج فلسطینیان چه در غزه و چه در کرانه باختری است.

فلسطینیان نیز نسل‌ها در سرزمین‌های مورد مناقشه زندگی کرده‌اند. بسیاری از آنها نه تنها در زمان تشکیل اسرائیل آواره شدند، بلکه همچنان به اجبار توسط یک جنبش شهرک نشینی که اغلب از حمایت ضمنی یا صریح دولت اسرائیل برخوردار است، آواره می شوند. 

اگر ما به باز نگه داشتن امکان صلح، امنیت و کرامت برای نسل‌های آینده کودکان اسرائیلی و فلسطینی و همچنین فرزندان خودمان اهمیت می‌دهیم، آنگاه بر همه ما لازم است که حداقل تلاش کنیم تا الگوسازی کنیم.

مرتبط ها