کد خبر: 86551

رئیس دانشگاه آزاد در نشست سراسری استادان طرح «رضایت‌مندی از زندگی و ‌امیدآفرینی»:

طهرانچی: جنس کار دانشگاه امیدآفرینی و آینده‌نگری است

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در نشست سراسری استادان طرح «رضایت‌مندی از زندگی و ‌امیدآفرینی» و ششمین دوره طرح معرفت رضوی که با حضور شریفانی مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد، مرادی رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، با محکوم کردن جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه، گفت: «اسرائیل غاصب و جنایتکار یک رژیم نژادپرست و مسلمان‌ستیز مطلق است. از خداوند متعال می‌خواهیم نابودی ستمکاران و اشغالگران را زودتر محقق کند و سربازان و یاوران دین را از شر دشمنان اسلام محفوظ بدارد.»

فرهیختگان:دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در نشست سراسری استادان طرح «رضایت‌مندی از زندگی و ‌امیدآفرینی» و ششمین دوره طرح معرفت رضوی که با حضور شریفانی مسئول نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد، مرادی رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، با محکوم کردن جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه، گفت: «اسرائیل غاصب و جنایتکار یک رژیم نژادپرست و مسلمان‌ستیز مطلق است. از خداوند متعال می‌خواهیم نابودی ستمکاران و اشغالگران را زودتر محقق کند و سربازان و یاوران دین را از شر دشمنان اسلام محفوظ بدارد.»

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه با ارائه سخنرانی با موضوع «یأس محصول نگاه کفرآمیز»، گفت: «اگر بخواهیم موضوع امید را ببینیم، باید از یکسو رابطه امید و آینده و از سوی دیگر منشأ ناامیدی را بررسی کنیم. واقعیت این است که اگر ملتی امید نداشته باشد، آینده ندارد. در آفرینش آینده سه عامل «گذشته»، «همت» و «امید» مهم و نقش‌آفرین است. همان‌طور که اگر کسی آلزایمر بگیرد آینده‌ای نخواهد داشت، ملتی که گذشته خود را فراموش کند هم آینده ندارد. پس «گذشته» است که آینده را می‌سازد. در بیانیه گام دوم نیز به نیکی تاکید شده که برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت.»

دکتر طهرانچی با اشاره به اهمیت همت و امید در ساخت آینده، خاطرنشان کرد: «مقام‌معظم‌رهبری در سخنرانی اخیرشان فرمودند که می‌شود ملتی پای صخره بزرگی بودن و توان رفتن داشته باشد، اما همت نداشته باشد، پس همت حلقه دوم آینده است و درکنار آن اگر امید ارتقا یافته و بالا برود، آینده ساخته خواهد شد.»

عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد با استناد به آیات شریفه قرآن کریم درباره زندگی و آینده‌نگاری، گفت: «در قرآن (آیه ۳۰ سوره فرقان) آمده پیامبر اکرم(ص) از امت خود نزد خداوند متعال گلایه می‌کند و می‌فرماید «... یَا رَبِّ ان قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهجُورًا» مردم قرآن را به زندگی خود نمی‌برند و فقط آن را می‌خوانند، برای حل مسائل خود سراغ مکاتب و دستورالعمل‌ها و مشاوران می‌روند و کاری با کتاب خدا و عترت پیامبر ندارند، درحالی‌که به فرموده امیرالمومنین علی(ع) قرآن دوای دردهاست. خداوند در آیه ۱۳ سوره ممتحنه می‌فرماید «یَا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّه عَلَیْهمْ قَدْ یَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ کَمَا یَئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ»؛ ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید! با قومی که خداوند آنان را مورد غضب قرار داده دوستی نکنید؛ آنان از آخرت مأیوسند، همان‌گونه که کفار مدفون در قبرها مأیوس می‌باشند!»

وی افزود: «براساس این آیه شریفه، ناامیدی برای افرادی است که کفر می‌ورزند و از آخرت و آینده هستند. کفر عظما ندیدن خدا و کفر عملی ندیدن نعمت‌های خداست، همچنین خداوند در مذمت یأس و ناامیدی در آیه ۲۳ سوره عنکبوت می‌فرماید «کسانی که به آیات خدا و دیدار او کافر شدند، از رحمت من مأیوسند؛ و برای آنها عذاب دردناکی است.» حضرت یعقوب نیز به فرزندان خود می‌فرماید بروید و از یوسف و برادرش جست‌وجو کنید و از رحمت خدا مأیوس نشوید که تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس می‌شوند. (آیه ۸۷ سوره یوسف)»

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به رابطه ناامیدی و کفر، گفت: «امید به حوزه باور مربوط می‌شود؛ اگر می‌خواهید امید را به جوانان و مردم تزریق کنید، باید باور و نگاه آنها به محیط پیرامون را هدف قرار دهید. نتیجه و منشأ «ناامیدی» کفران نعمت است. خداوند می‌فرماید «وَضَرَبَ اللَّه مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتِیها رِزْقُها رَغَدًا مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّه فَأَذَاقَها اللَّه لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ» خداوند در این آیه شریفه قریه‌ای را مثال می‌زند که منطقه‌ای آباد و امن بود و همواره روزی‌اش از هرجا می‌رسید آنها به نعمت‌های خدا ناسپاسی کردند و خداوند به‌خاطر اعمالی که انجام می‌دادند، لباس گرسنگی و ترس را بر اندام‌شان پوشانید. (آیه 112 سوره نحل)»

دکتر طهرانچی با بیان اینکه آینده هرکسی درنتیجه دیدن نعمت‌هاست، گفت: «رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، نعمت‌های الهی را که در اختیار کشورمان است، برشمردند. آینده محصول کار انسان است. همت، عزم و برنامه باید به امید و آینده ختم شود. از این نقش افراد اجتماع در شکل‌دهی آینده مهم است، اگر قومی در اجزای خود دچار ناامیدی باشد، این ناامیدی می‌تواند به کلیت سرایت کند و ملت ناامید شوند. خداوند در آیه 28 سوره ابراهیم می‌فرماید «أَلَمْ‌تر إِلَى الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّه کُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهمْ دَارَ الْبَوَارِ»؛ آیا ندیدی کسانی را که نعمت خدا را به کفران تبدیل کردند، و قوم خود را به سرای نیستی و نابودی کشاندند؟» عضو هیات امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: «این موضوع در سازمان‌ها صدق می‌کند و بهره‌وری مدیر ناامید پایین است و کفران نعمت می‌کند. این موضوع می‌تواند سازمان و کشور را از بین ببرد. محور ناامیدی ندیدن و استفاده نکردن از نعمت‌های الهی است. سرزمین ما منابع و نعمت‌های فراوانی همچون زمین آباد، انرژی، منابع طبیعی، نفت و... دارد اما دشمن آینده کشور را تیره نشان می‌دهد تا بذر ناامیدی در دل جوان ایرانی بکارد و درنهایت جوان کشور خود را رها کند. استعداد و فضای کار نعمتی است که جوانان در اختیار دارند اما به‌دنبال کسی هستند که برای آنها شغل ایجاد کند.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها