کد خبر: 86536

روایت صهیونیست‌ها در افکار عمومی غرب مورد استقبال قرار نگرفت؛

بومرنگ شبکه‌های اجتماعی علیه کودک‌کش‌ها

رژیم‌صهیونیستی بعد از مواجه شدن با موجی از واکنش‌های منفی در سطح جهان که اقدام این رژیم در انهدام یک بیمارستان و کشتار کودکان را محکوم کرده بودند راهی جز انکار نقش خود در این جنایت و انداختن تقصیر به گردن نیروهای مقاومت را پیش‌روی خود متصور نمی‌داند. ادعایی که حتی انگلیس نیز آن را نپذیرفته و گفته است باید تحقیقاتی درمورد آن آغاز شود.

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:رژیم‌صهیونیستی بعد از مواجه شدن با موجی از واکنش‌های منفی در سطح جهان که اقدام این رژیم در انهدام یک بیمارستان و کشتار کودکان را محکوم کرده بودند راهی جز انکار نقش خود در این جنایت و انداختن تقصیر به گردن نیروهای مقاومت را پیش‌روی خود متصور نمی‌داند. ادعایی که حتی انگلیس نیز آن را نپذیرفته و گفته است باید تحقیقاتی درمورد آن آغاز شود. حتی بایدن نه به‌صورت قطعی بلکه پس از به کار بردن عبارت «به نظر می‌رسد» در اقدامی حمایتی از اسرائیل گفت که «کار شما نبوده است.» این البته نخستین حمایت چشم‌بسته بایدن از اسرائیل نیست. رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر هم مدعی دیدن تصاویر سرهای بریده دروغین شده بود؛ اما کاخ سفید در نهایت این موضوع را تایید نکرد. به‌هرحال دلایل فنی و سیاسی زیادی وجود دارد که نقش رژیم‌صهیونیستی را در این جنایت اثبات می‌کند و هرچقدر هم که دولت‌های غربی بخواهند با این انکارها همسویی کنند افکار عمومی جهان آنهارا مجبور می‌کند به‌صورت تلویحیا غیرمستقیم زبان به اعتراف بگشایند. اگر یک امر به‌قدری واضح باشد که درک آن به امری بدیهی تبدیل شود ارائه هرگونه روایت متناقض با این درک صرفا گوینده را بی‌اعتبار می‌کند. رسانه‌های غربی نیز علی‌رغم حمایت همه‌جانبه از رژیم‌صهیونیستی با علم به همین موضوع ترجیح داده‌اند که سرمایه اجتماعی خود را با تلاش بیهوده برای پنهان کردن واقعیت از بین نبرده و همچون خبرنگار بی‌بی‌سی حداقل با اتخاذ موضعی دوگانه این‌گونه از خود سلب اتهام کنند: «سخت است جز اینکه حمله به بیمارستان کار اسرائیل بوده حالت دیگری متصور شد، چون راکت‌‌های حماس چنین قدرت انفجاری بالایی ندارند.» همین واکنش‌های دوگانه و غیرصادقانه باعث شده است تا مخاطبان این رسانه‌ها نیاز خود به اخبار را به‌ویژه درمورد فلسطین از طریق شبکه‌های اجتماعی تامین‌کنند. به این ترتیب بسترهایی مثل تیک‌تاک که مبدا غربی ندارند ایده‌آل محسوب می‌شوند و حتی اینستاگرام نیز با وجود اعمال تحریم‌های هوشمند به بستری برای انتقال تصاویری از واقعیت عریان رفتارهای رژیم‌صهیونیستی تبدیل شده است. بنابراین شبکه‌های اجتماعی که قرار بود ابزار پروپاگاندا غربی‌ها باشد حالا به ضد خودش تبدیل شده و باوجود اعمال صدها فیلترهوشمند به ابزاری مهم برای انتقال صدای واقعیت به گوش جهانیان شده که باید در آن حضور داشت و از ظرفیت‌های آن به نفع ارائه روایت مطلوب استفاده کرد. 

در فضایی که رسانه‌‌‌های راوی جنگ همچون الجزیره به دلیل تاکید بر تقصیر اسرائیل دیگر حق فعالیت در سرزمین‌‌‌های اشغالی را نخواهند داشت و اینستاگرام نیز با وجود فیلتر هوشمند از انکار جنایت صهیونیست‌‌‌ها عاجز مانده است آلترناتیو شرقی این اپلیکیشن یعنی تیک‌تاک با درک تنفر اجتماعی شکل‌گرفته نسبت به رژیم‌صهیونیستی در سطح جهان خلأ وجود رسانه ‌‌‌جهانی مستقل برای پوشش اخبار فلسطین را کشف کرده و از آن حداکثر استفاده را برده است. کاربران تیک‌تاک در کشورهای مختلف دنیا با تولید ویدئوهایی همدردی خودشان را با همخوانی این سرود به مردم فلسطین نشان دادند.

سرود «سلام یا مهدی» اکنون از سطح کشورهای اسلامی فراتر رفته و پلتفرم تیک‌‌‌تاک با ایجاد چالشی حمایتی از فلسطین این سرود را جهان‌شمول کرده است. این امکان برای کاربران تیک‌تاک فراهم شده است تا با استفاده از فیلتر تصویری تعبیه‌شده در این شبکه، پرچم فلسطین به شکل ماسک را روی صورت خود قرار داده و سرود «سلام یا مهدی» را زمزمه کنند. این اقدام هم به شنیده شدن صدای فلسطین کمک می‌کند و هم به دیده شدن هرچه بیشتر تیک‌تاک. به نظر می‌رسد این شبکه با توجه به قدرت احساسات و عواطف مردمی در جهان یک بازی برد- برد را ایجاد کرده و از آن حداکثر استفاده را برد.

فضای اجتماعی که تیک‌تاک از آن حداکثر استفاده را برد آنقدر قدرت دارد که ادبیات حمایتی غربی‌ها از اسرائیل را نیز تلطیف کند. بایدن در ادامه حمایت‌‌‌های ضعیف خود از رژیم‌صهیونیستی در پرواز برگشت از فلسطین اشغالی در پاسخ به این سوال که آیا گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آمریکا اعلام کرده درصورتی‌که حزب‌الله تصمیم به شروع جنگ با رژیم بگیرد، آمریکا به جنگ می‌پیوندد، صحت دارد؟ پاسخ می‌‌‌دهد: «نه هرگز گفته نشد.» اگر واکنشی جهان‌شمول به جنایت رژیم‌صهیونیستی به وجود نمی‌‌‌آمد احتمالا جو بایدن زمانی که مقابل نتانیاهو نشسته بود به جای عبارت «به نظر نمی‌‌‌رسد کار شما باشد» می‌‌‌گفت«حمله راکتی حماس جنایتی آشکار است.» اما زمانی که تمام جهان فهمیده این جنایت آشکار کار چه طرفی است عبارات حمایتی نیز تضعیف شده و حتی انگلیس حاضر نمی‌‌‌‌‌‌شود با عبارات آمریکا همراهی کند. رویترز دیروز به نقل از نخست‌وزیر انگلیس نوشت: «سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در حال تجزیه و تحلیل شواهد مربوط به انفجار بیمارستان غزه هستند.» نخست‌وزیر انگلیس ادعای رژیم‌صهیونیستی را تایید نکرد و گفت: «سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس درحال تجزیه و تحلیل شواهدی هستند تا به‌طور مستقل حقایق مربوط به انفجار مرگبار روز سه‌شنبه در بیمارستانی در غزه را ثابت کنند. ما نباید قبل از اینکه همه حقایق را داشته باشیم در قضاوت عجله کنیم.» همچنین سی‌ان‌ان رسانه نزدیک به دموکرات‌ها هم در خبری جدید ادعای اسرائیل مبنی بر انحراف راکت جهاد را تایید نکرد و نوشت: «برای تایید اینکه آیا انفجار ناشی از موشک شکست‌خورده کار گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی بوده است ادامه دارد.»

برای سلب مسئولیت از رژیم‌صهیونیستی در فاجعه بیمارستان المعمدانی این ادعا مطرح می‌شود که راکت منحرف‌شده حماس به‌اشتباه مواضع خودی را هدف قرار داده است. حال آنکه راکت‌های استفاده‌شده توسط حماس تاکنون چنین اثر تخریبی بر هیچ‌یک از اماکن رژیم‌صهیونیستی نداشته و میزان تلفات راکت‌هایش هیچ وقت به 100 نفر نرسیده است. همچنین اگر سلاح استفاده‌شده را یک سلاح جدید بدانیم نیز منطقی نیست که حماس در اولین مرتبه استفاده از آن بخواهد خود را هدف قرار دهد و پس از آن دیگر چنین سلاحی به کار گرفته نشود. یکی از مهم‌ترین استدلال‌هایی که برای طرح ادعای خودزنی حماس مطرح می‌شود انتشار صوتی است که مدعی می‌شود نیروهای حماس در گفت‌وگو با هم به سقوط موشک اعتراف می‌کنند؛ صوتی که هیچ سندی برای آن وجود نداشت و حماس با استناد به لهجه و تن صدا آن را جعلی دانست. بخش خبری شبکه انگلیسیChannel 4 به نقل از دو روزنامه‌نگار مستقل، فایل صوتی منتشرشده از سوی اسرائیل را فاقد صحت دانست. این شبکه همچنین ادعاهای اسرائیل درخصوص شلیک موشک از سوی جهاد اسلامی و مکان استقرار واحدهای شلیک موشک این گروه را متناقض خواند. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها