کد خبر: 86258

جدول گلزنان لیگ برتر، امیدوار‌کننده اما با چالش؛

تازه‌واردها جواب اعتماد مربیان را دادند

جدول رقابت‌های گلزنان لیگ برتر در فصل جدید امیدوار‌کننده به نظر می‌رسد‌. بازیکنانی که در این فصل خود را کاندید آقای‌گلی کردند عملکرد خوبی داشتند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: جدول رقابت‌های گلزنان لیگ برتر در فصل جدید امیدوار‌کننده به نظر می‌رسد‌. بازیکنانی که در این فصل خود را کاندید آقای‌گلی کردند عملکرد خوبی داشتند. هرچند هنوز در بین برخی مهاجمان ضعف گلزنی مشاهده می‌شود و این نقص در فوتبال ما همچنان به قوت خود باقی است اما به نظرمی‌رسد از همین حالا می‌توانیم چند کاندیدای عنوان آقای‌گلی را حدس بزنیم. با نگاهی به عملکرد بازیکنان حاضر در لیگ برتر این رضا اسدی است که همچون فصل گذشته خود را در جمع مدعیان مطرح کرده و البته این بار خیز بلندی برای آقای‌گلی برداشته است.

فصلی که غافلگیر شدیم
فصل گذشته و در بیست‌ودومین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، شهریار مغانلو، مهاجم سپاهان که همین حالا هم با به ثمر رساندن دو گل خود را در جمع مدعیان قرار داده است با ۱۳ گل آقای گل رقابت‌های لیگ برتر شد. جذابیت عنوان آقای‌گلی در فصل گذشته از این جهت بود که تا هفته آخر و حتی تا ثانیه‌های آخر مشخص نبود چه کسی آقای گل می‌شود. در شرایطی که به نظر می‌رسید مهدی قایدی شانس زیادی برای کسب این عنوان دارد اما او با۱۲ گل به کار خود پایان داد. قایدی در بازی آخر استقلال برابر تراکتور سه گل به ثمر رساند و ۱۲ گله شد. او با اختلاف یک گل بالاتر از مغانلو در یک قدمی آقای‌گلی قرار داشت اما مهاجم سپاهان در بازی آخر مقابل مس، با به ثمر رساندن گل دقایق آخر ۱۳ گله شد و با کنار زدن قایدی، این جایگاه را به خود اختصاص داد. در آن مقطع رضا اسدی که تا هفته‌های آخر صدرنشین بود به همراه محمدعباس‌زاده در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. فصل گذشته تعداد ۱۳ گل برای عنوان آقای گلی آماری بسیار عجیب و ناامید‌کننده بود در شرایطی که توقع داشتیم با توجه به تنور داغ و به‌شدت هیجانی مسابقات لیگ برتر، شاهد گل‌های بیشتری باشیم اما مهاجمان با توجه به تفکرات تدافعی مربیان کمتر فرصت گلزنی پیدا کردند. بدون شک باید باور کنیم که تیم‌ها در ایران قبل از اینکه گل بزنند به گل نخوردن فکر می‌کنند و همین هم باعث شده تا هم فقر مهاجم داشته و هم در گلزنی با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شویم. با نگاهی به آمار گلزنی مهاجمان در ادوار گذشته و کسب عنوان آقای‌گلی همچنان این رضا نوروزی از فولاد است که با ۲۴ گل پرچمدار جدول گلزنان ۲۲ دوره گذشته لیگ برتر است.

آمار آقای‌گل‌های لیگ برتر در ۲۲ دوره از این مسابقات به ترتیب زیر است:
لیگ اول: غلامرضا عنایتی (ابومسلم) با ۱۷ گل، لیگ دوم: ادموندبزیک (سپاهان) با ۱۳ گل، لیگ سوم: علی دایی(پرسپولیس) با ۱۶ گل، لیگ چهارم: غلامرضا عنایتی (استقلال) با ۲۰ گل، لیگ پنجم: غلامرضا عنایتی (استقلال) با ۲۱ گل، لیگ ششم: مهدی رجب‌زاده (ذوب‌آهن) و دنی اولروم (ابومسلم) با ۱۷ گل، لیگ هفتم: محسن خلیلی (پرسپولیس) و هادی اصغری (راه‌آهن) با ۱۸ گل، لیگ هشتم: آرش برهانی (استقلال) با ۲۱ گل، لیگ نهم: عماد رضا (سپاهان) با ۱۹ گل، لیگ دهم: رضا نوروزی (فولاد) با ۲۴ گل، لیگ یازدهم: کریم انصاری‌فرد (سایپا) با ۲۱ گل، لیگ دوازدهم: سیدجلال رافخایی (ملوان) با ۱۹ گل، لیگ سیزدهم: کریم انصاری‌فرد(تراکتور) با ۱۴ گل، لیگ چهاردهم: لوسیانو ادینیو (تراکتور) با ۲۰ گل، لیگ پانزدهم: مهدی طارمی (پرسپولیس) با ۱۶ گل، لیگ شانزدهم: مهدی طارمی (پرسپولیس) با ۱۸ گل، لیگ هفدهم: علی علیپور (پرسپولیس) با ۱۹ گل، لیگ هجدهم:کی‌روش استنلی(سپاهان) و لوسیانو پریرا(فولاد) با ۱۶ گل، لیگ نوزدهم: شیخ دیاباته (استقلال) با ۱۵ گل، لیگ بیستم: سجاد شهباززاده(سپاهان) با ۲۰ گل، لیگ بیست‌ویکم: گادوین منشا(مس رفسنجان) با ۱۴ گل و لیگ بیست‌ودوم:شهریار مقانلو (سپاهان) ۱۳ گل.

تازه‌واردهای خوشقدم
در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر این رضا اسدی از سپاهان است که با پنج گل زده در مکان اول قرار دارد. عملکرد اسدی در گلزنی فقط معطوف به باشگاه تراکتور نشد. این بازیکن که ذاتا مهاجم نیست فصل گذشته تا یک قدمی آقای‌گلی پیش رفت اما نتوانست با مهاجمان حاضر در لیگ رقابت کند و درنهایت این عنوان را واگذار کرد. این بار اما به نظر می‌رسد این خرید قدرتمند می‌خواهد کار ناتمام خود در باشگاه سپاهان را تکمیل کند. درحالی‌که باشگاه سپاهان فقط پنج بازی برگزار کرده اسدی هم پنج گل زده و آمار یک گل در هر بازی را به نام خود ثبت کرده است. البته اسدی تنها خرید گلزن این دوره از رقابت‌ها نیست اگر به جدول بازیکنان برتر و گلزن لیگ برتر نگاهی بیندازید اغلب بازیکنانی که در این جدول حضور دارند خرید جدید تیم‌شان محسوب می‌شوند. در جدول گلزنان لیگ برتر پس از رضا اسدی، محمدجواد محمدی بازیکن ذوب‌آهن با سه گل حضور دارد. او نیز خرید جدید باشگاهش محسوب می‌شود و فصل گذشته در هوادار حضور داشت رضا جعفری نیز برای ملوان شرایط مشابهی دارند و او نیز از نساجی به ملوان پیوسته است. ملوان تاکنون شش بازی خود را پشت سر گذاشته که با احتساب سه گل رضا جعفری این بازیکن تقریبا در هر یک بازی در میان یک گل به ثمر رسانده که اتفاق خوبی است. در جدول گلزنان لیگ برتر به جز این دو بازیکن طالب ریکانی از صنعت نفت و مسعود زائرکاظمینی از ملوان نیز سه‌گله بوده و در جایگاه دوم قرار دارند. این دو اما فصل قبل هم همین تیم‌ها را همراهی می‌کردند و خرید جدید محسوب نمی‌شوند.
البته این همه ماجرا درمورد گلزنان لیگ برتر نیست نباید. فراموش کنیم بازیکنی همچون عیسی آل‌کثیر که در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر خود را با دو گل در جدول گلزنان جای داده است فقط در یک بازی حضور داشته است و شاید اگر بیشتر فرصت بازی پیدا می‌کرد به تهدید جدی برای هم‌تیمی‌اش رضا اسدی تبدیل شده بود. چیزی که در این جدول به‌شدت خودنمایی می‌کند و البته جای امیدواری دارد این است که اغلب حاضرین در جدول گلزنان فصل جاری بازیکنان تازه‌وارد به تیم‌هایشان هستند. عیسی آل‌کثیر، امین قاسمی‌نژاد، پوریا سرآبادانی، مهدی لیموچی، سامان نریمان‌جهان، شهریارمغانلو، مهدی عبدی، عیسی مرادی و آریا یوسفی بازیکنان دوگله‌ای هستند که جایگاه سوم این جدول را به خود اختصاص دادند. از این جمع تنها سه بازیکن به نام‌های سرآبادانی، مغانلو و یوسفی فصل قبل در همین تیم‌ها حضور داشتند. از این رو می‌توانیم ادعا کنیم تا اینجای کار خریدهای خوب حق مطلب را ادا کرده و مربیان را به‌خاطر انتخاب‌شان روسفید کردند. از بین ۱۴ بازیکنی که در جدول آقای گلی لیگ برتر قرار دارند ۱۰ بازیکن خرید جدید محسوب می‌شوند و این یعنی ۷۱ درصد از گلزنان لیگ جاری از خریدهای جدید هستند.

هنوز هم فقر مهاجم داریم
شاید برایتان جالب باشد بدانید درحال حاضر از بین ۱۴ بازیکنی که در جدول گلزنان نام خود را مطرح کردند فقط ۵۰ درصد از آنها مهاجم هستند و بقیه جور مهاجمان را کشیدند. شاید در ظاهر آمار گلزنی برای تیم‌های لیگ برتری در فصل جدید خوب باشد اما واقعیت این است که همچنان حال مهاجمان فوتبال ایران خوب نیست. به همین دلیل است که در شرایط فعلی مربی همچون یحیی گل‌محمدی برای جذب یک مهاجم خارجی به آب و آتش می‌زند. اگر در فوتبال ایران با توجه به توانایی بازیکنان مهاجم خوب در دسترس بود قطعا هیچ تیمی به سراغ مهاجم خارجی نمی‌رفت. همین حالا هم بازیکنان خارجی زیادی در لیگ برتر جور مهاجمان داخلی را می‌کشند. شاید اگر کمی واقع‌بین باشیم باید بپذیریم که فاصله گرفتن برخی مربیان از بازی تدافعی، این فرصت را به بازیکنان داده است تا با حرکات رو به جلو مهاجمان را به‌خوبی تغذیه کنند و دلیل گلزنی تیم‌ها طی هفته‌های جاری همین تفکر هجومی بود. البته باید امیدوار باشیم که شرایط بهتر شود چراکه اگر از وضعیت فعلی لیگ فاصله بگیریم و بازی‌ها بدون وقفه برگزار شوند بدون شک نتایج بهتری حاصل خواهند شد. همه اینها اما نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم وجود مهاجمان ششدانگ باشد. مهاجمانی که بتوانند در بزنگاه‌های حساس جور تیم را کشیده و به قولی برایشان بازی را دربیاورند. البته قانون استفاده از بازیکنان جوان در لیگ برتر شاید به نوعی این مشکل را برطرف کند البته این راه‌حل اصلی نیست اما همین که بتوانیم به هر طریقی بازیکنان جوان را به لیگ تزریق کنیم قطعا از بین آنها استعدادهای بهتری معرفی و مهاجمان توانمندی به لیگ اضافه می‌شوند.

مرتبط ها