کد خبر: 86254

بررسی پیچیدگی‌های نزاع رژیم‌صهیونیست‌ها؛

پنهان‌کاری خرابکاری امنیتی با خون

علی‌رغم اعلام آغاز حمله زمینی توسط صهیونیست‌ها تا لحظه تنظیم این گزارش حملاتی از جانب آنها آغاز نشده است. به نظر می‌رسد با گذشت روزهای بیشتری از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی شرایط برای صهیونیست‌ها پیچیده‌تر خواهد شد. ب

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: تا قبل از 7 صبح 7 اکتبر 2023 هیچ کس تصور نمی‌کرد شرایط برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی آنقدر پیچیده شود که مقاماتش مجبور شوند نقاب انسان‌دوستی صهیونیست‌ها را کنار بگذارند و بی‌توجه به فضای افکار عمومی، محاصره غزه را تنگ‌تر کنند، آب و برق ساکنان نوار غزه را قطع کنند و دست به بمباران مناطق مسکونی نوار غزه بزنند. در این بین تلاش‌ صهیونیست‌ها برای مظلوم نشان دادن خود در این عملیات با شکست مواجه شد و افکار عمومی دنیا را چندان تحت تاثیر قرار نداد چراکه مقامات صهیونیستی نتوانستند خشم خود را از این حمله غافگلیرانه پنهان کنند و مشخصا در قبال پاسخ خبرنگاران درباره وضعیت ساکنان نوار غزه آن را بااهمیت و بمباران مناطق را حق خود دانستند. همین موضوع نیز باعث شد مقامات رسمی کشورهای مختلف در کنار مردم جهان نسبت به حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه واکنش نشان بدهند و این یعنی تا اینجای ماجرا صهیونیست‌ها در جنگ رسانه‌ای و افکارعمومی دنیا بازنده‌اند. یکی از مهم‌ترین عواقب عملیات طوفان‌الاقصی شکست مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان به صهیونیست‌ها بود که قرار بود معادلات منطقه را به نفع آنهاتغییر دهد. محاسباتی که به فاصله یک هفته از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی به هم ریخت و حالا صهیونیست‌ها برای ایجاد ثبات و امنیت در سرزمین‌های اشغالی به تکاپو افتاده‌اند. حالا اما به نظر می‌رسد آنها برای پاسخ دادن به این حملات نیز دچار سردرگمی هستند و از عواقب هرگونه اقدام خود در نوار غزه هراس دارند. برهمین مبنا بود که علی‌رغم اعلام آغاز حمله زمینی توسط صهیونیست‌ها تا لحظه تنظیم این گزارش حملاتی از جانب آنها آغاز نشده است. به نظر می‌رسد با گذشت روزهای بیشتری از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی شرایط برای صهیونیست‌ها پیچیده‌تر خواهد شد. برای بررسی این موضوع که آینده این جنگ و عواقب آن برای صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها چه خواهد بود با بردیا عطاران، کارشناس خاورمیانه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
*به قدری مساله فلسطین در منطقه غرب آسیا، کشورهای عربی و جمهوری اسلامی پس از انقلاب و حتی قبل از انقلاب مساله عمیقی بوده است که واکنش‌های‌های ضدفلسطینی اخیر خیلی‌ جدید محسوب می‌شود.

*درخصوص اینکه مقاومت چرا حمله کرد باید گفت  گروه‌های مقاومت فلسطین و در نگاه کلان‌تر تمام گروه‌های مقاومت حاضر در منطقه متوجه نظمی که در منطقه ما درحال بازسازی است، شده‌اند. 

*می‌توان گفت که گروه‌های مقاومت با علم به اینکه حملاتی به آنها خواهد شد تهاجم را آغاز کردند اما به هرحال آنها چاره‌ای جز این اقدام نداشتند. اگر مثل الان در نقطه کنشگری فعال باشند نه در نقطه منفعل، طبعا حملاتی که به آنها می‌شود خیلی کمتر از میزانی است که صرفا واکنش‌دهنده باشند.

*با توجه به نوع حمله صهیونیست‌ها من این‌گونه متوجه می‌شوم که رژیم‌صهیونیستی بی‌شک غافلگیر شده و ضربه محکمی خورده است. 

*یک مورد خیلی مهم که درخصوص نبرد زمینی احتمالا محل بحث خواهد بود مبادله اسرایی است که غزه گرفته است. اسرائیلی‌ها تا به امروز چندین اسیرشان در بمب‌باران خودشان از بین رفته و اگر در حمله زمینی هم صدها اسیری که گرفته‌اند آسیب بخورند طومار سیاسی و امنیتی کابینه فعلی خصوصا شخص نتانیاهو پیچیده خواهد شد چراکه این معنی را می‌دهد که آنها حاضر شده‌اند به بهانه حفظ امنیت اسرائیل اجازه از بین رفتن اسرا خود را بدهند.

*صهیونیست‌ها در برابر حملات حماس سعی خود را به کار گرفتند تا استراتژی مظلوم‌نمایی را به کار ببرند. به همین دلیل نیز برخلاف جنگ‌های گذشته لحظه به لحظه از کشته‌شدگان خود خبر می‌دادند و تلاش داشتند تا با افکار عمومی بازی کنند به همین دلیل نیز خبر جعلی سر بریدن کودکان را منتشر کردند.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها