کد خبر: 86251

۷۰۰ نخبه با مقام‌معظم‌رهبری در روز سه‌شنبه؛

بنیاد نخبگان، رصدخانه ملی مهاجرت ایجاد می‌کند

سیزدهمین همایش ملی نخبگان با شعار «نخبگان، پیشران پیشرفت»، از امروز در سالن همایش نورالرضا آغاز شده و قرار است ظرف دو روز بیش از 600 نخبه از سراسر کشور در این همایش حضور داشته باشند.

فرهیختگان: سیزدهمین همایش ملی نخبگان با شعار «نخبگان، پیشران پیشرفت»، از امروز در سالن همایش نورالرضا آغاز شده و قرار است ظرف دو روز بیش از 600 نخبه از سراسر کشور در این همایش حضور داشته باشند. همایشی دو روزه که در آن رئیس‌جمهور هم حضور خواهد داشت. به همین مناسبت روز گذشته نشست خبری با حضور سیدسلمان سیدافقهی، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان و یاسین کیخا، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد برگزار شد.
سیدسلمان سید افقهی در ابتدای صحبت‌هایش در این مراسم به ضرورت ایجاد رصدخانه ملی در این بنیاد اشاره کرد و گفت: «از طریق این رصدخانه می‌توان آمارهای مربوط به نخبگان و مهاجرت را با همکاری نهادهای نظارتی به دست آورد و بعد از فرآوری آنها را به گزارش‌های حاکمیتی تبدیل کرد. البته 10 روز قبل هم پیشنهاد این مهم به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال و نیاز به ایجاد این رصدخانه را اعلام کردیم. دبیرخانه آن هم باید در دبیرخانه بنیاد ملی باشد. همچنین لازم است تا شورای راهبردی این رصدخانه با مشارکت همه دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شود.» او با تاکید بر اینکه مساله مهاجرت با یک بزرگنمایی دشمن و پروپاگاندای رسانه‌ای به‌شدت جامعه علمی و حتی دولت را به خود مشغول کرده است، گفت: «به دلیل وجود یک خلأ آماری در ارتباط با مهاجرت نخبگان، رصدخانه ملی نخبگان در بنیاد ملی نخبگان و ذیل نهاد ریاست‌جمهوری راه‌اندازی می‌شود.»
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان به ارائه آمار از سوی رصدخانه دانشگاه صنعتی شریف اشاره و تصریح کرد: «آماری که از سوی این رصدخانه تولید می‌شود، آمارهای قابل اطمینانی نیست؛ چراکه تناقض‌هایی در آن دیده می‌شود. از این‌رو با این رصدخانه دیگر همکاری نخواهیم کرد و به همین دلیل تشکیل رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان یک پیشنهاد است.» وی به چله دوم انقلاب اسلامی که با انتشار بیانیه گام دوم مقام‌معظم‌رهبری همراه بود، اشاره و تصریح کرد: «ایشان در این بیانیه با تحلیلی از شرایط گذشته و آینده انقلاب اسلامی بر امیدآفرینی و نگاه به آینده تاکید کردند. طبیعتا ما نیز در گام دوم موظف هستیم برنامه‌های بنیاد را براساس سند ملی نخبگان که به تصویب بالاترین نهاد فرهنگی یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، تدوین کنیم. در این مسیر تلاش‌هایی صورت گرفته و امروز بنیاد به بلوغی رسیده که می‌تواند در حل مسائل کشور ایفای نقش کند.» افقهی با تاکید بر اینکه در بنیاد به دنبال مشارکت همه نخبگان در حل مسائل کشور هستیم، گفت: «این قشر را نباید تنها منحصر به نخبگان علمی کرد؛ چراکه ما نخبگان فرهنگی، هنری، صنعتی، ادبی و مهارتی هم داریم و از همه آنها برای مشارکت دعوت می‌کنیم. برای این منظور سامانه یکپارچه‌ای را تعریف کرده و به‌زودی از آن رونمایی می‌کنیم تا از این طریق برای هر نخبه یک پرونده خاص تشکیل شود.»

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان به چگونگی شناسایی نخبگان در کشور اشاره و بیان داشت: «متاسفانه هنوز بسیاری از نخبگان در کشور شناسایی نشده‌اند. نمونه آن نخبگان مناطق محروم است و تا زمانی که این امر مردمی نشود، امکان تکمیل فرآیند شناسایی نخبگان وجود ندارد. در حال حاضر ۶۳ هزار نخبه در کشور شناسایی شده‌اند که دانشجویان هستند. نخبگان دانش‌آموزی مشخص نیستند؛ چون در طرح شهاب نخبگان شناسایی شدند، ولی هدایت صورت نگرفته است.» وی ادامه داد: «در بنیاد علی‌رغم طرح‌های مختلفی که تعریف شد تنها دو برنامه شهاب و شتاب اجرایی می‌شود. طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای برتر در حوزه دانش‌آموزی و طرح شتاب برای حوزه دانشجویی است‌. این طرح با حضور تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی، اساتید و نخبه یاران (دانشجویان حامی) ایجاد می‌شود.» افقهی از جذب هزار نخبه در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: «این در حالی است که بسیاری از آنها نتوانسته‌اند در دستگاه‌ها جذب شده و در جایگاه مناسب خود مستقر شوند. از دستگاه‌ها درخواست داریم در این زمینه با ما همکاری کنند. هرچند که کار جایابی نخبگان انجام شده اما به وعده‌ها عمل نشد که دلیل آن هم تغییر مدیریت‌ها بوده است.» قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: «همچنین نشستی هم با دارندگان مدال‌های المپیادی گروه ریاضی و با رتبه‌های کمتر از ۱۰ کنکور سراسری گروهی ریاضی و فنی داشتیم، همه آنها علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر بودند و این نشان می‌دهد هیچ هدایتی صورت نگرفته است.» یاسین کیخا، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد با اشاره به برگزاری سیزدهمین همایش ملی نخبگان گفت: «در روز دوم همایش ۷۰۰ نخبه با مقام‌معظم‌رهبری دیدار دارند و ۷ نفر از نخبگان در محضر مقام‌معظم‌رهبری سخنرانی خواهند داشت.»
وی گفت: «در این نشست دو جایزه با حضور رئیس‌جمهوری اعطا می‌شود. یکی از آنها «جایزه کانون برگزیده تربیتی دانش‌آموزان نخبه انقلاب اسلامی (کانون دانا)» است. این جایزه به کانون‌های نخبه‌پرور برتر با امضای رئیس‌جمهوری اختصاص خواهد یافت.» معاون سرآمدان و نخبگان با بیان اینکه این جایزه به سه کانون نخبه‌پرور برتر اعطا می‌شود، یادآور شد: «جایزه دوم «بورس دانش‌آموزان نخبه انقلاب اسلامی» («دانا»ی ایران) است. این بورسیه مربوط به دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار است.» به گفته وی، این بورسیه به سه دانش‌آموز برتر نخبه مناطق کم‌برخوردار از استان‌های مختلف کشور اعطا می‌شود.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، خاطرنشان کرد: «علاوه‌بر اینها تقدیر از «مادر نخبه‌پرور» را داریم و در این همایش از مادر سید اسماعیل نصراللهی دارنده رتبه ۲۵ کنکور علوم انسانی سال جاری تقدیر می‌شود که علی‌رغم محدودیت‌های جسمی توانسته است در کنکور سراسری شرکت کند و حائز رتبه ۲۵ شود.» وی با اشاره به برنامه روز دوم همایش در تاریخ سه‌شنبه ۲۵ مهرماه نیز گفت: «در این روز ۷۰۰ نخبه با مقام‌معظم‌رهبری دیدار خواهند داشت و از بیانات ایشان بهره‌مند خواهند شد و در دیدار نخبگان با مقام‌معظم‌رهبری، هفت نفر از نخبگان سخنرانی خواهند داشت.» به گفته کیخا، ۷۰۰ نخبه انتخاب شده در این دو روز از میان دارندگان مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی، رتبه‌های زیر ۱۰ آزمون سراسری امسال، دانشجویان و استادیاران جوان برتر طرح کاظمی آشتیانی، برترین‌های طرح پسادکتری یا طرح شهید چمران، طرح شهید رضایی و طرح احمدی روشن هستند.