کد خبر: 85862

گزارش «فرهیختگان» از جزئیات رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد:

سیرجانی‌ها بیشترین درآمد از آزمایشگاه‌ها را داشتند

معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین‌بار آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه را با شاخص‌های مختلف رتبه‌بندی کرده است. اقدامی که با توجه سیاست‌های کلان و راهبردهای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد مبنی بر استفاده بهینه از منابع و زیرساخت‌های موجود است.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین‌بار آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه را با شاخص‌های مختلف رتبه‌بندی کرده است. اقدامی که با توجه سیاست‌های کلان و راهبردهای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد مبنی بر استفاده بهینه از منابع و زیرساخت‌های موجود است. هدف از این رتبه‌بندی و ارزیابی، نشان دادن جایگاه و وضعیت موجود به مسئولان و واحدهای دانشگاهی و برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق اهداف سند یاد شده است. درواقع مسئولان دانشگاه با این رتبه‌بندی می‌خواهند جایگاه واحدهای دانشگاهی و میزان فعالیت آنها را شفاف کنند، البته ارزیابی سالیانه در سال‌های گذشته به‌صورت موردی انجام می‌شد اما امسال برای اولین‌بار این ارزیابی در سطح کلان دانشگاه صورت گرفت و جایگاه واحدهای دانشگاهی از منظر عملکردی و زیرساختی مشخص شدند.همانطور که گفته شد هدف از این رتبه‌بندی این است که اطلاعات لازم و دقیقی به مسئولان دانشگاه، مسئولان استانی و واحدها ارائه شود تا براساس آن بتوان برنامه‌ریزی‌های منسجمی برای ارتقای جایگاه و بهره‌برداری حداکثری از امکانات زیرساختی صورت داد. این ارزیابی و رتبه‌بندی هرسال برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و از نقطه‌نظر عملکردی و زیرساختی و با استناد به اطلاعات موجود در سامانه ساها انجام خواهد شد.

مسئولان دانشگاه شاخص‌هایی را برای رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها از دو منظر زیرساختی و عملکردی مدنظر قرار دادند. شاخص‌های رتبه‌بندی زیرساختی شامل تعداد آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها (هر آزمایشگاه/کارگاه 10 امتیاز)، تعداد تجهیزات عمومی (هر تجهیز یک امتیاز)، تعداد تجهیزات پیشرفته (هر تجهیز 5 امتیاز)، حجم ریالی تجهیزات پیشرفته (هر صدمیلیون ریال یک امتیاز) و تعداد کارشناسان آزمایشگاه و کارگاه (هر کارشناس 5 امتیاز) است. بر این اساس 10 واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات تهران، تهران مرکزی، نجف‌آباد، کرج، کرمانشاه، کرمان، اراک، اصفهان (خوراسگان)، مشهد و نیشابور دارای بیشترین امتیاز از نظر زیرساختی هستند. شاخص‌های رتبه‌بندی عملکردی هم شامل درآمد خدمات آزمایشگاهی/ کارگاهی (هر 5 میلیون ریال یک امتیاز)، تعداد دوره‌های آموزشی (هر دوره 2 امتیاز)، حجم ریالی دوره‌های آموزشی (هر 10 میلیون ریال یک امتیاز)، تعداد آزمایشگاه‌های همکار مرجع (هر آزمایشگاه 10 امتیاز)، تعداد آزمایشگاه‌های دارای گواهی ایزو 17025 (هر آزمایشگاه 50 امتیاز)، تعداد اسکوپ های استاندارد ایزو 17025 (هر اسکوپ 2 امتیاز)، تعداد کلینیک‌های گیاه‌پزشکی (هر کلینیک 25 امتیاز)، تعداد و سطح مراکز تحقیقاتی (سطح یک 20 امتیاز، سطح دو 10 امتیاز و سطح سه 5 امتیاز) و تعداد مجوزهای آزمایشگاه/ کارگاه مرکزی (هر مجوز 10 امتیاز) است. واحد دانشگاهی اصفهان (خوراسگان)، سیرجان، کرمان، گرگان، زنجان، آزادشهر، اراک، تفت، قزوین و اسکو دارای بیشترین امتیاز از نظر عملکردی هستند.درنهایت باید گفت با توجه به اطلاعات استخراج‌شده از رتبه‌بندی واحدهای دانشگاهی، واحدهایی که در اکثر رتبه‌بندی‌ها در بین 20 واحد برتر قرار گرفتند سیرجان، تفت، بافق، اسکو، آزادشهر، خوراسگان (اصفهان)، گرگان، سنندج، علی‌آباد کتول، کرمان، گنبدکاووس، میبد، قزوین، زنجان و اراک بودند. مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» فعالیت تعداد معدودی از واحدهای دانشگاهی را در حد ایده‌آل ارزیابی کرد و گفت: «فعالیت‌ها برای ارتقای عملکرد سایر واحدهای دانشگاهی با اتخاذ تدابیری ازجمله ایجاد آزمایشگاه جامع پیشرفته استانی، مدیریت هیات عاملی و همکاری با شرکت‌های پیشرو در این خصوص آغازشده و این امیدواری وجود دارد که در ارزیابی‌های آتی میزان امتیازهای کسب‌شده به میزان انتظارات سازمان مرکزی نزدیک‌تر شود.» با وجود اینکه همه واحدهای دانشگاهی در این ارزیابی مشارکت داده ‌شده‌اند اما در این گزارش سعی شده براساس شاخص‌های مختلف 20 واحد برتر دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شود.

مجموع درآمدهای خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی و دوره‌های آموزشی به تعداد آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها نیز از دیگر شاخص‌های رتبه‌بندی است که در جدول شماره 5 مشاهده می‌کنید. درواقع براساس مجموع درآمدهای خدمات آزمایشگاهی/کارگاهی و دوره‌های آموزشی که یک فاکتور مهم و تاثیر گذار در رتبه‌بندی عملکردی است نسبت به تعداد آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های هر واحد دانشگاهی، رتبه‌بندی‌ها انجام‌شده است.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها