کد خبر: 85532

روایت تغییر نگاه به کشاورزی؛

پتانسیل علمی دانشگاه آزاد در حوزه کشاورزی چگونه است؟ + آمار

در حال حاضر 20 هزار و 325 دانشجوی فعال رشته کشاورزی در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند. همچنین 196 رشته کشاورزی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در این دانشگاه فعال است.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: «پول حلال مشکلات است.» شاید این جمله را بارها از زبان اطرافیان شنیده باشیم. به همین دلیل است که وقتی صحبت از کار کردن و یافتن شغل مناسب می‌شود، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند میزان درآمد آن شغل است. بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که اکثر مردم قبل از ورود به یک حرفه تلاش می‌کنند تا از میزان درآمدزایی آن مطلع شوند. در این میان یکی از مشاغلی که ارتباط مستقیمی هم با سلامت مردم دارد کشاورزی است؛ براساس آخرین آماری که توسط مرکز آمار ایران در بهار امسال منتشر شده در کشور حدود 4 میلیون نفر شغل مرتبط و مستقیم با مساله کشاورزی دارند و می‌توان گفت حداقل ۱۰ میلیون خانوار با مساله غذا به‌‌طور مستقیم زندگی می‌کنند؛ اعدادی که نشان‌دهنده اهمیت مساله کشاورزی در کشور است، در حالی که دانشگاه‌ها در رشته کشاورزی نمره قبولی را از مردم نگرفته‌‌اند؛ زیرا مردم معتقدند رشته کشاورزی نمی‌تواند آینده مالی فرزندان آنها را تامین کند و به اصلاح رشته پول‌سازی نیست. روزهای ابتدای سال 97 بود که حرف از تحول در حوزه کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد و مسئولان دانشگاه با شناخت مشکلات این حوزه طرح تحول کشاورزی را کلید زده و تلاش کردند تا پرچمدار تحول در حوزه کشاورزی باشد؛ تحولی که تمام ابعاد کشاورزی را دربرمی‌گرفت؛ از بازمهندسی رشته‌های کشاورزی تا تاسیس سراهای نوآوری و ایجاد دانشکده‌های مهارتی.  
 
در حال حاضر 20 هزار و 325 دانشجوی فعال رشته کشاورزی در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند. همچنین 196 رشته کشاورزی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در این دانشگاه فعال است.
گروه کشاورزی در دانشگاه آزاد دارای دو رشته مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است که هزار و 101 عضو هیات‌علمی در رشته مهندسی کشاورزی با 10 گرایش متفاوت در دانشگاه آزاد مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد استان تهران با 125 استاد و استان آذربایجان شرقی با 87 عضو هیات‌علمی بیشترین تعداد اعضای هیات‌علمی را به خود اختصاص داده‌اند. از هزار و 101 عضو هیات‌علمی، 859 نفر مرد و 242 نفر زن هستند. دانشگاه آزاد در رشته منابع طبیعی دارای 248 عضو هیات‌علمی در پنج گرایش است که از این تعداد 185 نفر مرد و 63 نفر زن هستند. با این اوصاف هزار و 349 عضو هیات‌علمی در این دانشگاه در حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.
به جز اساتید و دانشجویان، دانشگاه آزاد هم‌اکنون بیش از 20 مرکز تحقیقاتی با محوریت حوزه کشاورزی در اقصی نقاط کشور دارد که در زمینه‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند. در حوزه فناوری هم قریب به 15 سرای نوآوری در سال‌های اخیر تشکیل شده‌اند تا فاصله بین توانمندی علمی، پژوهش‌ها و بهره‌برداری از آنها را کاهش دهند و علم را در خدمت افزایش کیفیت حوزه کشاورزی قرار دهند.
برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها