کد خبر: 85396

مهدی ناظمی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی:

رسانه ملی هنوز قدرت بازسازی خود را دارد

ایجاد رابطه بین حوزه اندیشه و به ثمر رسیدن آن در فضا که انسان و محیط را هم‌زمان دربرمی‌گیرد و ضرورت بارز انضمامی‌تر دیدن نتایج و تبعات اندیشه‌ها با پیگیری آنها از سرمنشأ و آبشخور فکری، ما را بر آن داشت تا با پرداختن به ایده‌های موجود طرح و تجربه شده، ضمن مطالبه‌گری ایده از صاحبان اندیشه، اصحاب نقد و اهالی فلسفه در حوزه‌هایی که فقدان، نابسندگی و نقص آن بارز است و پرسشگری از ماهیت اندیشه‌ای امور جاری در حوزه حکمرانی کشور در راستای جهاد تبیین و رسالت خطیر رسانه‌ای آگاه‌سازی مخاطبان فرهیخته خویش، ذیل عنوان ایده حکمرانی به مباحث و سوژه‌های نو بپردازیم.

سهیلا عباسپور، خبرنگار گروه اندیشه: بنابر اهمیت رسالت رسانه در انعکاس حقیقت و نسبت آن با مخاطب و تلقی‌هایی که در پسامدرنیسم از کارکرد رسانه و در شرایط پساحقیقت مطرح است، با پرسش‌های بنیادینی به اقتضای وضعیت جامعه ایرانی درخصوص چگونگی تغییر ادراک مخاطب از رسانه و ترجیح حقیقت یا پساحقیقت و داوری مخاطب در رویارویی با پیام‌های رسانه‌ای انبوه، رقابت رسانه‌های رسمی و کلان با رسانه‌های خرد در فضای ارتباطی موجود و امکانات تغییر در کارکرد رسانه‌های فراگیر مواجه هستیم که سیده‌زهرا اجاق، عضو هیات‌علمی گروه ارتباطات و علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مهدی ناظمی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و به این پرسش‌های «فرهیختگان» پاسخ داده‌اند.

*حقیقت در ذیل قدرت معنا می‌شود. زیرا رسانه ذیل قدرت است و قدرت تعیین می‌کند رسانه چه بگوید و چه نگوید و حقیقت چگونه تفسیر شود. تفسیر انسان امروز از حقیقت درواقع تفسیرش از قدرت است و براساس فهمش از قدرت برای حقیقت جا تعیین می‌کند.

*دلیل اصلی بحران رسانه ملی این است که این رسانه خیلی موفق نشد در نظام رقابت رسانه‌های جهانی خودش را بازتعریف کند و بخش زیادی از این مربوط به مدیران ارشد و سیاستگذاران کلان پیدا و پنهان رسانه ارتباط دارد. 

*رسانه ملی تا حدی متوجه بود که در شرایط رقابت سنگینی که برایش پیش‌آمد دارد عقب می‌ماند اما توانایی این را نداشت که علت این عقب ماندن را بفهمد و بداند چطور این مساله را حل‌وفصل کند به این دلیل بخش زیادی از مخاطبان خود را از دست داد. باید بازسازی رسانه ملی به شکل متنوع‌تری انجام می‌شد و طیف گوناگونی از مخاطبان با رسانه‌های خرد متنوع تعریف می‌شدند تا این بحران مدیریت شود.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو اینجا را بخوانید.

مرتبط ها