کد خبر: 85267

وزیر میراث خبر داد؛

سایر الواح هخامنشی آرام‌آرام به کشور برمی‌گردند

عزت‌الله ضرغامی گفت: طبق توافق آمریکایی‌ها زمینه بازگشت باقی‌مانده الواح هخامنشی مشخص شده است. باقی‌مانده الواح هخامنشی آرام آرام امسال به ایران برگردانده می‌شود.

عزت ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع فرهنگی گفت: در دوره‌های قبل و در دولت‌های گذشته نیز استرداد الواح پیگیری شد و نتیجه‌بخش بود، اما این محموله، بزرگترین و مهم‌ترین محموله الواح هخامنشی است که به ایران بازگشته است. چهار سال هم معطل مانده بود و در پی کارشکنی‌های جدی در حوزه تحریم‌ها بودند، اما در نهایت با پیگیری‌های وزارت امور خارجه، بخش حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری و از همه مهم‌تر شخص آقای رئیس‌جمهور این الواح به ایران برگشت. زمینه برای برگشت باقی الواح هم ایجاد شده و قرار است طبق توافقی که آمریکایی‌ها انجام دادند، کارشناسان ما به این کشور بروند و مابقی الواح را صحت‌سنجی کنند و پس از آن آرام آرام باقی الواح به ایران بازخواهد گشت.

ضرغامی با بیان این‌که الواح بازگردانده‌شده به مخازن امن موزه ملی ایران منتقل شده‌اند، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به دنبال این هستیم تا بخشی از این الواح برای عموم مردم در معرض نمایش قرار گیرد.

مرتبط ها