کد خبر: 84963

درباره شبی که با حسن یزدانی خاک شدیم و گزارشگری که عاشق ایران است؛

عامل وطن؛ رفیق ملت و غمخوار قهرمان

همین ابتدا کمی مکث کنیم. تعداد گزارشگرانی که با تقلید از دیگران یا با تکیه بر کلمات خاص و اداهای رفتاری یا گفتاری در تلویزیون یا فضای مجازی بوده‌اند را بشماریم. آنها که حداکثر یکی دوسالی آمده‌اند و رفته‌اند و حالا به سختی می‌شود اسامی‌شان را به یاد آورد.

سیدمهدی موسوی‌تبار، دبیر فرهیختگان آنلاین: همین ابتدا کمی مکث کنیم. تعداد گزارشگرانی که با تقلید از دیگران یا با تکیه بر کلمات خاص و اداهای رفتاری یا گفتاری در تلویزیون یا فضای مجازی بوده‌اند را بشماریم. آنها که حداکثر یکی دوسالی آمده‌اند و رفته‌اند و حالا به سختی می‌شود اسامی‌شان را به یاد آورد. حالا بیاییم سراغ این روزها که بازار کشتی داغ است و یکی از عوامل این داغی برمی‌گردد به گزارش‌های هادی عامل. هادی عامل بیش از دو دهه می‌شود که تبدیل به یکی از چهره‌های حوزه گزارشگری رادیو و تلویزیون شده است. اجازه بدهید با هم مرور کنیم که کدام عبارت یا رفتار و گفتار هادی عامل، تقلید از فرد یا جمله خاصی است؟ چرا عامل با بقیه همکارانش متفاوت است؟ چرا حتی در احساسی‌ترین گزارش‌هایش هم باز از اندازه خودش بیرون نمی‌زند؟ جواب این سوالات را در ادامه خواهیم داد. اما اجازه بدهید برگردیم به گفت‌وگویی که سال 1400 و بعد از المپیک توکیو با او کردیم. او در آنجا یکی از رازهای موفقیتش را گفت: «من بعضی وقت‌ها اگر حین گزارش عمل جراحی‌ام کنند، متوجه نمی‌شوم چون غرق در کشتی می‌شوم. اتفاقا از دوستانی که در کنار من و در باکس ضبط صدا، هستند هم خواهش می‌کنم که با من نه صحبت کنید و نه از من سوال کنید، چون حین گزارش کشتی، انگار که من به یک دنیای دیگری می‌روم و از آنها می‌خواهم که من را از آن دنیا بیرون نیاورند.» می‌توان همین جملات را محور قرار داد و به تمام سوالات پیشین پاسخ داد. عامل عاشق کاری است که می‌کند. او گزارشگری را عاشقی می‌کند و حتما به همین دلیل است که در آن لحظات حواسش به این نیست تا چیزی بگوید که در فضای مجازی بپیچد. آنچه از دلش برمی‌آید را بر زبان می‌آورد. «خداقوت پهلوان، خسته نباشی دلاور» را در اذهان مردم ماندگار کرده بود که «نان پدر و شیر مادر حلالت» را رو کرد و امسال هم که رفت سراغ «خدانگهدار سالار». او خودش را زندگی می‌کند و سعی کرده که در گزارش‌هایش هم خودش باشد و البته که با تمام وجود هم باشد. عامل حتی وقتی در سریال پایتخت، بازی‌های نقی معمولی را گزارش می‌کرد تمام توانش را می‌گذاشت. طوری گزارش می‌کرد که انگار گزارشگر یکی از مهم‌ترین مسابقات کشتی جهان است. نکته جالب درباره عامل این است که به سختی می‌توان سبک گزارش او را تقلید کرد. سبک گزارشگری‌اش مشخصاتی دارد که بیشتر درونی است تا بیرونی. با اینکه انرژی و تحرکش در زمان گزارش، وجه بیرونی دارد اما آنچه باعث این جنب‌و‌جوش و خروش است، برآمده از یک درون عاشق و البته مسلط است. آیا صرفا عبارات یا جملاتی که عامل می‌گوید وایرال می‌شود یا نوع و سبک گزارش او هم خاص و دوست‌داشتنی است. کم دیده‌ایم که در گزارش‌هایش برود به سمت تسویه‌حساب فردی با فدراسیون یا ورزشکار. در وقت مناسب شاهد انتقاداتش هم بوده‌ایم اما می‌داند که چگونه یک گزارش 10 دقیقه‌ای را تبدیل به یک اثر تصویری یا صوتی جذاب کند. برای عامل، «ایران» یا دقیق‌تر، «کشتی ایران» مهم‌تر از هر فرد یا اتفاق دیگری است. به وقت پیروزی، حجم شادی مخاطبانش را افزایش می‌دهد و به هنگام شکست در مقام یک تراپیست ظاهر می‌شود. شاید در موقع شکست، جملاتش کلیشه‌ای به نظر برسد اما لحنش آنقدر صادقانه است که خشم یا اندوه مخاطب را کم می‌کند. هادی عامل با تکیه بر مثلث عشق، آگاهی و سادگی در تاریخ گزارش‌های صوتی و تصویری ایران ماندگار شده و هر جام یا مسابقات کشتی، این ماندگاری و محبوبیت را بیشتر می‌کند. 

مرتبط ها