کد خبر: 84224

مقامات طالبان بر تهدیدات لفظی و عملی خود علیه همسایگان افزوده‌اند؛

گروهی که دولت نشد

«قاری فصیح‌الدین»، رئیس ستاد ارتش طالبان در واکنش به اعتراض پاکستان نسبت به حضور گروه «تحریک‌طالبان پاکستان» در افغانستان سخنانی را مطرح کرد که از آن بوی تهدید می‌آید. 

فرهیختگان: «قاری فصیح‌الدین»، رئیس ستاد ارتش طالبان در واکنش به اعتراض پاکستان نسبت به حضور گروه «تحریک‌طالبان پاکستان» در افغانستان سخنانی را مطرح کرد که از آن بوی تهدید می‌آید. 

وی ضمن تاکید بر اینکه پاکستان باید «دشمنش» را در داخل خاک خود جست‌وجو کند در مصاحبه با آریانانیوز هشدار داد این گروه نسبت به هر دولتی که علیه آن متوسل به زور شود پاسخ خواهد داد. به گزارش مهر، رئیس ستاد ارتش طالبان گفته است: «با بهانه‌های مختلف کسانی که بخواهند باز هم تعهدات امارت اسلامی را زیر سوال ببرند و به زور متوسل شوند اقدام ما و عکس‌‏العمل ما چیست؟ این را به دنیا ثابت کردیم و دنیا می‌داند.» قاری فصیح‌الدین همچنین اعلام کرده وزارت دفاع طالبان قصد دارد در سال جاری تعداد نیروهای ارتش خود را از 150 هزار نفر کنونی به 180 هزار نفر برساند؛ افزایشی که حکایت از رشد 20 درصدی این نیروها دارد. این سخنان واکنشی به اظهارات مداوم اعتراضی مقامات پاکستان نسبت به طالبان به شمار می‌روند. اسلام‌آباد پس از روی کارآمدن طالبان در کابل با موجی از حملات تروریستی در مناطق مختلف پاکستان روبه‌رو بوده است. این اقدامات تروریستی از سوی تحریک طالبان پاکستان و همچنین جدایی‌طلبان بلوچ صورت گرفته‌اند. در این میان امیرخان متقی، وزیرخارجه و سپس ملاعبدالغنی، برادر معاون نخست‌وزیر طالبان طعنه‌های این گروه را متوجه ایران ساخته‌اند. امیرخان متقی که به سبب مسئولیت خود بیش از دیگر مقامات طالبان در معرض درخواست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان است به شکل غیرمستقیم تهران را خطاب قرار داده و مدعی شده است: «آن‌قدر که شما اعدامی دارید، ما در زندان‌هایمان زندانی نداریم.»؛ جمله‌ای که بیان آن از سوی یکی از اعضای طالبان با توجه به سابقه کشتارهای خونین به‌ویژه در مزار شریف به طنز می‌ماند تا طعنه. طالبان به‌سرعت درحال حرکت در مسیری است که به تشدید انزوا و امنیتی‌سازی این گروه می‌انجامد. کابل‌نشینان باید پیش از دولت‌داری با همان روشی که پیش از این گروه‌شان را اداره می‌کردند، نگاهی به روش‌های حکومت‌داری رایج در دنیا بیندازند. 

برای خواندن متن کامل گزارش اینجا را بخوانید. 

مرتبط ها