کد خبر: 84181

آمریکایی‌ها زودتر از سه کشور اروپایی فهمیدند که خبری نیست؛

امیرعبداللهیان: سندی معروف به «سند سپتامبر» بین ما و طرف‌های مقابل آماده است

وزیر خارجه گفت: «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم دچار خطای در تحلیل شدند و فکر کردند واقعاً در ایران کودتا شده و انقلاب جدیدی رخ داده است.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات نکاتی را مطرح کرده است که مهمترین آنها به شرح زیر است:

*آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم دچار خطای در تحلیل شدند و فکر کردند واقعاً در ایران کودتا شده و انقلاب جدیدی رخ داده است؛ اما آمریکایی‌ها زودتر از سه کشور اروپایی (آلمان و انگلیس و فرانسه) فهمیدند که خبری نیست لذا زودتر تلاش کردند برگردند.

*گفت‌وگوهای ما به مقدار زیادی با طرف‌های مقابل برجامی انجام شده و روی کاغذ آمده است و سندی معروف به «سند سپتامبر» بین ما و طرف‌های مقابل آماده است. صرف نظر از اینکه تحولاتی تأثیر گذاشت و توافق ما را به تعویق انداختند.  بخشی از این تحولات اغتشاشات سال گذشته بود و بخش دیگر جنگ اوکراین بود. طرف‌های مقابل هم به دنبال این بودند که از این فرصت‌ها استفاده تا شروطی را به ما تحمیل کنند، اما واقعا  به هیچ‌وجه از خطوط قرمز عبور نکردیم.

*سلطان عمان طرح و  ابتکاری را روی میز گذاشت و در چارچوب آن  گفت‌وگوهایی را به‌طور غیرمستقیم با آمریکایی‌ها داشتیم.

*در بخشی از گفت‌وگوها قطر به‌عنوان واسطه عمل کرد. اکنون روی میز دو سند داریم؛ یک سند در مورد آزادسازی پول‌های ایران که امیدوارم طی دو سه هفته آینده این پول‌ها با روندی که پیش می‌رود و فعلا در مسیر درست قرار دارد؛ به حساب موردنظر بانک مرکزی وارد شود. به هیچ‌وجه موارد مصرف این پول‌ها موضوع نفت در مقابل غذا نخواهد بود، اما کالاهای تحریمی و دو‌منظوره شامل حال توافق ما نیست.

*کالاهای غیرتحریمی مدنظرهست، اما هرچه که ایران بخواهد می‌تواند در مسیر بانکی خرید و پرداخت کند. گام بعدی، تبادل زندانیان است که توافق کردیم به‌عنوان یک اقدام انسانی انجام شود و ما همچنان در مسیر تبادل پیام‌ها برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و آن گامی که باید برداشته شود؛ عمل کنیم هم  قرار داریم. من فکر می‌کنم توافق دور از دسترس نیست.

مرتبط ها