کد خبر: 84082

لغو مجوز طبابت روازاده و نگاه منطقی به تفاوت طب سنتی و مدرن؛

دفاع از طب سنتی مقابل شبه‌علم

دو روز گذشته یعنی پنجشنبه خبری مبنی‌بر لغو مجوز طبابت حسین روازاده معروف به حکیم روازاده منتشر شد. دکتر سید‌هاشم دریاباری سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای خطاب به معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، محرومیت دائم دکتر حسین روازاده از اشتغال به حرفه پزشکی را اعلام کرد.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه:  پیشرفت علم از همان ابتدا چالش‌آفرین بود و برخی گروه‌ها از مدرنیته گریزان بودند و برخی دیگر هم طرفدار. علم پزشکی هم همین‌طور است. هنوز که هنوز است افرادی وجود دارند که طبابت را با همان شیوه و راهکارهای قدیمی‌اش قبول دارند و تا لحظه آخر هم سرسختانه مخالف داروهای شیمیایی‌اند. البته ما منتقد این اعتقادشان نیستیم و در برخی مواقع طب سنتی کارایی خود را هم اثبات کرده و حتی اکنون هم وجود دانشکده طب سنتی و نظارت وزارت بهداشت تاییدی بر همین امر است. اما در ابتدای دوره شیوع کرونا و ناشناخته بودن آن ویروس هم برای علم پزشکی مدرن و هم طب سنتی؛ از سوی داعیه‌داران معروف این روزهای طب سنتی و طب اسلامی اظهارنظرهای عجیبی شنیده شد. از چسبیدن مواد فلزی روی بدن پس از تزریق واکسن گرفته تا اظهاراتی مانند عقیم شدن نطفه پس از دریافت واکسن. یکی از چهره‌های مشهور در زمینه طب سنتی فردی به نام حسین روازاده مشهور به دکتر روازاده است که در سال‌های اخیر خبرهای زیادی از ادعاهای وی منتشر شده و وزارت بهداشت بارها نسبت به آن هشدار داده. اما خب چه بخواهیم بپذیریم و چه رد کنیم، دکتر روازاده طرفداران خاص خودش را دارد و دقیقا همان طیف گریزان از داروهای سنتی به سراغ درمان‌های تجویزشده از این شخص می‌روند. پیش از این هم تعدادی از پزشکان در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف گفته بودند بسیاری از بیمارانی که به مطب‌شان مراجعه می‌کردند ابتدا برای درمان درد خود به چنین مراکزی مراجعه کرده بودند اما پس از مصرف داروهای آنها دچار عوارض شدید شده و ناچار به مطب پزشک آمده‌اند. در مواردی بیمار با عوارضی روی پوست بدن به پزشکان مراجعه کرده که نشان می‌دهد کورتون مصرف ‌میکرده اما خودش نمی‌دانست که داروی مصرفی‌اش چه چیز بوده ولی پس از بررسی و تجزیه قرص روشن می‌شد که درواقع ترکیب قرص کورتون است. 

دو روز گذشته یعنی پنجشنبه خبری مبنی‌بر لغو مجوز طبابت حسین روازاده معروف به حکیم روازاده منتشر شد. دکتر سید‌هاشم دریاباری سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای خطاب به معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، محرومیت دائم دکتر حسین روازاده از اشتغال به حرفه پزشکی را اعلام کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: «‌به پیوست نامه ... مورخ ۱۴۰۲/۵/۲۳ درخصوص آقای دکتر حسین روازاده پزشک عمومی به شماره نظام پزشکی ۵۸۲۹۰ مبنی‌بر محرومیت دائم از اشتغال به حرف پزشکی و وابسته در سراسر کشور ارسال می‌گردد.»

حکم محرومیت دائم از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته در سراسر کشور برای حسین روازاده با نظر هیات‌عالی سازمان نظام پزشکی و تایید رای مذکور در دادگاه تجدید‌نظر استان تهران صادر شد. پیش از این ظاهرا، نظام پزشکی تهران (دکتر علویان) از دکتر روازاده خواسته بود تا در اسرع وقت خودش را به دادستانی انتظامی‌ سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ معرفی کرده و مستندات علمی ادعاهای خود را ارائه کند.

انتشار این خبر در فضای مجازی از سوی پزشکان و فعالان این حوزه بازخورد قابل‌توجهی داشت اما همچنان برای طرفداران طب سنتی این سوال وجود دارد که دلیل این کار چه بود و چه گزارش‌هایی به نظام پزشکی و معاونت درمان رسیده که معاونت درمان به درخواست نظام پزشکی کشور، مجوز طبابت حسین روازاده را لغو کرده است؟ بهتر این بود که پیرو انتشار چنین خبری، با توجه به طرفداران طب سنتی، دلایل این کار نیز منتشر می‌شد اما وزارت بهداشت تنها به یک خبر ساده بدون توضیحات تکمیلی اکتفا کرده است. از این رو خبرنگار «فرهیختگان» به‌دنبال پاسخ به چرایی و دلایل لغو مجوز طبابت حسین روازاده معروف به حکیم روازاده، تماس‌های مکرری با معاونت درمان وزارت بهداشت و سایر معاونت‌های مرتبط برقرار کرد اما هیچ‌یک از معاونت‌های مربوطه پاسخگوی تماس‌های ما نبودند.

برای خواندن متن کامل گزارش اینجا را بخوانید. 

مرتبط ها