کد خبر: 84004

«فرهیختگان» بررسی کرد؛

رازهای تحول صنعت اسباب‌بازی در هند

تبدیل شدن هند به یک صادرکننده موثر در صنعت اسباب‌بازی عمدتا به دلیل افزایش حمایت‌گرایی صحیح و با برنامه مدون توسط دولت اتفاق افتاده است. افزایش پر‌شتاب این صنعت در هند نه‌تنها باعث افزایش درآمدزایی این کشور شده، بلکه نوید ظهور یک قدرت جدید در صنعت اسباب‌بازی را نیز می‌دهد.

سیدسجاد قوامی،  خبرنگار: تبدیل شدن هند به یک صادرکننده موثر در صنعت اسباب‌بازی عمدتا به دلیل افزایش حمایت‌گرایی صحیح و با برنامه مدون توسط دولت اتفاق افتاده است. افزایش پر‌شتاب این صنعت در هند نه‌تنها باعث افزایش درآمدزایی این کشور شده، بلکه نوید ظهور یک قدرت جدید در صنعت اسباب‌بازی را نیز می‌دهد. 

پس‌زمینه اقتصاد اسباب‌بازی در هندوستان
طی سال‌های 2022-2020 هندی‌ها به صادرکننده اسباب‌بازی تبدیل و به دهه‌ها سلطه واردات پایان داده‌اند. صادرات اسباب‌بازی هند از 109 میلیون دلار (812 کرور) به 177 میلیون دلار (1237 کرور) بین سال‌های 2018 و 2022 افزایش یافته است. فراتر از افزایش صادرات، واردات اسباب‌بازی‌ها که قبلا بیش از 3000 کرور روپیه بود، 70 درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده کاهش اتکای هند به اسباب‌بازی‌های ساخت خارجی، به‌ویژه از چین است. در بحبوحه همه‌گیری کووید-19 در سال 2020، هند با چشم‌انداز تبدیل شدن به یک مرکز جهانی اسباب‌بازی پیشرفت قابل توجهی را آغاز کرد. 

راز توسعه صنعت اسباب‌بازی هند با حمایت‌گرایی 
ابتکارات دولتی مانند Make in India تاثیر ناچیزی در تقویت تولید و صادرات اسباب‌بازی به صورت پایدار دارد، زیرا ارزش سالانه تولید و سرمایه‌گذاری ثابت به قیمت‌های ثابت پس از رسیدن به اوج در سال‌های 2008-2007، با نوسانات قابل توجهی روند نزولی داشته است. پتانسیل برای حفظ صادرات خالص کم به نظر می‌رسد زیرا این صنعت سرمایه‌گذاری پایدار قابل توجهی برای افزایش تولید و صادرات انجام نداده است. مازاد صادرات هند در اسباب‌بازی‌ها طی سال‌های 2020 تا 2022 به دلیل افزایش حمایت‌گرایی و اختلالات جهانی مرتبط با بیماری همه‌گیر COVID-19 بود. مجموع صادرات در دوره آوریل تا اکتبر 2022 به 363 میلیون دلار افزایش یافته است که از 178 میلیون دلار در مدت مشابه در سال 2015 یک رکورد خوب در نظر گرفته می‌شود. ایالات متحده دلیل اصلی این افزایش بود زیرا صادرات هند به این کشور از 44 میلیون دلار به 144 میلیون دلار افزایش یافت. بریتانیا، آلمان، هلند و کانادا مقاصد اصلی دیگر بودند. چین منبع اصلی واردات اسباب‌بازی‌های هند بوده و هست، اگرچه واردات آن از 300 میلیون دلار به 150 میلیون دلار در سال‌های اخیر به نصف رسیده است و مبادی دیگر واردات اسباب‌بازی به هند کشورهای ژاپن، تایوان، هنگ کنگ، هلند و ایالات متحده بودند، اما اقدام هند برای محدود کردن واردات اسباب‌بازی از چین تاثیر ناچیزی بر حجم صادرات چین خواهد داشت. هند تنها 0.7 درصد از صادرات اسباب‌بازی چین را در سال 2021 تشکیل داد و بیست و ششمین مقصد بزرگ اسباب‌بازی چین بود. 

اهمیت صنعت اسباب‌بازی هند از نگاه فرصت‌های اقتصادی

رشد تجارت الکترونیک به غلبه بر مشکلات لجستیکی کمک کرده و دامنه بازارهای اسباب‌بازی محلی و سنتی را گسترش داده است. رشد تجارت الکترونیک به‌طور غیرمستقیم پتانسیل صادراتی تولیدکنندگان محلی را افزایش داده که اکنون می‌توانند در بازارهای جهانی به رقابت بپردازند. 

فرصت‌های اجتماعی
رشد بازار اسباب‌بازی‌های آموزشی: اسباب‌بازی‌ها بر رشد کلی کودک تاثیر دارند. به‌عنوان مثال مهارت‌های حرکتی، روانی حرکتی و شناختی و همچنین تحریک خلاقیت. شکل دادن به نظام ارزشی: اسباب‌بازی‌ها سنت‌ها، باورها، ارزش‌ها و اخلاق جامعه را زنده می‌کنند و بنابراین می‌توانند به‌عنوان عامل انتشار اخلاق و نظام‌های ارزشی مترقی عمل کنند. افزایش آگاهی فرهنگی: از اسباب‌بازی‌ها می‌توان برای افزایش حس کنجکاوی در تاریخ، اساطیر و... با بازآفرینی شخصیت‌های فرهنگی استفاده کرد. 

ابتکارات دولت هند
خوشه‌های اسباب‌بازی بومی: طی سال‌های اخیر چندین خوشه اسباب‌بازی تحت طرح صندوق بازسازی صنایع سنتی (SFURTI) مانند خوشه اسباب‌بازی‌های نرم لوکنو و خوشه صنایع‌دستی چوب جودپور تایید شده‌اند. برنامه اقدام ملی اسباب‌بازی: دولت هند، با مشارکت 15 وزارتخانه، برنامه اقدام ملی اسباب‌بازی را برای رقابتی کردن صنعت اسباب‌بازی هند آماده کرده است. این یک فشار بزرگ در هند برای تولید داخلی اسباب‌بازی‌ها است. برنامه توسعه خوشه‌های صنعتی ویژه محصول: هدف آن ایجاد خوشه‌های اسباب‌بازی در SEZ‌های اختصاصی است تا به آنها کمک کند تا به اکوسیستم‌های خودپایدار تبدیل شوند که برای بازارهای صادراتی عرضه می‌شوند. 

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها