کد خبر: 83905

آرمان چگنی؛

مناظره بی‌برنده

چهارشنبه‌ گذشته هشت نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری در اولین مناظره‌ درون حزبی روی صحنه رفتند. در این مناظره ران د‌سنتیس فرماندار فلوریدا، ویوک راماسوامی کارآفرین و تاجر هندی‌تبار، مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور، تیم اسکات سناتور، نیکی هیلی سفیر سابق ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد، کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی، آسا هاچینسون فرماندار آرکانزاس و داگ برگم فرماندار داکوتای شمالی شرکت کردند.

آرمان چگنی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد مطالعات منطقه‌ای موسسه اکو: چهارشنبه‌ گذشته هشت نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری در اولین مناظره‌ درون حزبی روی صحنه رفتند. در این مناظره ران د‌سنتیس فرماندار فلوریدا، ویوک راماسوامی کارآفرین و تاجر هندی‌تبار، مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور، تیم اسکات سناتور، نیکی هیلی سفیر سابق ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد، کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی، آسا هاچینسون فرماندار آرکانزاس و داگ برگم فرماندار داکوتای شمالی شرکت کردند. این درحالی است که دونالد ترامپ بخت اول پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، به‌زعم خود دلیلی برای حضور و رقابت در این مناظره ندارد و در عوض در گفت‌وگویی با تاکرکارلسون شرکت کرد. دونالد ترامپ در اظهارات خود دلیل شرکت نکردن خود در این مناظره را برتری زیاد خود در نظر سنجی‌ها در مقایسه با سایر رقبا دانست و گفت: «درحالی‌که در اکثر ایالات‌ها به‌طور متوسط 50 درصد از سایر رقبا جلوتر هستم، چرا باید در رقابتی شرکت کنم که هم‌اکنون پیروزی من در آن قطعی است.» درحالی‌که همه‌ نامزدها مشغول فعالیت‌های انتخاباتی خود هستند، ترامپ مدت‌هاست که درگیر اتهامات متعدد خود است. در آخرین اقدام، مقامات قضایی ایالات‌متحده، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به دلیل اتهامات جنایی در ارتباط با تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ جورجیا در زندان شهر «فولتون» بازداشت شد. این اتفاق مدت کمی قبل از اولین مناظره رخ داد اما با این وجود تاثیر چندانی بر جایگاه خود در میان جمهوری‌خواهان نداشت. مشکلات قانونی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا می‌تواند منجر به از دست رفتن نامزدی وی شود، اما نامزدها در این مناظره تا حد زیادی ترامپ و مشکلات حقوقی او را نادیده گرفتند و در خیلی از لحظات مخالفتی با ترامپ ابراز نکردند بلکه حتی برخی نامزدها همچون د‌سنتیس و راماسوامی، در اعلام مواضع خود به ترامپ نزدیک ماندند؛ تاجایی‌که وقتی مدیران فاکس‌نیوز پرسیدند که آیا در صورت محکومیت و نامزد شدن ترامپ از او حمایت خواهند کرد، فقط دو نفر پاسخ منفی دادند: کریس کریستی و آسا هاچینسون، یعنی همان کسانی که مسیر مخالف با ترامپ را در پیش‌گرفتند و به‌شدت از وی در چندین جبهه انتقاد کرده و به رأی‌دهندگان وعده‌های کاملا متفاوتی داده‌اند. درحالی‌که انتظار می‌رفت پس از اولین مناظره تا حد زیادی تکلیف رقیب اصلی ترامپ، که تاکنون ران د‌سنتیس فرماندار فلوریدا بود مشخص شود اما نتیجه به‌گونه‌ای رقم خورد که معادلات را پیچیده‌تر کرد.
شش ماه پیش ران د‌سنتیس، که در انتخابات مجدد به‌عنوان فرماندار فلوریدا پیروز شده بود و حملات همه‌جانبه‌اش به مواضع دموکرات‌ها رو به افزایش بود، خود را به‌عنوان یکی از شانس‌های بزرگ انتخابات 2024 می‌دید که می‌تواند بایدن را در انتخابات نهایی شکست دهد. اما از زمان اعلام کاندیداتوری او برای ریاست‌جمهوری، اتفاقات مثبت کمی برای د‌سنتیس رخ داده است. برخی گام‌های نادرست در مسائل کلیدی مانند مواضع وی در ممنوعیت سقط‌جنین پس از شش هفته، محدودیت‌های آموزش جنسی تا کلاس دوازدهم، همچنین ایجاد چالش با دیزنی و تاکتیک‌های موثر کمپین ترامپ باعث کاهش حمایت از د‌سنتیس شده و برتری ترامپ نسبت به او را روزبه‌روز افزایش داده است.
تا ماه گذشته عده کثیری این انتخابات را به‌صورت رقابت دونفره ترامپ-دسنتیس می‌دیدند، اما همین افول د‌سنتیس در‌ها را برای نامزدهای دیگری که برای تبدیل شدن به رقیب اصلی ترامپ در رقابت هستند باز کرده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت کریس کریستی در محکوم کردن رفتار دونالد ترامپ قوی‌ترین بود و ممکن است عملکرد وی فضایی را برای سایر نامزدها ایجاد کند تا در جهت او حرکت کنند. درعین‌حال، او در مورد دیگر مسائل مهم حرف چندانی برای گفتن نداشت و بعید به نظر می‌رسد که سقف پایین حمایت مردم از خودش را بالا برده باشد. ران دسنتیس فرماندار فلوریدا که مدت‌هاست رتبه دوم را درمیان نامزدهای حزب جمهوری‌خواه پس از ترامپ دارد از مدت‌ها قبل این مناظره را به‌عنوان نقطه عطف در کمپین انتخاباتی خود می‌دید و به آن به‌عنوان کلید جبران افت حاصل‌شده در کمپینش یاد می‌کرد. او مدعی شده بود که در این مناظره هدف آتش دیگر نامزدها قرار می‌گیرد. دسنتیس در جریان مناظره مواضع خود را بسیار مسلط، صریح و قاطع بیان کرد که البته همین امر نشان دهنده‌ ظرفیت‌های وی برای ادامه‌ راه است و او را هنوز رقیب اصلی ترامپ نگاه داشته است. اما نکته جالب توجه این است که برخلاف انتظارات دسنتیس در وسط جنجال مناظرات قرار نگرفت و جنجال‌های دیگر نامزدها وی را در سایه قرار داد. او بیشتر شاهد آن بود که ویوک راماسوامی که اخیرا حمایت از او در نظرسنجی‌ها افزایش یافته در مرکزیت قرار گرفته است. البته شایان ذکر است با توجه به خطراتی که برای مبارزات انتخاباتی فرماندار فلوریدا وجود داشت از جمله آنکه برخی معتقد بودند افت ماه‌های اخیر دسنتیس، در مناظره بسیار مشهود خواهد بود و افول بیشتری را برای وی رقم خواهد زد، برخی از تحلیلگران بر این باورند د‌سنتیس بهترین شب را تجربه کرد چراکه نه‌تنها در مناظره ضعفی نشان نداد بلکه توانست مواضع خود را در مورد موضوعات محوری نامزدی خود بدون آنکه مانند راماسوامی با خشم دیگران روی صحنه مواجه شود، بیان کند. او همچنین موفق شده خطر افول پس از مناظره را با توجه به نظرسنجی‌ها دفع کند. حتی عوامل برگزاری مناظره از شبکه فاکس چندین مرتبه سعی کردند بین برخی از کاندیداها و دسنتیس دعوا راه بیندازند که این خود نشان‌دهنده‌ ظرفیت‌های بالای کمپین دسنتیس است اما در انجام این امر چندان موفق نبودند.
اما ویوک راماسوامی، مرد جنجالی مناظره در میلواکی به تمام چیزی که خود می‌خواست دست یافت، او به دنبال توجه و فرصتی برای دیده شدن بود که برای وی محقق شد. اگر شما یک جمهوری‌خواه بودید که هنوز تصویری از راماسوامی را در رسانه‌های اجتماعی یا تلویزیون ندیده بودید، در شب مناظره فهمیدید که او کیست. او پی‌در‌پی مورد حمله قرار گرفت، اما این حمله‌ها به این معنی نیست که یک نامزد نسبتا ناشناس شانسی پیدا کرده است. او صرفا شاید بتواند با مرکز توجه قرار دادن خود برای خود در سال‌های آتی زمینه‌سازی کند. در میان دیگر نامزدها که شبی نسبتا آرام را پشت سر گذاشتند و تغییری در روند کمپین‌های آنان ایجاد نشد، مایک پنس شب نسبتا خوبی داشت. به نظر می‌رسید که او بر چیزی که قرار است بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف او باشد، پیروز شد: اقدامات او در 6 ژانویه. اما هنوز کسی برای او شانسی حتی برای رتبه دوم و سوم جمهوری‌خواهان قائل نیست. محورهای مهمی که در مناظره مطرح شد می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای باشد برای آن دسته از جمهوری‌خواهانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند از چه شخصی می‌خواهند حمایت کنند. از مسائل مهمی که در مناظره چهارشنبه مطرح شد امضای قانون ممنوعیت سقط‌جنین فدرال توسط رئیس‌جمهور بود که در این میان مایک پنس و سناتور تیم اسکات گفتند ممنوعیت ملی سقط جنین پس از 15 هفته بارداری را امضا خواهند کرد. هیلی، تنها نامزد زن خواستار این شد که همه آنها به اجماعی در این زمینه دست پیدا کنند. اما ران دسنتیس با اینکه قانون ممنوعیت شش‌هفته‌ای سقط‌جنین که در فلوریدا را امضا کرده است از پاسخ مستقیم به این سوال در مناظره طفره رفت. در موضوع مسائل نظامی نیز راماسوامی و دسنتیس گفتند که با تامین مالی بیشتر برای اوکراین مخالفت می‌کنند، اگرچه د‌سنتیس بر موضوع حضور نظامی در مرزهای جنوبی بیشتر تاکید داشت که باعث شد پس از مناظره حمایت‌ها از وی کمی بیشتر شود. در ادامه این مناظره هشت رقیب تلاش کردند از این فرصت برای اثبات برتری خود استفاده کنند و مواضع خود را درباره انتخابات پیشین این کشور، شورش علیه کنگره، تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات، جو بایدن، اقتصاد دولت فعلی، انرژی و اوکراین مطرح کنند. اما در پایان و با بررسی رسانه‌ها، برخی نظرسنجی‌ها و فضای موجود کمپین‌های انتخاباتی می‌توان گفت کماکان ران دسنتیس رقیب اصلی ترامپ به شمار می‌رود، و راماسوامی را باوجود نمایشی قابل قبول تا به این لحظه نمی‌توان رقیبی جدی‌ برای ران دسنتیس دید. میزان حمایت‌های مالی پس از مناظره نیز نشان می‌دهد که فرماندار فلوریدا عملکرد نسبتا مناسبی داشته است اما نه به‌اندازه‌ آنکه فاصله‌ خود با رقیب اصلی یعنی ترامپ را کم کند. این نکته نیز حائز اهمیت است که درحال حاضر ترامپ شانس اول است به همین جهت است اکثر نامزدها از رویارویی مستقیم، انتقاد تند و ایستادن مقابل رئیس‌جمهور پیشین طفره می‌روند و تنها امیدواری آنها حذف او از انتخابات به دلایل قضایی و اتهامات وی است.

مرتبط ها