کد خبر: 83866

«بازپرس» چه می‌گوید؟

گفتن از واقعیت‌های تلخ ایران

حدود دو ماهی است که از قاب شبکه اول تلویزیون، سریالی به نام *بازپرس* در حال پخش هست.

حسن علیرضائی:این سریال را میتوان از آثار موفق و خوب سیما در چندین سال گذشته برشمرد که بر اساس پرونده ای واقعی به تصویر کشیده شده است.موضوع سریال، یکی از معضلات چندین ساله کشور و جامعه است. سه کارکرد مهم برای رسانه تعریف شده که عبارت است از «اخبار، آموزش و سرگرمی» که در این سریال دو کارکرد اخبار و آموزش به خوبی و با نویسندگی قوی حسین تراب نژاد و نقش آفرینی بازیگران با تجربه ای همچون مهدی فخیم زاده، محمد رضا شریفی نیا،فرهاد قائمیان، محسن قصابیان، حمیدرضا هدایتی، رسول نجفیان،کاظم هژیرآزاد،شهین تسلیمی،پوراندخت مهیمن،فریبا متخصص،سوگول طهماسبی و دیگر بازیگران به روی آنتن رفته است. 
در سالهای گذشته فیلمسازان و تولیدکنندگان سریالهای تلویزیونی آثار و طرحهای خود را بر اساس تخیلات ذهنی نویسنده در موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، معارفی و با استفاده از شخصیت های نمادین به تصویر می کشیدند که بعضا جذابیت خاصی برای مخاطب نداشت. اما در سریال «بازپرس» و بر اساس پرونده واقعی، مخاطب سریال، با هنر و ابتکار کارگردان این مجموعه یعنی احمد معظمی با شخصیت واقعی داستان روبرو شده است.این شخصیتها برآمده از درون داستان واقعی و پرونده های موجود در قوه قضائیه است که برای نخستین بار و با هدف به تصویر کشیده شدن در قاب تلویزیون در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفته است. 
مخاطبان این سریال آنچه را که تا پیش از این از روشهای مختلف مانند فضای مجازی، سایتها و... شنیده بودند را می‌بینند و بخشی از واقعیتهای تلخ جامعه را بصورت شفاف از طریق رسانه ملی احساس میکند. 
 موضوع اصلی سریال این است که عده ای با استفاده از رانت و بده بستانهای سیاسی و نفوذ در دستگاه قضائی و شبکه بانکی کشور وامهای میلیاردی بدون وثیقه و یا با حداقل وثیقه میگیرند و در طرف دیگر قضیه خانواده ای برای برگزاری عروسی پسر خود معطل صد میلیون وام از بانک است و در نهایت برای گرفتن پول قرضی عامل قتل غیرعمدی همسر دوست قدیمی و سرمایه دار خود میشود. 
در طرفی بانک با یک تلفن مدیرعامل مبلغ بالای صد میلیارد تومان برای یک فرد که به اسمش شرکت سوری ثبت کرده اند، واریز میکند و از طرفی پدر خانواده که اتفاقا فردی بازنشسته است به خاطر نداشتن ضامن و دیگر اشکالات دست و پا گیر دست خالی از بانک بیرون میاید. در بخش دیگر این سریال نفوذ باند ثروت و قدرت و ارتباط با یک قاضی و آلوده کردن داماد وی را میبینیم که در روند رسیدگی به پرونده خلل ایجاد میکند. در سوی دیگر قاضی را می‌بینیم که با  ایستادگی مقابل تهدیدها و تطمیع ها با شجاعت و دقت کافی پرونده را بررسی و به سرنخ های زیادی دست پیدا میکند. این قصه های پر غصه جامعه، تا حدودی قشرهای مختلف مردم را دلگیر و مایوس کرده اما بیان و به تصویر کشیدن این  واقعیتها نتایج مثبتی برای مجموعه حاکمیتی در پی خواهد داشت. 
_نخستین تاثیر مثبت اینگونه سریالها جذب و افزایش مخاطبان رسانه ملی است. رسانه ای که در این وانفسای جنگ نابرابر رسانه ای تنهاست و اینگونه آثار، مخاطب را بیش از پیش پای گیرنده های تلویزیون می کشاند. 
_دیگر اثر مثبت این دست تولیدات تلویزیونی بازگشت اطمینان بیشتر مردم به مجموعه حاکمیت است، که رسانه ای که کاملا دولتی و وابسته به نظام میباشد، برخی از واقعیتهای تلخ جامعه را به تصویر میکشد و رسانه ملی با ایفای نقش و وظیفه ذاتی خود قدری سوسوی امید را در دل مردم بیشتر میکند. 
_دیگر اثر مثبت سریال بازپرس را میتوان در افزایش و انتقال مطالبات مردم به مسئولان سه قوه برای برخورد شدید و قوی با چنین مفسدان دانه درشت برشمرد که ان شاءالله این موارد اگر کاملا ریشه کن نمیشود،به حداقل ترین سطح خود برسد. 

مرتبط ها