کد خبر: 83850

پدیده تیراندازی‌های دسته‌جمعی در آمریکا درحال گذار به تروریستی شدن است

اسلحه بخر آدم بکش

روز گذشته آمریکا بار دیگر شاهد یک اقدام مسلحانه دیگر بود. در این حادثه فردی جوان با اسلحه خود به سمت عده‌ای در یک فروشگاه آتش گشود که در پی آن سه نفر کشته شدند. بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد دست‌کم روی یکی از دو اسلحه قاتل، نشان صلیب شکسته حک شده است؛ نشانی که اشاره به تعلق او به گروه‌های نئونازی دارد که معتقد به برتری سفیدپوستان به شمار می‌رود.

سید مهدی طالبی، خبرنگار گروه بین‌الملل: روز گذشته آمریکا بار دیگر شاهد یک اقدام مسلحانه دیگر بود. در این حادثه فردی جوان با اسلحه خود به سمت عده‌ای در یک فروشگاه آتش گشود که در پی آن سه نفر کشته شدند. بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد دست‌کم روی یکی از دو اسلحه قاتل، نشان صلیب شکسته حک شده است؛ نشانی که اشاره به تعلق او به گروه‌های نئونازی دارد که معتقد به برتری سفیدپوستان به شمار می‌رود.
ایدئولوژیک‌تر شدن تیراندازی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد این کشور درحال تجربه تحولی ترسناک و بازگشت به دوران تاریک دهه‌های گذشته است. تا پیش از این به دنبال افزایش تلفات ناشی از اسلحه در آمریکا بیشتر نگاه‌ها به سمت قوانین محدودکننده فروش اسلحه می‌چرخید اما امروزه قضایا پیچیده‌تر شده‌اند؛ پیچیدگی‌ای که ناشی از ایدئولوژیک شدن کشتارهاست.
قربانیان اسلحه در آمریکا به‌طور عمده در دو دسته قابل تقسیم‌بندی هستند. دسته نخست که اکثر قربانیان را تشکیل می‌دهند کسانی‌اند که از اسلحه برای خودکشی استفاده می‌کنند. دسته دوم افرادی هستند که بر اثر شلیک‌های دسته‌جمعی کشته می‌شوند؛ پدیده‌ای که در آن فرد یا افراد مسلح دست به تیراندازی برای کشتار تعداد زیادی از مردم می‌زنند؛ مانند فروشگاه‌ها یا مدارس.
اغلب افرادی که بر اساس ایدئولوژی برترپنداری سفیدپوستان دست به کشتار می‌زنند تحت تاثیر گروه‌ها، افراد و رسانه‌هایی هستند اما ارتباط غیرمستقیم میان این عوامل و عامل اصلی باعث می‌شود تیراندازی به اقلیت‌ها غیرتروریستی باشد.
 تشدید تنش‌ها در آمریکا که در همه جهات درحال ازدیاد است می‌تواند با سرعت بالایی این کشور را صحنه اقدامات تروریستی سازمان‌یافته مبتنی بر ایدئولوژی‌های گوناگون کند؛ اقداماتی که حتی می‌توانند وارد حوزه ترور خاص مقامات سیاسی نیز بشوند. حمایت معتقدان به برتری سفیدپوستان از ترامپ تعلق آنها به اقشار پایین‌دست که تئوری توطئه در آنها رواج دارد و سابقه درگیری‌ها میان آنان و مخالفان‌شان ازجمله در جریان انتخابات 2020، نشان می‌دهد در آینده‌ای نزدیک آمریکا وارد التهابات مسلحانه خواهد شد.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

مرتبط ها