کد خبر: 83771

منابع اکسیژن ایران در خطر هستند؛

افزایش جنگل‌زدایی در ایران

جنگل‌های ما یک منبع پاک‌سازی طبیعی دی‌اکسید‌کربن بوده و اکسیژن تازه نیز تولید می‌کنند، همچنین آن‌ها در تنظیم دما و بارندگی کمک شایانی می‌کنند.

حسین مظاهری: جنگل‌های ما یک منبع پاک‌سازی طبیعی دی‌اکسید‌کربن بوده و اکسیژن تازه نیز تولید می‌کنند، همچنین آن‌ها در تنظیم دما و بارندگی کمک شایانی می‌کنند. جنگل‌زدایی به علل گوناگونی مثل استفاده یا فروش درختان قطع‌شده به‌عنوان سوخت یا چوب، استفاده از جنگل برای چراگاه دام، ساخت مزارع یا شهرک‌ها به وقوع می‌پیوندد. حذف زیاد درختان بدون احیای جنگل کافی به زیستگاه صدمه وارد کرده و سبب کاهش تنوع زیستی شده است.

در دو دهه گذشته به‌طور متوسط سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از وسعت جنگل‌های کشور کاسته شده. یکی از طرح‌هایی که از مدت‌ها پیش در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده و پس از تصویب هیئت‌وزیران به‌صورت لایحه به مجلس ارائه‌شده، طرح تنفس و استراحت ده ساله جنگل‌هاست.

شماری از نمایندگان مجلس معتقدند اجرای طرح تنفس تنها راه جلوگیری از تخریب بیش‌ازپیش جنگل‌هاست. بر اساس این طرح که مخالفان بسیاری دارد، باید برای ده سال بهره‌برداری از چوب جنگل‌های شمال متوقف شود.

در طرح تنفس جنگل برای مدتی اجازه برداشت قانونی از جنگل داده نخواهد شد، بنابراین جنگل‌ها به وضعیت مناسب و مطلوبی خواهند رسید، در حین اجرای این طرح تنها می‌توان اجازه قطع درختان خشک و آفت‌زده را داد.

مرتبط ها