کد خبر: 83770

هشداری برای همه؛

آسیب‌های کیسه‌های پلاستیکی بر محیط‌زیست

عمر مفید کیسه‌های پلاستیکی بسیار کم شده است به‌طوری‌که اغلب اوقات مسیر مغازه تا منزل را طی می‌کند و بعد از آن مستقیم وارد سطل زباله می‌شود، بگذریم که تعدادی از خانواده‌ها از آن‌ها به‌عنوان کیسه‌زباله استفاده می‌کنند اما درنهایت آن‌ها وارد طبیعت می‌شود.

حسین مظاهری: در گذشته مردم برای خرید از سبدهایی باقابلیت مصرف چندباره و یا کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کردند که قابلیت شستشو داشتند اما با تغییر سبک زندگی، سبدها و کیسه‌های پارچه‌ای خرید، جای خود را به کیسه‌های پلاستیکی دادند و به‌مرور به یکی از موضوعات پرخطر در محیط‌زیست تبدیل شدند.

بر اساس آمار سازمان جهانی World Popution Review، سال ۲۰۲۱ ایران رتبه ۱۷ در تولید کالاهای پلاستیکی را داشت و جزء ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های پلاستیکی بود و سالانه حدود ۴ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید کرد که نیم میلیون تن آن به کیسه پلاستیکی اختصاص داشت. پلاستیک بافت خاک را تغییر داده و خسارت‌های زیادی را به بخش محیط‌زیست می‌زند.

پلاستیک‌ها برای حیات خشکی و دریایی بسیار سمی هستند. محصولات معمولی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم عملاً غیر تجزیه‌پذیر هستند و مدت‌های زیادی را بدون تغییر در طبیعت باقی می‌مانند. محصولات جانبی خطرناک یا مونومرهای آزاد از طریق محلول‌های تولیدشده در محل دفن زباله به آب‌های شیرین و دریا راه پیدا می‌کنند.

مرتبط ها