کد خبر: 83762

حواستان به محیط زیست هست؟

دریای خزر در آستانه سرنوشت دریاچه ارومیه

در چند سال اخیر، تقریباً ۶۰ سانتی‌متر عقب‌نشینی در سواحل ایران رخ‌داده است و در سمت کشور قزاقستان این عدد در حدود ده کیلومتر است.

حسین مظاهری: در چند سال اخیر، تقریباً ۶۰ سانتی‌متر عقب‌نشینی در سواحل ایران رخ‌داده است. و در سمت کشور قزاقستان این عدد در حدود ده کیلومتر است. ایران در بهترین قسمت دریای خزر قرارگرفته است و عمق دریا، سمت ایران بسیار زیاد است، به همین دلیل نیز نسبت به چهار کشور دیگر، دیرتر متوجه تبعات این اتفاق می‌شویم. اما زمانی که این مسئله در بخش ایران تشدید شود، بالاترین خسارت را هم خواهیم دید. ما جنگل‌های هیرکانی را داریم که ریشه آن متأثر از دریای کاسپین است و اگر دریا خشک شود یا عقب‌نشینی کند با بالاترین موج مهاجرت جانداران این جنگل‌ها و چه‌بسا نابودی تدریجی جنگل‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

تصاویر ماهواره‌ای حکایتی تلخ را درباره دریای خزر نشان می‌دهند، بر اساس این تصاویر، طی ۱۵ سال اخیر دریای خزر در حال کوچک شدن است. علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، دراین‌باره گفت؛

ورودی دریای خزر کاهش‌یافته و تراز آب این دریا در حال پایین رفتن است، موضوعی که زنگ خطری زیست‌محیطی را برای زیست‌بوم کشور‌های منطقه به صدا در می‌آورد.

طبق گزارش مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، سطح آب دریای خزر پس از بالاترین تراز خود در 80 سال اخیر که در سال 1374 میلادی اتفاق افتاد، با سیری غیریکنواخت در حال کاهش است. بیشترین میزان این کاهش نیز در بازه زمانی سال‌های 1387 تا 1394 میلادی به وقوع پیوسته و این رخداد با کاهش قابل ‌ملاحظه آبدهی رودخانه‌های مهم شمالی از جمله رودخانه ولگا هم‌زمان بوده است.

مرتبط ها