کد خبر: 83581

گزارش «فرهیختگان» از رونق مشاغل آینده با ظهور هوش مصنوعی در دنیا؛

استادان حذف‌شدنی نیستند

به‌رغم اینکه بسیاری از مشاغل ممکن است با روی کار آمدن هوش مصنوعی حذف شوند، اما استادان جزء آن دسته‌ای هستند که به‌دلیل تعاملات نزدیکی که با دانشجویان دارند، بعید به‌نظر می‌رسد که حتی با فرآیند اتوماسیون، از سیستم آموزش عالی دنیا حذف‌شدنی باشند.

ندا اظهری، مترجم: از همان زمان که سر‌و‌کله هوش مصنوعی در دنیا پیدا شده، نگرانی‌ها از حذف بسیاری از مشاغل مطرح شد. رواج استفاده از هوش مصنوعی به معنای ورود ربات‌ها و سیستم‌های رباتیک به دنیای انسان‌هاست و از این رو، کارشناسان این احتمال را مطرح کردند که حذف بسیاری از نیروهای انسانی از گردونه رقابت با هوش مصنوعی وجود دارد. در‌حال‌حاضر هم بخشی از حوزه‌ها با آنلاین شدن بسیاری از مشاغل که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کنند، نیروی انسانی عملا حذف شده و سیستم‌های هوشمند جایگزین آنها شده‌اند که به‌واسطه الگوریتم‌های هوشمند عمل می‌کنند. اما برخلاف آنچه تصور می‌شود، هوش مصنوعی همواره باعث از بین رفتن مشاغل مختلف نمی‌شود، بلکه مشاغلی هم هستند که از انقلاب هوش مصنوعی جان سالم به‌در خواهند برد. 

به گزارش الجزیره، به‌رغم اینکه بسیاری از مشاغل ممکن است با روی کار آمدن هوش مصنوعی حذف شوند، اما استادان جزء آن دسته‌ای هستند که به‌دلیل تعاملات نزدیکی که با دانشجویان دارند، بعید به‌نظر می‌رسد که حتی با فرآیند اتوماسیون، از سیستم آموزش عالی دنیا حذف‌شدنی باشند. باوجود تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر برای توسعه مهارت‌های هوش مصنوعی در ارتباط با انسان صورت گرفته، اما این فناوری هنوز هم در انجام کارهایی که ترکیبی از مهارت‌های فنی و اجتماعی و عاطفی است، به پای انسان نمی‌رسد. بسیاری از کارشناسان معتقدند در کوتاه‌مدت، هوش مصنوعی بیشتر از آنکه بتواند جایگزینی برای نیروی انسانی باشد، مکمل انسان‌ها خواهد بود. حتی با پیشرفت این فناوری، نباید همه موضوعات شناختی را به ماشین‌ها واگذار کرد. انجام این کارها نه‌تنها وابستگی به فناوری را تشدید می‌کند، بلکه تفکر انتقادی و تامل را در جنبه‌های ضروری تجربه انسانی تضعیف می‌کند. هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد تحول مثبت را در آموزش در اختیار دارد. به‌عنوان مثال برنامه‌های دید کامپیوتری و اپلیکیشن‌های تبدیل صوت به متن که مبتنی‌بر هوش مصنوعی کار می‌کنند، قادرند به‌طور قابل توجهی دسترسی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را برای دانشجویان مبتلا به اختلالات بینایی و شنوایی افزایش دهند. هوش مصنوعی همچنین می‌توانند بار کاری استادان دانشگاه را کاهش دهد؛ با وجود این استادان باید محور آموزش و یادگیری باشند. زمانی که دانشجویان در معرض تدریس خصوصی قرار می‌گیرند، فرآیند آموزش بهتر انجام می‌شود. تعداد محدود استادان و رشد سریع دانشجویان می‌تواند چالش‌هایی را در آموزش ایجاد کند که با توسعه هوش مصنوعی این مشکل تا حد زیادی می‌تواند رفع شود. هوش مصنوعی به‌عنوان دستیاری در کنار استادان دانشگاهی و معلمان مدارس می‌توانند فناوری‌های یادگیری تطبیقی را فراهم کنند. این فناوری‌ها با ارزیابی دانش و شایستگی‌های دانشجویان، شکاف‌های موجود را از بین برده و نتایج یادگیری را بهبود می‌بخشند. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها