کد خبر: 83399

بررسی آخرین راهبردهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان؛

آغاز تحرکات خاموش اصلاح‌طلبان برای انتخابات

کمتر از هفت ماه تا برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده است. سوالی که اما هنوز به آن جواب دقیقی داده نشده این است که چه احزاب و جناح‌های سیاسی در انتخابات پیش‌روی مجلس حضور پیدا خواهند کرد و اساسا استراتژی انتخاباتی جناح‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات مجلس چه خواهد بود.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست: کمتر از هفت ماه تا برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده است. سوالی که اما هنوز به آن جواب دقیقی داده نشده این است که چه احزاب و جناح‌های سیاسی در انتخابات پیش‌روی مجلس حضور پیدا خواهند کرد و اساسا استراتژی انتخاباتی جناح‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات مجلس چه خواهد بود. طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان که نتوانستند در انتخابات سال98 مجلس، پیروزی قابل‌توجهی داشته باشند نیز از جمله احزاب سیاسی هستند که آمدن یا نیامدن آنها در انتخابات مجلس دوازدهم محل تردید است. از طرفی طیف‌های رادیکال اصلاح‌طلبان از عدم اقبال برای شرکت در انتخابات سخن به میان می‌آورند، از طرفی دیگر طیف‌های میانه‌تر اصلاح‌طلبان معتقدند باید در انتخابات مجلس مشارکت کنیم. با در نظر گرفتن بحث‌ها و اختلاف‌نظرهایی که همچنان میان طیف اصلاحات جریان دارد با پایان مهلت پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس به نظر می‌رسد که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلبان در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند، اما قصد ندارند تا اعلام نهایی نتایج ثبت‌نام آن را رسانه‌ای کنند، با این وجود اقدامات و فعالیت حزبی برخی جناح‌های اصلاح‌طلب نیز این گزاره را تقویت می‌کند که اصلاح‌طلبان نه‌تنها قصد عدم مشارکت در انتخابات را ندارند بلکه برای حضور در انتخابات برنامه‌ریزی کرده‌اند اما فعلا قصد ندارند برنامه انتخاباتی خود برای مجلس دوازدهم را علنا اعلام کنند. احتمالا اصلاح‌طلبان در آخرین روزهای باقی‌مانده تا انتخابات مجلس سازوکار حضور خود در انتخابات را علنی خواهند کرد. در ادامه ضمن گفت‌وگو با برخی از اعضای احزاب و جناح های سیاسی، استراتژی احتمالی آنها برای انتخابات مجلس دوازدهم را مورد بررسی قرار داده‌ایم. 

  آمدیم اما هنوز تصمیمی نگرفتیم
علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی که با ما داشته ضمن اینکه از نام‌نویسی خود در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس خبر داد، گفت از اعضای حزب کارگزاران در شهرستان‌ها برخی اشخاص در پیش‌ثبت‌نام انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند اما از نام‌نویسی چهره‌های شاخص کارگزاران در تهران خبری نداد.
جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز گفت: «هنوز اسامی را که عضو حزب اعتماد ملی باشند و در پیش‌ثبت‌نام نام‌نویسی کرده باشند را سرجمع نکردیم. دو سه نفری را اطلاع دارم که از شهرستان‌ها ثبت‌نام کردند، یکی از این افرادی که ثبت‌نام کرده است، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و از دوستان ماست. اما تهران را خبر ندارم.» جوادی‌حصار در ادامه درباره احتمال انتشار لیستی از اعتماد ملی پاسخ داد: «اگر کاندیداهای مورد نظر خودمان را در بین ثبت‌نام‌کنندگان حزب اعتماد ملی که بتوانیم با آنها لیست منتشر کرده پیدا کنیم، احتمالا نزدیک 20 نفر از سراسر کشور تحت عنوان لیست اعتماد ملی را منتشر می‌کنیم.»
سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره انتشار لیستی از سوی جبهه اصلاحات گفت: «آنها که از فحوای کلام‌شان این‌طور برمی‌آید که گزینه‌ای ندارند یعنی اگر گزینه‌ای داشته باشند، در انتخابات شرکت می‌کنند و فکر نمی‌کنم روی گزینه کمترشناخته‌شده که رای‌آور نباشد ائتلاف کنند بلکه قصد دارند روی شخصیت‌های قابل رقابت که بتوانند در تهران رقابت کرده و رای بیاورند ائتلاف کنند. قرار نیست روی افرادی که احتمال رای‌آوری‌شان پایین باشد لیست بسته بشود.» برمبنای آنچه اعضای دو حزب راست کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی مطرح کردند می توان این‌طور برداشت کرد که جناح‌های میانه‌رو اصلاحات گرچه در پیش‌ثبت‌نام انتخابات نام‌نویسی کردند اما فعلا قصد ندارند برنامه خود برای چگونگی شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم را اعلام کنند و احتمالا مشخص شدن این امر را به روزهای نزدیک‌ به انتخابات مجلس دوازدهم موکول کرده‌اند. 

  هم‌حزبی‌های بهزاد نبوی، آماده‌باش برای نقش‌آفرینی در انتخابات
در نقطه مقابل جناح‌های میانه‌روی اصلاحات اما طیف تندروی اصلاح‌طلب قرار دارند که اگرچه علنا اعلام نمی‌کنند در انتخابات شرکت خواهند کرد اما سعی دارند بگویند قرار نیست در انتخابات اسفند حضور پررنگی داشته باشند. با این وجود، در میانه گمانه‌زنی‌های انتخابات مجلس برای آمدن یا نیامدن اصلاح‌طلبان چپ، حزب توسعه ملی (سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)، در روز 25 مردادماه، اولین جلسه اعضای شورای مرکزی‌اش را تشکیل داد و صادق نوروزی به عنوان دبیرکل این حزب منصوب شد. تشکیل اولین جلسه شورای مرکزی این حزب در ایام مراحل آغازین انتخابات این گزاره را تقویت می‌کند که طیف‌های چپ اصلاح‌طلب نیز قصد مشارکت در انتخابات پیش‌روی مجلس را دارند و به همین دلیل تمرکز بیشتری بر فعالیت‌های حزبی خود به منظور تصمیم‌گیری در این رابطه داشته‌اند، براین اساس اگرچه اظهارنظری درباره نام‌نویسی برخی چهره‌های نزدیک به طیف چپ اصلاح‌طلبان منتشر نشده اما می‌توان گفت احتمالا برخی از افراد نزدیک به این طیف در پیش‌ثبت‌نام انتخابات اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند و فعلا منتظرند تا نتایج پیش‌ثبت‌نام قطعی مشخص شود و بعد از آن نسبت به حضور یا عدم حضور در انتخابات تصمیم‌گیری کنند. 

  ائتلاف اعتدالی‌ها با لاریجانی؟
همزمان با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دوازدهم گمانه‌زنی‌هایی از جانب برخی شخصیت‌های حزب اعتدال و نزدیکان لاریجانی مبنی‌بر احتمال ائتلاف و انتشار لیست از جانب اعتدالی‌ها و لاریجانی‌ها مطرح می‌شد؛ با نزدیک‌تر شدن به ایام انتخابات اما همچنان مشخص نیست که اعتدالی‌ها با چهره‌های نزدیک به لاریجانی لیستی منتشر خواهند کرد یا شخص لاریجانی از لیستی حمایت خواهد کرد یا خیر. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگویی که ما با داشته ضمن بیان اینکه جلسات حزب اعتدال به‌صورت منظم برگزار می‌شود اما گفت هنوز برای صحبت درباره انتخابات زود است. او درباره احتمال ائتلاف با لاریجانی ضمن بیان اینکه هنوز برای صحبت در این زمینه زود است گفت: «نمی‌دانیم آنها چه سازوکاری برای انتخابات پیش‌رو در نظر گرفته‌اند.» منصور حقیقت‌پور از نزدیکان لاریجانی که در انتخابات پیش‌رو اقدام به پیش‌ثبت‌نام کرده درباره احتمال ائتلاف با اعتدالی‌ها، گفت: «هنوز بحث ائتلافی مطرح نیست، شاید الان دارای مواضع مشترکی با یکدیگر باشیم و همه منتقد وضعیت جاری کشور باشیم ولی هنوز برای هیچ ائتلافی صحبت نشده است.» با این مبنا به نظر می‌رسد اعضای حزب اعتدال و توسعه و افراد نزدیک به لاریجانی فعلا منتظر اعلام نتایج پیش‌ثبت‌نام‌ها در انتخابات مجلس هستند تا پس از این برای چگونگی نقش‌آفرینی و حضور در انتخابات اسفندماه تصمیم‌گیری کنند. 

مرتبط ها