کد خبر: 83391

براساس عملکرد ماهانه 413 شرکت در تیرماه «فرهیختگان» بررسی کرد؛

کاهش محسوس تورم شرکت‌های صنعتی بورسی + نمودار

پژوهشکده پولی بانک مرکزی ایران به‌صورت ماهانه وضعیت تولید تعداد 270 شرکت بورسی و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز وضعیت تولیدات ماهانه 316 شرکت بورسی در حوزه صنعت و معدن را بررسی می‌کنند. اخیرا هر دو بازوی پژوهشی دولت و مجلس داده‌های مربوط به عملکرد شرکت‌های بورسی در تیرماه را منتشر کرده‌اند.

 فرهیختگان: گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد ازجمله محدودیت‌های تولید در ماه‌های اخیر، معضل قطعی برق بوده است. البته آن‌طور‌که آمارهای عملکرد شاخص نشان می‌دهد وضعیت فعلی تولیدات صنعتی بسیار بهتر از سال 1400 و 1399 بوده و میزان قطعی برق صنایع نیز نسبتا کمتر شده و همچنین قطعی‌ها دارای برنامه و زمان قطعی برای تولیدکنندگان مشخص است. بخش دیگری از داده‌های آماری عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد برخلاف روندهای شاخص بورس، بیش از 90 درصد از شرکت‌های بورسی طی بهار امسال سودده بوده‌اند. 

براساس آمار سال 1399، شرکت‌های ثبت‌شده در بازارهای بورس و فرابورس ایران حدود 60 درصد ارزش محصول کارگاه‌های بزرگ صنعتی را در اختیار دارند. از این رو بررسی آمار ماهانه عملکرد تولید و فروش این شرکت‌ها می‌تواند تصویر نسبتا قابل‌قبولی از عملکرد بخش صنعت در کشور ارائه دهد. ضمن آنکه همسویی دادها‌هایی استخراج‌شده از این شرکت‌ها با شاخص تولید صنعتی کشور موید این مطلب است. با توجه به آنکه شاخص‌های رسمی کشور با تاخیر منتشر می‌شوند می‌توان به شاخص‌های استخراج‌شده از داده‌های شرکت‌های بورسی برای فهم سریع‌تر وضعیت صنعت در کشور رسید.

برای خواندن متن کامل این گزارش اینجا را بخوانید.

مرتبط ها