کد خبر: 83246

منابع خبری درباره ماجرای تبدیل چه می‌گویند؟

ادامه تبادل به شرط رفتار آمریکا

اعلام خبر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی، آن هم در میان خط و نشان کشیدن‌های مقامات آمریکایی درباره اعزام 3 هزار تفنگدار به خلیج فارس برای مقابله با توقیف نفتکش‌ها، همه رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل بین‌الملل را شوکه کرد.

صادق امامی، دبیر گروه بین الملل:اعلام خبر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی، آن هم در میان خط و نشان کشیدن‌های مقامات آمریکایی درباره اعزام 3 هزار تفنگدار به خلیج فارس برای مقابله با توقیف نفتکش‌ها، همه رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل بین‌الملل را شوکه کرد. هرچند در طول یک‌سال گذشته مقامات ایرانی از مذاکرات پیرامون تبادل زندانیان سخن می‌گفتند اما تکذیب آن از سوی مقامات آمریکایی، احتمال دستیابی به توافق در این زمینه را تقریبا ناممکن کرده بود. از همین رو، پس از اعلام خبر مبادله زندانیان، برخی رسانه‌ها همچون آسوشیتدپرس از آن به‌عنوان «توافق پیچیده» یاد کردند؛ توافقی که بر پایه آن، چهار زندانی آمریکایی در برابر چهار زندانی ایرانی، آزاد خواهند شد و ایران به 6 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه‌شده‌اش در کره جنوبی نیز دسترسی خواهد یافت. 

آن‌گونه که مقامات ایرانی گفته و رسانه‌های غربی نوشته‌اند، ریشه این توافق پیچیده به حداقل دو سال پیش یعنی سال 1400 بازمی‌گردد. در آن سال، تهران و لندن مشغول مذاکرات برای آزادی دو زندانی دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی (نازنین زاغری و انوشه آشوری) بودند که به جرم جاسوسی در زندان‌های ایران به سر می‌بردند. دقت در اظهارات مقامات ایرانی، نشان می‌دهد که در این مذاکرات، آزادی زندانیان آمریکایی نیز در دستور کار بوده است اما دقیقا مشخص نیست که چرا این اتفاق نیفتاده است.

برای خواندن متن کامل گزارش اینجا را بخوانید.

مرتبط ها