کد خبر: 83192

بررسی شرایط جدال حساس ذوب آهن و سپاهان با فرشید طالبی؛

دربی اصفهان؛ بازی ریسکی و احتمالا پرگل

در ادامه لیگ جذاب بیست‌و‌سوم این بار دربی اصفهانی‌ها در هفته دوم برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این دربی از سال‌های قبل جذاب‌تر باشد؛ چراکه ذوب‌آهن بعد از چند سال ناکامی، این فصل گام بزرگی برداشته و می‌خواهد خود را در جدول رده‌بندی بالا بکشد. دو تیم لیگ را با برد شروع کردند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:در ادامه لیگ جذاب بیست‌و‌سوم این بار دربی اصفهانی‌ها در هفته دوم برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این دربی از سال‌های قبل جذاب‌تر باشد؛ چراکه ذوب‌آهن بعد از چند سال ناکامی، این فصل گام بزرگی برداشته و می‌خواهد خود را در جدول رده‌بندی بالا بکشد. دو تیم لیگ را با برد شروع کردند. برای سپاهانی‌ها قابل پیش‌بینی بود نتیجه خوبی بگیرند اما شکست تراکتور با 3 گل برای خوشبین‌ترین هوادار این تیم هم کمی دور از ذهن بود. مورایس اما تیمش را با روحیه برنده به میدان فرستاد تا با توجه به ناهمانگی موجود در تیم تراکتور بهترین نتیجه برای آنها رقم بخورد. 
از طرفی ذوب‌آهن هم نتیجه خوبی گرفت. این تیم که در فصول اخیر به زنگ تفریح برخی تیم‌ها تبدیل شده و اغلب با یک بازی تدافعی موجب اعتراض رقبا بود، در بازی هفته اول خوب درخشید. ذوب‌آهن یکی از بهترین نمایش‌های خود را در خانه ملوان داشت و هواداران این تیم با سرمربی جدید به نتایج بهتر و بازگشت به روزهای خوب گاندوها بسیار امیدوارند. 

 دربی حساس‌تر از قبل
دربی حساسیت خاص خود را دارد. هرچند دربی دیگر شهرهای ایران همیشه تحت تاثیر بازی استقلال و پرسپولیس چندان سروصدا نمی‌کند اما واقعیت این است که در هر شهری دربی حساسیت خاص خود را دارد. این‌بار نیز دربی اصفهانی‌ها می‌تواند جذاب باشد. مورایس در هفته اول، با یک ترکیب هجومی با استفاده از بازیکنان جدید خود ترکیبی برنده به میدان فرستاد. آمادگی در عملکرد تک تک سپاهانی‌ها موج می‌زد. با این حال نمی‌توان به این 90 دقیقه استناد کرد. سابقه می‌گوید واقعیت هر تیمی از هفته پنجم مشخص می‌شود چراکه تیم‌ها از فرم آماده‌سازی خارج شده در فرم مسابقه قرار می‌گیرند. از این رو پیش‌بینی می‌شود سپاهان هفته به هفته بهتر شود و همین موضوع زنگ خطر را برای ذوب‌آهن به صدا در می‌آورد. 
فرشید طالبی بازیکنی که سابقه بازی در هر دو تیم را دارد در مورد دربی اصفهان به «فرهیختگان» گفت: «تا هفته‌های چهارم، پنجم نمی‌توان تیم‌ها را براساس معیار واقعی سنجید چراکه به نوعی برای هم نامفهوم هستند. طبیعی است که زمانی برای خارج شدن از شرایط بدنسازی لازم دارند. در این تورنمنت حساس نمی‌توان گرفتن امتیازهای مفید در این هفته‌های اولیه را انکار کرد؛ چراکه این امتیازات ممکن است در انتهای فصل به‌شدت به کار تیم‌ها بیاید. در بازی سپاهان و تراکتور برتری سپاهان مشخص بود با این تفاوت که تراکتور به این شکل باقی نمی‌ماند و به مرور به هماهنگی می‌رسد. با این حال سپاهان شروع فوق‌العاده‌ای داشت. خیلی خوب فضا و زمان را برای حریف محدود کرده بود و اجازه نمی‌داد که تراکتور کاری از پیش ببرد.»
در سوی دیگر میدان نیز ذوب‌آهن خوب تیمی ساخته است. شاید در ظاهر سپاهان بهتر به نظر برسد اما آنچه از تیم ربیعی در بازی با ملوان دیدیم نوید درخشش این تیم را می‌دهد. میل به کار هجومی و بازی رو به جلو خلأ اصلی این تیم طی فصول اخیر بود که به نظر می‌رسد این فصل در تیم ربیعی می‌بینم. سپاهانی‌ها قطعا با تیمی متفاوت از فصل قبل روبه‌رو هستند و نمی‌توانند مقابل ذوب‌آهن ربیعی بی‌گدار به آب بزنند. از این رو باید منتظر یک بازی جذاب باشیم.  مدافع سابق فوتبال ایران در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: «از طرفی ذوب‌آهن با تغییر تفکرات و تغییر نفرات تیم به نوعی در هفته اول خوب عمل کرد. ملوان را در حضور هوادارانش شکست داد پس می‌تواند برای هر حریفی خطرناک باشد. به واقع تیمی که در خانه حریف و مقابل هواداران این تیم دو گل می‌زند یعنی شروع خوبی دارد و روند کارش امیدوار‌کننده است. در نتیجه دو تیم لیگ را آتشین استارت زدند. چیزی که مشهود بود، دو تیم تمایل زیادی به فوتبال بازی کردن دارند. مورایس فصل قبل تیمی تهاجمی با درصد ریسک بالا به میدان می‌فرستاد و امسال نیز با خرید‌هایی که داشته نشان می‌دهد این روند ادامه دارد. از طرفی همیشه تیم ربیعی فوتبال بازی کردن و بازی رو به جلو را در دستورکار دارد. من فکر می‌کنم شاید در دربی هر دو تیم احتیاط را در دستور کار قرار دهد اما اگر حساسیت دربی اثر‌گذار نباشد، می‌توانیم منتظر یک بازی فنی از هر دو تیم و حتی یک فوتبال ریسکی با تمایل به گل زیاد را شاهد باشیم.» 

 ستاره‌ها جواب می‌دهند
مربی توانای سپاهان بدون شک با توجه به یارگیری‌ای که داشته یک سر و گردن بالاتر از رقیب همشهری است، اما واقعیت این است که فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و به همین دلیل جذاب است. 
در عوض ذوب‌آهن برای هم‌ترازی با رقبای لیگ برتری فصل را با خرید محمد ربیعی استارت زد. آنها که در این سال‌ها همواره درگیر تصمیمات و انتخاب‌های اشتباه مدیریتی بودند بیشترین لطمه را از همین ناحیه خوردند. این‌بار اما مدیران ذوب‌آهن با جذب یکی از مربیان خوب لیگ برتر فضا را برای قدرتمند شدن فراهم کردند. ذوب‌آهن نه پابه‌پای سپاهان بلکه در حد توان خود بازیکنان خوبی جذب کرد و عملکرد خوبی داشت با این حال غیبت کمال‌کامیابی‌نیا که قرار بود نقش لیدر را در زمین برای ذوب‌آهن ایفا کند همچنان ادامه دارد. شاید این تیم برای سپاهان نه آن ذوب‌آهن همیشگی بلکه تیمی هجومی و قدرتمند باشد. از این رو است که امتیاز این بازی مهم است. امتیازاتی که می‌تواند در پایان لیگ به‌شدت به درد هر تیمی بخورد. 
بازیکن سابق دو باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن تغییرات را مثبت دانست و گفت: «ذوب‌آهن تارتار خیلی متفاوت بوده و تقریبا با احتیاط بازی می‌کردند. ولی فکر می‌کنم که ربیعی حتی در همان بازی اول هم جسورانه بازی کرد. ذوب‌آهن و برخی دیگر از تیم‌های نامی همواره به دنبال بازی جسورانه هستند و این سیستم روی آنها بیشتر جواب می‌دهد. این تیم در دوران اوجش سراپا حمله بود و من این شرایط را با سبزپوشان اصفهانی تجربه کردم. پس فکر می‌کنم روند ذوب‌آهن از این پس با ربیعی بتواند حاکم بازی باشد و بازی‌های زیبایی را از این پس از آنها ببینیم. فکر می‌کنم فرآیند فوتبالی ذوب‌آهن با تفکرات ربیعی همسو باشد اما اینکه چقدر به مرحله اجرا برسد و به حاشیه نرود نیز از هنرهای این مربی است. من فکر می‌کنم ذهنیت ربیعی می‌تواند روی بازیکنان تاثیر بگذارد و امسال از این تیم جهش حداقلی را خواهیم دید.» 

 حاشیه مخصوص دربی
این دربی هم همچون سایر دربی‌ها همیشه حواشی به همراه داشته است. بلیت ‌فروشی این بازی همیشه به بهانه‌ای برای جنگ دو تیم در فضای مجازی بدل شده و این‌بار هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال اما جنگ اصلی برای دو تیم بیرون زمین شکل گرفته است. ذوبی‌ها باید برای بازشدن پنجره نقل‌وانتقالاتی خود بجنگند و سپاهان نیز برای ثبت قرارداد بازیکنانش باید از آنها تخفیف بگیرد. 
سپاهان با همه دارایی‌هایش، اخیرا دو بازیکن مصدوم روی دستش مانده است. مصدومیت امید نورافکن و محمد کریمی، دو بازیکن خط میانی مورد نیاز مورایس باعث شده تا هر چه سریع‌تر بازیکنان جانشین به اردوی این تیم اضافه شوند. از این رو این روزها صحبت از همکاری با دابو است. در حالی که سپاهان با این هافبک 31 ساله بورکینافاسویی توافق کرده اما به دلیل قوانین جدید و عبور از سقف قرارداد تعیین‌شده نتوانستند از او رونمایی کنند. درست مشکل مشابه عیسی آل‌کثیر! به این ترتیب هر چند مورایس بازیکنان زیاد و خوبی در اختیار دارد اما در برخی خطوط با مشکل روبه‌رو است. 
در سوی دیگر میدان پنجره ذوب‌آهن بسته است و آنها باید هر کاری انجام دهند تا این مشکل حل شود. بدون شک در آستانه بازی حساس با سپاهان این اتفاق می‌تواند تخریب‌کننده‌ترین خبر برای ذوب‌آهن و بازیکنانش باشد. براساس اعلام فدراسیون فوتبال، فیفا مدعی است‌ باشگاه برای واریز پول از حساب مبدا به حساب بازیکن صربستانی اقدام کرده ‌است و با توجه به شرایط پیش‌آمده هرچه سریع‌تر پول به دست بازیکن مذکور خواهد رسید. 
طالبی ساختار این دو باشگاه را قدرتمند‌تر از آن می‌داند که با چنین مشکلاتی تخریب شود. وی به ما گفت: «نمی‌توانیم به فاصله طبقاتی بین تیم‌ها بپردازیم اما همیشه وقتی از ساختار نام می‌بردیم این دو تیم یک سمت صحبت‌ها بوده است. در مقطعی ذوب‌آهن و حتی فوتبال اصفهان از اوج دور شدند اما باز هم هر جا اسم ساختار در فوتبال را می‌برند نام سپاهان و ذوب‌آهن به میان می‌آید. این اغراق نیست ولی انصافا به‌عنوان کسی که در این دو تیم بازی کرد‌ه‌ام به لحاظ ساختاری موفق هستند و به همین دلیل نام‌شان مطرح است. ورود برخی مدیرانی که کاربلد نبودند ذوب‌آهن را نابود کرد و تا انتهای جدول رساند ولی امیدوارم با نوع دیدگاه و با توجه با ساختاری که دارد در کنار سپاهان و دیگر رقبا بدرخشد.»

مرتبط ها