کد خبر: 83184

یک بحث تکراری، وقتی در مواقع بحران پروتکل‌ها را فراموش می‌کنیم؛

خطر ترور روح و روان مخاطب

ساعت 30: 19 خبر تلخی در رسانه‌های رسمی منتشر شد؛ دوباره تروریست‌ها به حرم شاهچراغ حمله کرده بودند و یکی از خبرگزاری در همان بدو انتشار از به شهادت رسیدن دو تن از هموطنان‌مان خبر داد. این خبر سریع در همه رسانه‌ها چرخید و درست 5 دقیقه بعد، یکی دیگر از خبرگزاری‌ها از به شهادت رسیدن 4 نفر در این حمله تروریستی خبر داد.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: حدود ساعت 8 شب، شبکه خبر روی آنتن زده و در حال گفت‌وگو با مصطفی پورمحمدی خبر این حمله تروریستی را اعلام کرد. مجری برنامه اعلام کرد دو تن از هموطنان شهید شدند. خبرها و تصاویر به‌صورت قطره‌چکانی از جایی که مشخص نیست براساس کدام خرد رسانه‌ای منتشر می‌شدند. تصاویر این حمله در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی همین‌طور می‌چرخید اما همچنان تناقضات آشکار در انتشار خبر مشهود بود. بالاخره تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ در ساعت 8 و 20 دقیقه درمورد این موضوع گفت‌وگو کرد و گفت: «دو نفر از تروریست‌ها تلاش کردند، که به داخل حرم نفوذ کنند و به صورت بی‌هدف دست به تیراندازی زدند و یکی از اینها دستگیر شده و نفر دوم متواری است.» 
به نظر می‌رسید که خبر شسته و رفته باشد اما همچنان بی‌خبر از احوال هموطنان‌مان که قربانی این حمله تروریستی شده بودند. خبر تولیت، سریع به‌عنوان خبر یک چرخید و چند دقیقه بعد خبرنگار شبکه خبر با استاندار فارس در یک تماس تلفنی گفت‌وگو کرد و استاندار از به شهادت رسیدن یک نفر خبر داد. استاندار همچنین گفت عامل حمله تروریستی یک نفر است. با وجود اعلام رسمی استانداری همچنان فضای مجازی و انتشار خبر در برخی کانال‌های خبری با ضدونقیض‌هایی همراه بود. شایعات از شهادت دو نفر خبر می‌داد، تا اینکه بالاخره ساعت 21، معاون سیاسی استانداری فارس با اعلام خبر رسمی شهادت یک نفر را تایید کرد. 
با وجود اینکه صداوسیما به‌عنوان یک رسانه رسمی، سریع‌تر از وقایع مشابه وارد عمل شد، اما همچنان بلبشوی رسانه‌ای در انتشار خبرهای این اتفاق مشهود بود. ضمن اینکه همچنان برخی رسانه‌های داخلی که عمدتا در رقابت برای پربیننده شدن در فضای مجازی هستند، متوجه شکل پوشش این مدل خبرها نیستند و احوال مخاطب عمومی را رعایت نمی‌کنند؛ این درحالی است که در همه جای دنیا، هنگام پوشش خبرهای پرتنش و خشونت‌آمیز علاوه‌بر حفظ ظرافت‌های خبری، متوجه بروز عواطف انسانی هم هستند. 

برای خواندن متن کامل گزارش اینجا را بخوانید.

 

مرتبط ها