کد خبر: 83063

عاطفه جعفری

ماجرای گردن نگرفتن ممیزی کتاب

بار دیگر انتشار یک خبر ساده تبدیل به یک جنجال دیگر در حوزه فرهنگ شد.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:بار دیگر انتشار یک خبر ساده تبدیل به یک جنجال دیگر در حوزه فرهنگ شد. یک نویسنده کتابی را که در حوزه دفاع مقدس آماده کرده بود بدون دریافت مجوز انتشار در فضای مجازی بارگذاری می‌کند. در بهترین حالت ممکن بازار نشر، تیراژ یک کتاب 2000 نسخه است اما هو و جنجالی که حول‌وحوش انتشار کتاب در فضای مجازی به راه افتاده، باعث شده که فعلا و در دو روز اول بارگذاری، فقط در کانال تلگرامی این نویسنده، 70 هزار بار دیده شود. اما قضیه از چه قرار است؟
هفتم مهرماه سال گذشته، جعفر شیرعلی‌نیا، نویسنده کتاب «نکته‌های تاریخی» مدعی شد وزارت ارشاد گفته کتابش غیرقابل چاپ است. او در سال 1400 هم اعلام کرده بود وزارت ارشاد مجوز کتاب‌هایش در انتشارات سایان را لغو کرده که البته همان زمان این ادعا ازسوی وزارت ارشاد تایید نشد. با این حال همچنان موارد ادعایی این نویسنده درخصوص عدم موافقت ارشاد برای چاپ کتاب‌هایش در بازار فضای مجازی خریدار دارد و بدتر اینکه، همچنان مشخص نیست موارد اختلافی او با وزارت ارشاد بر سر چیست. حتی شیرعلی‌نیا مدعی شده وزارت ارشاد به او گفته بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مانع از انتشار کتاب نکته‌های تاریخی شده و جالب‌تر اینکه تا زمان نگارش این نوشتار وزارت ارشاد این ادعای شیرعلی‌نیا را رد یا تایید نکرده است.
فارغ از مورد ادعایی شیرعلی‌نیا با دقت نظر درخصوص موارد مشابه به نظر می‌رسد سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظارت بر محتوای حوزه نشر به نهادهای دیگر تفویض شده است...ادامه مطلب

مرتبط ها