کد خبر: 82997

مبادله اپوزیسیون

فرامتن توافق بر سر آزادی زندانیان در آستانه شهریور ۱۴۰۲ چیست؟

آزاد‌سازی منابع بلوکه‌شده ایران توافقی بود که چندین ماه قبل ایران و آمریکا بر سر محتوای آن به جمع‌بندی رسیده بودند اما ارزیابی غلط آمریکا از فضای ایران آنها را از موضع توافق به سمت ایجاد تنش حداکثری با ایران سوق داد.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست:آزاد‌سازی منابع بلوکه‌شده ایران توافقی بود که چندین ماه قبل ایران و آمریکا بر سر محتوای آن به جمع‌بندی رسیده بودند اما ارزیابی غلط آمریکا از فضای ایران آنها را از موضع توافق به سمت ایجاد تنش حداکثری با ایران سوق داد. پس از شکست پروژه آشوب در سال گذشته حال دیوار واقعیت جامعه ایران کاخ سفید را به نقطه شروع بازگردانده است. توافق آمریکا با ایران آن هم در شرایطی که اپوزیسیون به امید حمایت غربی‌ها در تلاش برای ایجاد موج جدیدی از آشوب در سالگرد مهسا امینی هستند ضربه سختی به اپوزیسیون محسوب می‌شود.

توافقی که نقشه براندازها را نقش بر آب کرد

چند روزی می‌شود که دوباره دوربین‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی روشن شده و به دنبال تولید محتوا برای کانال‌های خبری این رسانه‌ها در ایام نزدیک به سالگرد فوت مهسا امینی هستند. در این میان از چسباندن یک برچسب یا اسپری کردن یک نوشته روی دیوار هم تولید محتوا می‌کنند تا به نحوی این‌طور القا کنند که قرار است خیابان‌های ایران دوباره ناآرام شود و آنها نیز سوار بر این موج از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

همچنین ناآرامی دوباره دانشگاه‌های ایران دیگر پروژه‌ای است که این رسانه‌ها اکنون در دستورکار دارند.

در خصوص توافق اما اپوزیسیون خارج‌نشین به خوبی این امر را درک کرده که اعلام توافق ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، این پیام را برای آنها دارد که آمریکا، حداقل در شرایط فعلی به دنبال حل دیپلماتیک مسائل با ایران است و قرار نیست برای اجرای پروژه ناآرامی، متحد بلافصل آنها باشد.

آمریکا حتی در روزهای اوج ناآرامی‌ خیابان‌های ایران نیز که به ظاهر از ناآرامی‌ها حمایت می‌کرد، همچنان اقدام به ارسال پیام‌هایی با واسطه به ایران درباره مذاکرات می‌کرد. حالا در روزهای نزدیک به سالگرد فوت مهسا امینی که براندازها برای ناآرامی خیابان‌های ایران برنامه‌ریزی می‌کنند، اعلام خبر این توافق فارغ از اتفاقات مثبت مالی و دیپلماتیکی که برای ایران به همراه دارد، یک پیام واضح و روشن برای براندازها دارد و آن هم این است که غرب عملا دیگر روی اپوزیسیون خارج‌نشین حساب باز نمی‌کند و این امر را درک کرده که تنها از روش‌های دیپلماتیک می‌تواند چالش‌های خود با ایران را حل کند....ادامه مطلب

مرتبط ها