کد خبر: 82986

سینمای ایران

آیا واقعا «فسیل» پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران است؟!

خبری مبنی بر شکسته شدن رکورد فروش سینمای ایران توسط فیلم «فسیل» منتشر شد که می‌گوید این فیلم توانسته بیشتر از اخراجی‌ها فروش داشته باشد و رکورد پرفروش‌ترین فیلم بعد از انقلاب را از آن خود کند. فرهیختگان قبل در گزارشی درباره این آمارهای متناقض نوشته بود.

آمارهای متناقض نوشته بود که معیار درستی برای ادعای پرفروش‌ترین فیلم وجود ندارد و به کمک فرمول‌های مختلف می‌توان به نتایج متفاوتی رسید.
بسیاری فیلم «عقاب‌ها» (۱۳۶۴) را پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران می‌دانند، زیرا جمعیت ایران در آن سال‌ها، ۴۵ میلیون نفر بود و فروش فیلم را حدود ۷۳۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان ارزیابی کرده‌اند.
گروهی دیگر فیلم «کانی‌مانگا» (۱۳۶۶) را پرفروش‌ترین فیلم که به مدت ۱۵ سال روی پرده‌های سینما بود.
اما باتوجه به آمارهای امروزی «شهر موش‌ها ۲» (۱۳۹۳) و «اخراجی‌ها ۲» (۱۳۹۳) رکورد فروش و مخاطب را دارند. «اخراجی‌های‌۲» در چهار روز به فروش ۵۰۰ میلیون تومانی رسید و شهر موش‌های ۲ با فروشی بالای ۱۱ میلیارد تومان در بسیاری رسانه‌ها آمار پرفروش‌ترین فیلم را دارد.
در همین راستا یکی از تهیه‌کنندگان و تدوین‌گران قدیمی سینما، که تمایلی برای درج نامش ندارد، به ما گفت:«ما متر مشخصی در تعیین فروش فیلم نداریم. بسیاری از آمارها غلط و به‌منظور تبلیغات هستند. اگر بخواهیم میزان مخاطب را بسنجیم، باید به دو فیلم «گنج قارون» (۱۳۴۴) و «در امتداد شب» (۱۳۵۶) اشاره کنیم. این دو اثر بینندگان فراوانی در سینماهای پیش از انقلاب داشته‌اند. برای اینکه ما بتوانیم پر‌فروش‌ترین فیلم را بسنجیم باید بتوانیم به میزان فروش بلیت، قیمت بلیت و تعداد تماشاگران اشراف کامل داشته باشیم.»
او همچنین گفت:«اگر امسال سینمای ایران، در شش ماه نخست ۴۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد باید ‌گفت در این صورت سینمای ما نه‌تنها فروش نداشته است، بلکه ضرر شدیدی را هم متحمل شده است. زیرا هزینه‌ متوسط تولید یک فیلم معمولی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و تهیه‌کننده تنها ۳۲ درصد از سود فیلم را دریافت می‌کند.»

مرتبط ها